Jump to content

Volvo penta D6 går tregt i gir forover

bavaria30sport

Recommended Posts

Hei,

Min Volvo penta d6 går ikke i gir når jeg skyver spaken fra nøytral til første posisjon forover, først når jeg skyver den noen mm forbi første posisjon går den i gir. Når jeg bakker fungerer det helt fint. Det er elektronisk giring...

Noen som har tips hva jeg kan gjøre med problemet? :)

Ikkje så mykje info å "gå" etter her, men tippar at konen i giret er slitt. (Reknar med det er eit DPH drev du har) Når du legger inn forover, skal du høyre eit kraftigt dunk. Manglar dette, er det eit dårligt tegn... :-(

Kan også være endeslark i aktuatoren, men tippar som sagt på det første..

Stopper ikke motoren når den ikke går i gir? -det var min erfaring forleden år umiddelbart etter sjøsetting.

Etter å ha kjørt giret frem og til bake noen ganger, med motoren av, så kom det seg. -treg girwire fra aktuator til drev.

Hører du aktuatoren jobbe når du setter spaken i første pos ?

En kalibrering høres ikke dumt ut nei.

Ser at jeg har litt lite info her, men det er et DPH drev ja.

Motoren går som normal i nøytral posisjon, når jeg skyver spaken frem høres et lite klikk som tilsier at spaken er i riktig posisjon (fremover) men motoren går akkurat likt som før. når jeg skyver noen mm videre frem går motoren i gir.

Skal lese manualen og se hva som står angående kalibrering.

Kanskje dumt spørmsmål, men hva er aktuatoren?

Takk for tips! :)

Det elektroniske signalet fra gir/gass-spaken sendes til en mekanisk aktuator hvor det er girwire videre til drevet. Den er svart på farge og er sannsynligvis montert i motorrommet skrogside.

Aktuatoren er en elektrisk pumpe som gjør om det elektroniske signalet om til mekanisk bevegelse...

Du får åpne motorrommet og titte. Svart avlang metall-ting med et rør på. Og girwire påkoblet.

Så får du en hjelper til å bevege girspaken mens du studerer aktuatorens reaksjon. Normalt skal du jo høre litt lyd fra enheten.

Du vet du kan gire ute at motoren går?

I nød kan du tvangsstyre giret ved å koble girwire løs fra aktuator og gire direkte på wire.

Det er riktig JRK, med akselinstallasjon sitter ventilene rett på girkassa. Drev gires via push-pull kabel fra elektrisk aktuator montert i motorrommet. Klikket du hører i gasspaken er kun en friksjonsinnretning på selve spaken, den må altså kalibreres for at posisjonen skal korrespondere med aktuatorens stilling. Det er viktig å påpeke at feil justering av selve girwiren kan gi forsinkelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...