andersb Startet 26.Mai.2015 Del på Facebook Startet 26.Mai.2015 Har påbegynt på en full omrigging av min gamle skjærgårdsjeep, så tenkte jeg like gjerne kunne gå "all out" og skifte plotter samtidig Ender da i praksis med e-tec g2 typ store multiinstrumentet, og trenger da en kompis til den i form av en plotter, har hatt garmin 6212 i "gamlebåten" og var happy med den, titta litt på 7410 og 7410xsv? er det vel de heter. men skulle gjerne hatt wifi planning uten at det er noe superduper "møst", henger jo i middagsbukta stortsett... litt rart at man MÅ opp på 8000 serien for å få wifi og planning via ipaden synes jeg? raymarine, henger de med, har hatt for lenge siden og var ikke helt happy da, men ser de har mye nytt. Er det noen av de nye plotterne som kan styre musikk også f.eks.? streame spotify ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Tror alle kjente merker kan det. Simrad og Raymarine kan det. Har kjøpt Raymarine A 125 og det er den mest moderne plotteren til Raymarine sammen med E serie nå. naboen har kjøpt B og G (seilbåt) og det er Simrad og den fikser også det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
andersb Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Ser at i usa er 7612XSV osv akkuratt sluppet som har wifi builtin. hmm når kommer de til norge? Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Hele 7400-serien til Garmin har innebygget Wi-Fi, inkludert 7412 og 7410. Modellene som slutter på -xsv, f.eks. 7412xsv har innebygget ekkoloddmodul. Du kan bruke en Garmin 7400-serie til å kommunisere med Bluechart Mobile, en applikasjon til iPad/iPhone hvor du kan planlegge ruter og veipunkter. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 (redigert) Fant ut at 7412xsv her er samme som 7612xsv i usa.. de har forskjellige navn for forskjellige marked. Så da Heller jeg mot enten en 7410xsv trolig, synes 10.000 i tileg for 2 tommer skjerm blir... ganske heftig? Jeg har svææææær bøyle på båden, så radar vurderes i fremtiden, men er allerede 4,1? meter høy på hengern så må tenke litt lurt når jeg monterer. Innvendig ekkolodd sender bør jo gå relativt greit å bare lime i bunnen innvendig? Redigert 26.Mai.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 (redigert) Lowrance har også mye kult http://www.lowrance.com/Products/Wireless/ Redigert 26.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Er det noen av de nye plotterne som kan styre musikk også f.eks.? streame spotify ? Plottere er vel sånn grovt sett veldig gode på det lille de kan. Ett vanntett nettbrett er ganske gode på veldig mye. Kanskje greit på en måte å holde Spotify unna plotteren, eller? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) Ja og nei er min tankegang, er jo datamaskin med mye regnekraft og nettverkskobling, jo færre skjermer og mer man kan bruke enkelt ting til er i mitt hode bra, skal sies at jeg jobber med teknologi og liker litt fancy ting, og stortsett har veldig lite trøbbel ;) Alt bygges om nå, så blir e-tec 7" + denne 10" som eneste instrumenteringen i båten :o Litt skummelt, litt kult, har i teorien redundans på motorinstrumentene da. Jeg har nå bestilt en 7410XSV! :) Den har wifi + bluetooth så kan planlegge og gjøre ymse morro via padden og mobilen. Med Fusion link får jeg både styring av lyden fra plotter skjermen, og kan også styre multi zone (veldig viktig i jeep...?) fra ipad og mobil. Har også mulighet for f.eks. axis nettverkskameraer, men da jeg bare har en liten 30 fots jeep og ouboards er jeg LITT usikker på hva jeg kan filme... FLIR og Radar på bøylen derimot hadde uten tvil vært stas siden jeg har bøyle. Redigert 27.Mai.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 nesten fristet til å kommentere "å stort sett henge i Middagsbukta" men ser "behovet" for kartplotter med wifi og planning, og ikke minst en kul radar i bøylen............................... Men siden jeg ikke kommenterer det, er det for at vi har alle våre interesser og prioriteringer Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) Jeg tror 90% av timene på båtene mine de siste årene er i middagsbukta og putring på tomgang i området, så det er en HELT riktig betraktning ;) Skal sies at siste 10% er nedover kysten og sånn, helgetur til sørlandet er jo stas, middagsbukta til kragerø er ikke mange timer, radar er fristende etter den lille episoden med colorspeed? i larvik som kom ut av tåka i helvetes fart, lydløst når vi hadde minikortesje av båter den tydeligvis ikke så? :o Er litt siste 10% planningen på ipad og slikt kan være kjekt. Jeg har heldigvis litt selvinnsikt, og mye selvironi ;) Redigert 27.Mai.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Jeg tror 90% av timene på båtene mine de siste årene er i middagsbukta og putring på tomgang i området, så det er en HELT riktig betraktning ;) Skal sies at siste 10% er nedover kysten og sånn, helgetur til sørlandet er jo stas, middagsbukta til kragerø er ikke mange timer, radar er fristende etter den lille episoden med colorspeed? i larvik som kom ut av tåka i helvetes fart, lydløst når vi hadde minikortesje av båter den tydeligvis ikke så? :o Er litt siste 10% planningen på ipad og slikt kan være kjekt. Jeg har heldigvis litt selvinnsikt, og mye selvironi ;) på landjorden har jeg i mange år kjørt rundt med en snusfornuftig hevet, modifisert 4WD ,på grensen til extrem offroad, og har knapt kjørt i terrenget. Men tanken på at jeg KAN kjøre i grøfta er glede nok for meg Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Digger selvinnsikten og selvironien din :-) Det er vel også sånn at man har båt for det det er gøy. Da trenger man ingen bedre grunn til å dresse den opp med kule ting, enn at det er gøy :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
andersb Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 (redigert) 7410xsv har kommet og ser bra ut, og nye dashen er egentlig ferdigbygget, skal til vannskjæring, og ser jeg har plass til fastmontert VHF, har per dags dato bare en håndholdt og en fast hadde jo sikkert vært flott Ser ut som vhf100 og 200 fra garmin ikke gir meg AIS, må opp på vhf 300 AIS for dette? halve morroa er jo å kunne ha AIS of vhf ais 300 saken er vel ren mottaker, må vel opp i enda mer kroner for å få sender? Alt skal jo snakke NMEA, er det evnt andre merker/modeller som egner seg? dette står på konsollen, så står ute i vær/vind. Prøver finne modell som ikke ser ut som den er designet i 1980, men sliter litt her Redigert 10.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Hvordan hadde kartplotteren fungert om Elon Musk fikk bestemme? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Simrad RS35 har innebygd AIS mottager og har NMEA 2000 Interface. http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/vhf/simrad-rs35 Lowrance Link-8 er samme VHF, men uten mulighet for trådløst ekstra håndsett, og designet er heller ikke like bra. http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/vhf/fastmonterte/lowrance-link-8 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.