Jump to content

Billig VHF og AIS, helst med WiFi, kjøpe fra utlandet?

Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg ser på å kjøpe meg en VHF samt en AIS transponder. Det jeg aller helst skulle tenke meg å gjøre var å kjøpe en god trasceiver slik som Amec Camino 108 eller Seapilot eller Garmin. Det er ikke viktig men selvsagt har jeg lyst på VHF antenne splitter, WiFi ++ på den AIS enheten. Så har jeg lyst på en billig og god VHF og da har jeg kommet over på Standard Horizon GX 2000 men jeg finner ingen som selger den i norge. Den virker billig og god. Er det ingen som selger slike her på bjerget? Kan jeg da bestille på Amazon eller er det crazy med radio-konsesjon o.l?

Se denne artikklen, den beskiver egentlig akkurat det jeg har lyst å gjøre:

http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-108-and-Standard-Horizon-GX2000-a-great-low-cost-combo-for-AIS-and-VHF_b_22.html

Målet er AIS trasceiver+VHF+wifi på en billig og god måte.

Takk for svar!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Skjønner, ser nå at det ser ut som de fleste ICOM VHFene kan bruke AIS tilvalg uten å ha det integrert. Icom er kanskje et godt alternativ til Standard Horizon. Ser at den billigste IC-M323 VHF støtter det også. Takk Framtida, dette var gode tips.

Standard Horizon har jeg kjøpt hos Cactusnav.

De trekker fra UK moms og du betaler norsk moms ved innførsel. Se også hva de ellers ha av AIS produkter. De har Digital Yacht produktene, som er forholdsvis rimelig og bra greier. En del bra løsninger synes jeg. Se også på Standard Horizon 2200 om det kan være noe til deg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har hatt både Icom (bærbar) og Standard Horizon (fast) og oppfatter begge som skikkelig god kvalitet og en god hakk opp fra M-Tech, Cobra og liknende.

Jeg ser på å kjøpe meg en VHF samt en AIS transponder. Det jeg aller helst skulle tenke meg å gjøre var å kjøpe en god trasceiver slik som Amec Camino 108 eller Seapilot eller Garmin. Det er ikke viktig men selvsagt har jeg lyst på VHF antenne splitter, WiFi ++ på den AIS enheten. Så har jeg lyst på en billig og god VHF og da har jeg kommet over på Standard Horizon GX 2000 men jeg finner ingen som selger den i norge. Den virker billig og god. Er det ingen som selger slike her på bjerget? Kan jeg da bestille på Amazon eller er det crazy med radio-konsesjon o.l?

Se denne artikklen, den beskiver egentlig akkurat det jeg har lyst å gjøre:

http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-108-and-Standard-Horizon-GX2000-a-great-low-cost-combo-for-AIS-and-VHF_b_22.html

Målet er AIS trasceiver+VHF+wifi på en billig og god måte.

Takk for svar!

SH GX-2000 kan kjøpes her: http://www.marinwebben.se/vhf/stationara/standard-horizon-gx2000e

Nesten i Norge.

Noe må ha skjedd med prisene i Norge vs. USA og utlandet forøvrig? Forrige dagen kjøpte jeg en ny Garmin Autopilot fra Seatronic. Betalte kr 22500,- komplett. Settet består av: (Ebay priser i parantes)

00705-15 GHP Reactor Corepack (Ebay NOK 15600,-)

11146-20 GHC10 Fjernkontroll (Ebay NOK 2058,-)

11097 Hydr. Pumpe (Ebay NOK 9210,-)

Alle kabler og kontakter inkludert.

Samlet pris ved kjøp på Ebay blir da NOK 26858,- I tillegg vil komme frakt og 25% MVA og pris på kabelpakke som ikke var inkludert. Oppsumert vil pris lever ferdig momset på døra i Norge komme på ca 35000,- Altså kr12500 MER ENN VED KJØP I NORGE. Videre vil man tape rettigheter til 5 års garanti ihht. kjøpsloven.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Garmin har ikke justert prisene i særlig grad etter valutaendringene og i USA har de innført faste priser som ingen får selge lavere enn.

Så moralen må bli: Trenger du Garmin så løøp å kjøp ( i Norge)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

M400 Black box. Har seilbåt og vil at den skal ta minst mulig plass ute i cockpit. Håndsettet er mer enn godt nok til vanlig bruk.

Jeg installerte en Standard Horizon GX1700E ifjor, med CMP30 håndsett i cockpit. Fungerer suverent! Alle funksjoner kan styres fra håndsettet. Volumet kan skrus helt ned på VHFen "inne" for ikke å forstyrre frivakten, samtidig som man har volumet på i cockpit.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Standard Horizon har jeg kjøpt hos Cactusnav.

De trekker fra UK moms og du betaler norsk moms ved innførsel. Se også hva de ellers ha av AIS produkter. De har Digital Yacht produktene, som er forholdsvis rimelig og bra greier. En del bra løsninger synes jeg. Se også på Standard Horizon 2200 om det kan være noe til deg.

For min del skulle jeg ha spart adskillig mer enn 500 kroner hvis jeg skulle frasagt meg norske forbrukerkjøps-rettigheter...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Da har jeg bestilt :) Enig med Key Freak, må være litt mer rabatt enn 500,- før det monner nok ja. Uansett ble ikke så mye å spare på å bestille fra fjern og nær da det var tilbud på AIS hos Seatronic (med både WiFi og VHF antenne splitter integrert!) samt at de akkurat hadde tatt inn GX2000 men ikke fått den ut på websiden enda. Det var kjappe mange båtlapper til Seatronic med nå blir det AIS og VHF på oss!

@KeyFreak: Enig at det er ikke mye å hente for tiden. Når jeg kjøpte et par år siden var det betydelig mer.  Når det gjelder service ved reklamasjon så er den store fordelen med UK at de er en del av EU med veldig gode rettigheter. I praksis har jeg opplevd veldig god service derifra ved en reklamasjon en gang, noe en ikke alltid kan si om norske importører. Akkurat når det gjelder service og velvillighet ETTER kjøpet vil jeg faktisk foretrekke UK ifht Norge. Men det nok min mening.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...