Torsen67 Startet 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2015 Da var jeg og hentet båten min i dag som ble levert Slependen i Asker. Det er en 82 modell uten ac. Motor er en Volvo Penta D2-55. Motoren startet på sekundet og låt bra. Eller så er det mye småplukk som må fikses. En skikkelig innvendig vask må til, en del elekrisk må fikses og kalesjen må ettersys. Men ett par ting lurer jeg på; motoren ruser veldig kjapt opp i fra 1800 omdr til 2500 uten at det virker som den får motstand. Er det tegn på litt liten propell? Det satt en Vetus i denne tidligere og jeg mistenker at propellen ikke er byttet. Den så gammel og grå ut i forhold til akslingene. Båten har original flaps, men jeg syntes den fortsat gravde seg godt ned. For mye vekt bak? Pga av opplagsutstyr osv så fikk jeg ikke inspisert stuerom etc. Syntes også at båten var lite retningsstabil. Kan dette ha en sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Gratulere med ny skute. Oppnår motoren riktig toppturtall? Dersom den "overruser" har du for lett propell. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
biozide Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Gratulerer med ny båt! Vet du sånn ca diameter og stigning på propellen opp mot utvekslingen på giret og maks turtall på motoren? Har testet litt forskjellig på Solluxen: ZF 25 med 2.10 :1 med 17x17 propell , propellen ble altfor tung, ble anbefalt 17x14 4-blader fra Winrace. Ville ikke belaste motoren på fullt, men fikk ca 10 knop. Nanni 50 HK 2800 rpm ZF 25 med 2.72:1 med 17x17 propell, for lett, men helt greit, ca 9-10 knop . Har nå installert 17x19 , ikke testet. Nanni 50 HK Twin disc mga 06a 2.5:1 med 17x17, slik båten ble levert.. helt greit. ca 10 knop. 36hk Isuzu 3-cyl. 2800 rpm. Redigert 26.Mai.2015 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Takker folks! Her ble det mye teknisk jeg ikke kan. Men jeg er helt sikker på at jeg glatt kan dra den opp til 3000 rpm uten problemer. Det er her den er oppgitt til 55 hk. Om jeg skal gi noe mer er jeg usikker på. Propellen er 3-bladet. Synd jeg ikke tok bilde av den. Giret vet jeg ikke utveksling på, står det på girkassa? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 I følge Volvo Penta så skal 3000 omdr også være maks. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Biozide. Har ikke peiling på hvor stor propellen er. Skulle jo ha sett etter dette før vi satt den på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Grattis med ny skute Torsen! Bilder? Om du ikke skal ta opp båten igjen denne sommeren hadde jeg bare lagt propell prosjektet i ventebunken og konsentrert meg om andre ting, men det går jo an å finne ut hva som er nærmest perfekt til type motor/utveksling til påttype og være litt på utkikk etter brukt propell. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Var det jeg tenkte på Maruma, båten skal ikke opp før til høsten uansett:-) Bilde kommer på sikt. Men skal montere automatisk lensepumpe i dag. Hvordan kobles denne? Den skal vel kobles rett på batteriet samt en bryter for tvangskjøring? Hvilke type bryter bruker man? En som må holdes inne eller en vanlig med av/på? Redigert 27.Mai.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Her er ett par dårlige bilder av skuta. Pga av sola så ser skroget veldig gult ut. Er mer beige som overbygget. https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1432768477.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1432768617.jpg Vet ikke hva jeg gjorde feil, men fikk bare opp link til bildene. Redigert 27.Mai.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Men en ting som ikke er bra. Det er glykol i kjølen. Vet noen heller det nede i der slik at evt vann der ikke skal fryse. Men jeg hører det drypper ett eller annet sted i bakkant av motoren. Må finne ut av dette. Ikke bra hvis det lekker glykol. Dårlig start på kjøpet. I forkant av motoren så er slangen på toppen stripset sammen i klem. Hva kan dette være godt for? https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1432769078.jpg Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Merkelig at noen har laget en knekk på slangen fra vannpumpa som sørger for sirkulasjon i kjølesystemet. Denne er vel dimensjonert for å gi god kjøling med riktig diameter...dette hadde jeg fjernet asap. Regner med at det er sirkulasjonspumpa vi ser! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Nei, det ser ikke bra ut. Jeg kjenner ikke motoren, så er ikke sikker på hva jeg ser mtp hva som er hva. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 ... Vet ikke hva jeg gjorde feil, men fikk bare opp link til bildene. Du må først klikke på iconet som heter "Link" og så lime inn linken der. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Fant ut litt om propellen nå. På en kvittering jeg fikk med står det 18", 3-blad. Sier det noe? Pleier det ikke å stå 18"x18" feks? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Sendte bilde av motoren med "knekken" på slangen til han som monterte motoren i 2008. Jammen husket han ikke jobben;-) Den slangen er blendet fordi dette er uttak til varme av feks varmtvannsbereder. Var antageligvis det i forrige båt motoren satt i. Han fortalte meg også at motoren hadde en gangtid på 380 timer når den ble satt i. Dvs at motoren i dag har gått max 6-700 timer etter forrige eiers bruk å dømme. Ikke værst:-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Gratulerer med ny båt! Vet du sånn ca diameter og stigning på propellen opp mot utvekslingen på giret og maks turtall på motoren? Har testet litt forskjellig på Solluxen: ZF 25 med 2.10 :1 med 17x17 propell , propellen ble altfor tung, ble anbefalt 17x14 4-blader fra Winrace. Ville ikke belaste motoren på fullt, men fikk ca 10 knop. Nanni 50 HK 2800 rpm ZF 25 med 2.72:1 med 17x17 propell, for lett, men helt greit, ca 9-10 knop . Har nå installert 17x19 , ikke testet. Nanni 50 HK Twin disc mga 06a 2.5:1 med 17x17, slik båten ble levert.. helt greit. ca 10 knop. 36hk Isuzu 3-cyl. 2800 rpm. Girkassen sier utveksling på 2.72:1 Og i et papir fra montøren står det 18" 3-blad. Regner med at han mener 17"x18" eller?! Men det virker for lett etter min bedømming. Kjennes ikke ut som motoren har noe å jobbe med. Har ikke sjekket tomgangshastighet enda. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Svar fra Winrace med ZF25 2.72:1 :Jeg har sett på din beregning og du burde ha hatt 20" x 17 "diameter ( 3-blad) men det er der jo ikke plass til . Da må du gjøre et kompromiss men det resulterer i et fartstap på ca 2 knop. Beregnet 17x21x4 og ca 9,5 knop Til opplysning kan ikke jeg ha større enn 17" dia. pga flyndrejernet. Kjøpte 17x19, ville ikke miste den behaglige dorgefarten!:) Redigert 29.Mai.2015 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 gratulerer med ny båt:) håper det ordner seg å du blir fornøyd:) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Takk takk! Motor etc ser ut til å være i orden. Faktisk er motor med gear fra rundt 2005. I 2008 ble denne satt inn med ny selvsmørende aksel, ny dieseltank og vannutskiller i 2012 + at den har hydraulisk styring. Skal ikke klage på det selv om slangene til styringen er ett virvar under den ene benken av en eller annen grund. Virker som det er for lange slanger som ikke har blitt kuttet til riktig lengde. Men ellers er det elektriske tragisk, men det er to relativt nye store batterier på 115 amp mener jeg. Vurderer å flytte batteriene til babord side der skapet rett til venstre for førersofaen. Greia er at jeg ikke har dette skapet og blit nødt til å lage ett. Batteriene er i dag rett under gulvet på førerplass. Hele båten blir da skeiv. Hvor har dere batteriene plassert? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Biozide, hva mener du med flyndrejernet? Er det jernet som går til roret under propellen? Altså, propellen er 17" i diameter. Hva står da 19" for? Er alltid det første tallet diameter? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Biozide, hva mener du med flyndrejernet? Er det jernet som går til roret under propellen? Altså, propellen er 17" i diameter. Hva står da 19" for? Er alltid det første tallet diameter? Jepp, det er flyndra. Min propell er 17x19, Som regel er det første tallet diameter og det siste er stigningen, altså 19". Stigning= teoretisk forflytning per omdreining, 19" x 2,54 cm = 48,26 cm. Så hvis du har en motor med maks 2800 rpm / 2.72 reduksjon = 1029 per minutt som gir en teoretisk forflytning = 1029 x 0,5 m (48,26 cm) = 514 meter per minutt eller 16,6 knop . I tillegg har en propell i vann en viss slipprosent som reduserer forflytningen. Dette er kompliserte greier og propellteori er ikke min sterke side, sikkert noen som vil arresterer meg her...;-) Vet at det finnes mange varianter av flyndrejern på Solluxene, min er helt rett. Kun 1 cm mellom flyndra og propellen. Redigert 29.Mai.2015 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ok, se der ja. Ikke mye klaring. Husker ikke hvordan det var hos meg. Men siden du valgte 4-bladers propell, er det ikke slik at den gir mer effekt på lavt turtall? Ser du det som en fordel? Nå refererer jeg bare til det jeg har lest om planende båter og propell... Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hadde jeg valgt 3-bladers 17" hadde jeg fått altfor liten effekt Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Da jeg kjøpte båten så ble jeg også informert om at det var montert ny dieseltank. Flott tenkte jeg. I går skulle jeg bruke dagen på å rense opp i kjølsvinet for dritt og lort. Men reagerte på at det var litt for mye diesel der. Etter en inspeksjon så fant jeg dette: https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1433071612.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1433071794.jpg Idioten som har montert tanken har borret eget påfyllingshull i siden på tanken og har bare tettet rundt med noe Tech-7 lignende greier. Alt som ble fylt på over dette nivået ligger nå i skroget. Her får selger rett og slett stille opp med ny tank. Hva gjør jeg med all driten i kjølsvinet? Det kan ikke pumpes i sjøen heller... Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Sug det opp med vannstøvsuger fra biltema, ca 500 kr,det brukte jeg. Smart løsning det der;) men får nok ikke plass til no 90graders vinkel påfylling der hvis tanken ligger helt opp til dørken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.