Jump to content

Kjøleslinga lekker. Hvordan tetter man røret? (bilde)

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har en kjøleslinge under båten. Den lekker i bøyen der den rette delen av røret er sammenføyet med en bøyd del.

Lekkasjen er av typen "drypp drypp". Ikke av typen "sprut".

Det er messingrør, tror jeg. Bilde av kjøleslingen ser man på bildet under.

Hvordan tetter man best en slik dryppelekasje?

Må man skru løs delene og tette med pakning eller kan man helle i kanel eller annet magisk i kjøleslinga?

Kan man tette dette utenifra med kjemisk metall?

bilde

Kanel og kjemisk metall er dårlige løsninger. Om det er skrudde koplinger er det demontering og teningsmiddel som gjelder, er de loddet så er det naturlig nok lodding. Kjølesløyfer pleier vel å være av koppernikkel, ikke messing. Men mye rart blir laget av gjør-det-selv'ere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

God gammeldags sølvlodding kan være løsningen her. En erfaren industrirørlegger burde kunne lodde hullet på plass uten å demontere kjølesløyfen.

Castolin 1020 xfc mener jeg tilsetningstråden heter.

Om hullet ligger nært skroget, kan det være nok å løsne den "frie" enden fra skroget, så bende sløyfen forsiktig ut, slik at tilkomst er mulig. HUSK BRANNFARE VED BRUK AV ÅPEN FLAMME!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...