Jump to content

Prosjekt: Bygging av Mørebas 20 fisker

zoltan

Recommended Posts

Hei

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt tråd, har gått til anskaffelse av forma til Vi-menn båten eller Mørebas 7200

Vi reiste til kristiansund en sen høst kveld å hentet hjem forma med en diger boggiehenger

Etter mye leting fant vi oss endelig et noenlunde lokale å støpe i Volda

Forma har sikkert vert lagra ute i en år rekke og bar svert preg av dette, men etter maaaange timer med våtsliping og polering begynder den å ligne en støpe form i gjen.

Da var det på tide å bygge båt, det gjekk med ca 6 liter gelcoat, på førte gel med rull.

Først ble det 3 (1+2)lag med 600 gr CSM og 1 lag med Devold roving så ett 1 lag til med 600 CSM + 3mm core matt+ 600 gr CSM og en uant mengde polyester (sikkert 200-300 KG )

Alle mattelag med overlapp i kjøl og chain og tre ekstra lag i rekka for bedre stivhet

bilde

Jeg skal legge inn flere bilder i morgen når jeg for tak i laddekabelen til mobilen til opplasting,

Planen er å støpe ferdig båten nå på fredag og muligens se om den løsner fra forma søndag :pray: :pray:

Her er noen bilder fra tidlig i prossesen, gelcaot og førstelaget med fiber, første laget vart lagd med litt ekstra herder for å ungå gjennom smelting av gelcoat, herdet etter ca. en time

bilde

Her er tilpassing av corematta, distanse material på 3 mm, dette lager laminatet svært mye stivereog er veldig myk å fin å jobbe med, mye enklere en divinycell .

bilde

Her er halve båten ferdig plastet på St bord side, BB blir plastet i morgen kveld :thumbsup:

bilde

bilde

Spennende prosjekt!

Er det en modell som heter "fisker", eller er det du som har tenkt å designe din egen "Mørebas Fisker"? Hvilke løsninger tenker du? Åpen båt, eller med overbygg?

Hvilken fart regner du med å få på båten? Innenbords eller utenbords? Størrelse?

Nei "Fisker" fines ikke fra før, eller det vil si jeg vet der er lagen noen åpne versoner i senere år, men ikke kommersielt tror jeg, dette skal vere en open båt med selvlensende dekk med luker i med stuve rom under, til tanker etc.

Planen er å først bygge plugg av stringere / bunnforsterkinger, støpe av en form, så lage plugg av dekket og luker å lage former av dette også .

Mye godt og kjekt arbeid, men først blir det å se om den har tenkt å løsne fra forma...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...