zoltan Startet 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2015 Hei Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt tråd, har gått til anskaffelse av forma til Vi-menn båten eller Mørebas 7200 Vi reiste til kristiansund en sen høst kveld å hentet hjem forma med en diger boggiehenger Etter mye leting fant vi oss endelig et noenlunde lokale å støpe i Volda Forma har sikkert vert lagra ute i en år rekke og bar svert preg av dette, men etter maaaange timer med våtsliping og polering begynder den å ligne en støpe form i gjen. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24237/1432703097.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Flotte greier.Stå på. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Her er noen flere bilder av form pussingen, jeg vokset formen 5 ganger med et døgn mellom lagene Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Så var det dags for handle tur, Handle liste: 1000 liter polyester 25 liter herder 20 liter gelcoat 2 ruller med 600 gr. CSM 1 Rull med 250 kg devold roving 1 rull Core matte Handler stort for å få gode priser Sitér dette innlegget Link to post
Westpoint Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Hei. Ser man det?. Dette blir kjekt å følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Da var det på tide å bygge båt, det gjekk med ca 6 liter gelcoat, på førte gel med rull. Først ble det 3 (1+2)lag med 600 gr CSM og 1 lag med Devold roving så ett 1 lag til med 600 CSM + 3mm core matt+ 600 gr CSM og en uant mengde polyester (sikkert 200-300 KG ) Alle mattelag med overlapp i kjøl og chain og tre ekstra lag i rekka for bedre stivhet Jeg skal legge inn flere bilder i morgen når jeg for tak i laddekabelen til mobilen til opplasting, Planen er å støpe ferdig båten nå på fredag og muligens se om den løsner fra forma søndag :pray: Sitér dette innlegget Link to post
Westpoint Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Flott. Smurte du på slippmiddel for å løsne den lettare? Må vel bruke litt makt for å få den ut? Litt knaking og smell blir det vel? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Jeg hadde litt PVA i bunnen ( slippmiddel) i steglister og slike plasser, det blir litt mattere finish har jeg inntrykk av om man bruker PVA, men jeg kommer sikkert til å angre bittert på ikke å gjorde det, man lærer vel til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Westpoint Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Ja jøss. Ser ut som du har gjort dette før. Har trua på at det blir bra greier. Har du forma til overbygget også? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Nei, den forma er ødelagt, vertfall den som hører til denne forma(finnes sikkert flere) pluggen til overbygget vart rygga over ved et uhell under lasting av forma på hengeren da vi henta den, av en gravemaskin...restene var ikke mye å samle på for å si det slik :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Spennende prosjekt! Er det en modell som heter "fisker", eller er det du som har tenkt å designe din egen "Mørebas Fisker"? Hvilke løsninger tenker du? Åpen båt, eller med overbygg? Hvilken fart regner du med å få på båten? Innenbords eller utenbords? Størrelse? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lbjordal Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Flott prosjekt :) Hvor handler dere polyester og matte? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) Nei, dette har eg ikkje trua på!!! :wink: (stå på!) Redigert 28.Mai.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
zoltan Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Her er noen bilder fra tidlig i prossesen, gelcaot og førstelaget med fiber, første laget vart lagd med litt ekstra herder for å ungå gjennom smelting av gelcoat, herdet etter ca. en time Her er tilpassing av corematta, distanse material på 3 mm, dette lager laminatet svært mye stivereog er veldig myk å fin å jobbe med, mye enklere en divinycell . Her er halve båten ferdig plastet på St bord side, BB blir plastet i morgen kveld Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Spennende prosjekt! Er det en modell som heter "fisker", eller er det du som har tenkt å designe din egen "Mørebas Fisker"? Hvilke løsninger tenker du? Åpen båt, eller med overbygg? Hvilken fart regner du med å få på båten? Innenbords eller utenbords? Størrelse? Nei "Fisker" fines ikke fra før, eller det vil si jeg vet der er lagen noen åpne versoner i senere år, men ikke kommersielt tror jeg, dette skal vere en open båt med selvlensende dekk med luker i med stuve rom under, til tanker etc. Planen er å først bygge plugg av stringere / bunnforsterkinger, støpe av en form, så lage plugg av dekket og luker å lage former av dette også . Mye godt og kjekt arbeid, men først blir det å se om den har tenkt å løsne fra forma... Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ja og motor blir påhenger ja, prototypen blir rigget med en 140 suzuki four stroke, fart er noe usikkert, men det blir en lett båt så jeg håper på oppunder 40 knuter med den maskineringen, tror også den vil plane greit med 40-50 hk Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Dette er moro å følge med på Hadde kveldsjobb ved siden av ungdomsskolen på Silver Plast, der Silver Viking båtene ble laget. Husker det var luftnippel i formene, slik at man kunne bruke kompressor for å løsne båten fra formen. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
zoltan Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Det er det på denne forma også, blir gøy å se om den løsner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Blir corematta rullet inn i polyesteren på samme måte som glassfiberduken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zoltan Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ja, legges våt i våt mellom to lag CSM, det slurpa i seg forferdelig mye polyester, den minner veldig mye om en tykk slingreduk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 godt å se at du ikke har coremat i steglistene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
zoltan Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Nei, det er jo greit at båten henger sammen noen plasser av sluttet matta et lite stykke fra hjørner, lister og flenser Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ser at du er nøye med verneutstyr også, bruker til og med kjeledress Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zoltan Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 HMS er på plass ja, det som ikke kommer frem på bildene er en 6x3m open dør, så der skulle være plenty med oksygen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.