bavaria30sport Startet 26.Mai.2015 Del på Facebook Startet 26.Mai.2015 Hei, Min Volvo penta d6 går ikke i gir når jeg skyver spaken fra nøytral til første posisjon forover, først når jeg skyver den noen mm forbi første posisjon går den i gir. Når jeg bakker fungerer det helt fint. Det er elektronisk giring... Noen som har tips hva jeg kan gjøre med problemet? :) Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Ikkje så mykje info å "gå" etter her, men tippar at konen i giret er slitt. (Reknar med det er eit DPH drev du har) Når du legger inn forover, skal du høyre eit kraftigt dunk. Manglar dette, er det eit dårligt tegn... :-( Kan også være endeslark i aktuatoren, men tippar som sagt på det første.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Hei, Om du ikke allerede har gjort, det så forsøk å kalibrere hendelen. Prosedyre star I manualen til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Stopper ikke motoren når den ikke går i gir? -det var min erfaring forleden år umiddelbart etter sjøsetting. Etter å ha kjørt giret frem og til bake noen ganger, med motoren av, så kom det seg. -treg girwire fra aktuator til drev. Hører du aktuatoren jobbe når du setter spaken i første pos ? En kalibrering høres ikke dumt ut nei. Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Ser at jeg har litt lite info her, men det er et DPH drev ja. Motoren går som normal i nøytral posisjon, når jeg skyver spaken frem høres et lite klikk som tilsier at spaken er i riktig posisjon (fremover) men motoren går akkurat likt som før. når jeg skyver noen mm videre frem går motoren i gir. Skal lese manualen og se hva som står angående kalibrering. Kanskje dumt spørmsmål, men hva er aktuatoren? Takk for tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det elektroniske signalet fra gir/gass-spaken sendes til en mekanisk aktuator hvor det er girwire videre til drevet. Den er svart på farge og er sannsynligvis montert i motorrommet skrogside. Aktuatoren er en elektrisk pumpe som gjør om det elektroniske signalet om til mekanisk bevegelse... Du får åpne motorrommet og titte. Svart avlang metall-ting med et rør på. Og girwire påkoblet. Så får du en hjelper til å bevege girspaken mens du studerer aktuatorens reaksjon. Normalt skal du jo høre litt lyd fra enheten. Du vet du kan gire ute at motoren går? I nød kan du tvangsstyre giret ved å koble girwire løs fra aktuator og gire direkte på wire. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Hei, Jeg hadde akkurat samme problem med min D4 da jeg tok over min båt. Når jeg tok spaken fra nøytral til fremover tok det litt lang tid før den gikk i gir. Bakover gikk den i gir umiddelbart. Det løste seg med en kalibrering. Se denne tråden, der ligger det også en link til kalibreringsprosedyren i en av de siste postene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 På min D6 med HS gir er både gass og gir elektronisk På giret er det bare 2 hydrauliske ventiler du aktiverer for girskifte. Trodde også at gassen var helt elektronisk. Det finnes ihverfall ikke noen utvendige aktuatorer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det er riktig JRK, med akselinstallasjon sitter ventilene rett på girkassa. Drev gires via push-pull kabel fra elektrisk aktuator montert i motorrommet. Klikket du hører i gasspaken er kun en friksjonsinnretning på selve spaken, den må altså kalibreres for at posisjonen skal korrespondere med aktuatorens stilling. Det er viktig å påpeke at feil justering av selve girwiren kan gi forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Jeg finner dessverre ikke kalibreringsprosedyren, linken i tråden som tnorderu viser til er fungerer dårlig. Har du mulighet til å sende dette på mail tnorderu? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Ser ut som D4/D6 dokumentene er stengt. La ut prosedyren på nytt under Volvo Penta - Drev, kalibreringsprosedyre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.