Mouche Startet 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2015 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth82 Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Damn right! Her i området er Ryfylke Friluftsråd flinke til å sette ut søppeldunker med kildesortering på holmer, men har alltid med en søppelpose i båten til, ja, nettopp søppel (som kastes når vi kommer på land)! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Kaster aldri noe i sjøen. Har med søpla til vi kommer til første mulige søppeldunke. Bør heller ikke være noe problem da det er søppeldunker både i gjestehavner og på øyene der man ligger. Synes folk generelt sett er flinke til å bruke de også. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Det hender jeg plukker med meg søppel, det burde folk være flinkere til. Dessverre har det nok også hendt at jeg har mistet ting. Ettåringen kastet en liten beholder med sojasaus i hjemmehavna i går, den sank :( Sist var det en nesten full "torky" tørkepapirrull som jeg hadde glemt igjen på dekk mens jeg lå for anker - vinden tok tak i flaket med papir som hang ut og dro ut noen meter til - da enden etterhvert havnet i vannet sørget strømmen for å dra ut nesten alt papiret. Jeg fikk ut jolla og fikk forhåpentligvis tak i alt papiret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Er det virkelig noen som kaster søppla rett på havet da? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) I Kristiansand kommune, har de slutta å sette ut søppeldunken på friområder på øyer. Det med gode resultat, tror jeg. Tidligere var ofte dunkene full etter langhelg. Folk syns da det var flott å sette posen med grillristen like ved dunken. Med full fest for måkene som resultat. Så virker som de fleste er flink å ta sin, pluss litt ekstra, søppel hjem. Redigert 27.Mai.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 På Svenskekysten er det nå snart kode på søppla i alle havner. Må ut med 60 kr tror jeg. Dunkene i uthavnene blir ikke noe mindre tomme av det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Blir trist og forbanna når jeg kommer over søppel i naturen Har jeg plass tar jeg gjerne med meg noe av det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gew77 Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Det er vel ingen, med litt vett, som kaster søppel i naturen/havet? Eller, det ser ut som det dessverre er noen uten vettet i behold som ferdes i naturen også... Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
boble65 Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Det er vel ingen, med litt vett, som kaster søppel i naturen/havet? Eller, det ser ut som det dessverre er noen uten vettet i behold som ferdes i naturen også... tja,er vel di samme som kaster søppel og tomgods ut bilvinduet når di kjører.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Jeg bor på Grorud - her ser jeg det meste, voksne folk som bare slipper emballasje etter hurtigmaten rett ned på asfalten, ved T-banestasjonen hvor massevis av folk ser på. Her om dagen var det en pent kledd mann (i "etniske" klær) som sammen med en datter på kanskje 6 tømte en søppelpose med hageavfall i et lokalt lite naturreservat (med store skilter "ingen tømming av hageavfall her" - men alle gjør det) - det som sjokkerte mest var imidlertid at etter at søppelposen var tømt, kastet han like godt den også på samme sted. Jeg burde heve stemmen min og gi en verbal overhøvling når jeg ser slikt, men jeg er vel litt for "feigsnill" ... Så har jeg jo vært litt på turer i Russland også (turer til fots, med kano, kjøre til badestrand, etc), særlig i områdene rundt St.Petersburg (5 millioner innbyggere!) og det er tidvis mer tragisk enn Grorud. Jeg har vanskelig for å sette meg ned og nyte tilværelsen når det flyter rundt med søppel. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Herman Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) I Kristiansand kommune, har de slutta å sette ut søppeldunken på friområder på øyer. Det med gode resultat, tror jeg. Tidligere var ofte dunkene full etter langhelg. Så de har sluttet å sette ut søppelldunker fordi de ble så fort fulle? Jeg mener - Hallo? Redigert 28.Mai.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) Så de har sluttet å sette ut søppelldunker fordi de ble så fort fulle? Jeg mener - Hallo?Filosofien er vel at hvis folk greier å dra søpla ut på holmene, så greier de å dra det med hjem. Noe som funker for folk som ferdes til fjells. Er ei skam hvis båtfolk ikke får det til. Som sagt så ser det ut å funke. Redigert 28.Mai.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Det er vel ingen, med litt vett, som kaster søppel i naturen/havet? Eller, det ser ut som det dessverre er noen uten vettet i behold som ferdes i naturen også... Å joda - Regjeringen vil dumpe 300 millioner tonn søppel i Førdefjorden http://naturvernforbundet.no/forurensning/gruvedrift/en-av-de-storste-forurensningsskandalene-i-nyere-tid-article33285-2868.html Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Er det virkelig noen som kaster søppla rett på havet da? Skal du være med å dykke? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Å joda - Regjeringen vil dumpe 300 millioner tonn søppel i Førdefjorden http://naturvernforbundet.no/forurensning/gruvedrift/en-av-de-storste-forurensningsskandalene-i-nyere-tid-article33285-2868.html Tråden dreier seg om søppel i forbindelse med bruk av fritidsbåt og la oss holde oss til det i denne tråden! Start gjerne din egen tråd om det temaet du ønsker belyst eller diskutert. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Skal du være med å dykke? Det er i hvert fall ingen tvil om man finne mye søppel på sjøbunnen. En ordning med søppeldunker strategisk plassert på de stedene folk oppholder seg er nok preventivt uansett om det flyter over fra tid til annen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Filosofien er vel at hvis folk greier å dra søpla ut på holmene, så greier de å dra det med hjem. Noe som funker for folk som ferdes til fjells. Er ei skam hvis båtfolk ikke får det til. Som sagt så ser det ut å funke. I Grimstad har vi ennå søppeldunker i skjæregården i sesongen. Utenom sesongen må vi ta med søpla hjem. I båthavna har vi ikke søppeldunker lenger. De ble bare fylt opp av folk som hadde ting de ville kvitte seg med. Og ja, det stemmer det at dunkene blir fulle, og når de blir fulle så setter folk posene sine ved siden av dunkene. "De som tømmer tar vel med seg det også......" Og det som blir satt ved siden av dunkene flyter vel rundt. Dermed kan det fort være din egen søppel som du ergrer deg over at er kastet i havet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Det er dessverre mange som kaster fra seg søppel, og det er nærmest umulig for politiet og følge opp dette. Jeg mener at man bør få på plass noen klekkelige bøter, det kan ha en preventiv effekt. Får vi noen VG oppslag i sommer med folk som har fått 10-20 000 ,. kroner i bot for forsøpling, kan det få opp øynene på noen. For 10 år siden var jeg i Los Angeles, der var det 1000 dollar i bot for å kaste søppel ut av vinduet på motorvegen.Du vurderer ikke å kaste en sneip ut av ruta da. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Polarn Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Jeg mener at man bør få på plass noen klekkelige bøter, det kan ha en preventiv effekt. Får vi noen VG oppslag i sommer med folk som har fått 10-20 000 ,. kroner i bot for forsøpling, kan det få opp øynene på noen. For 10 år siden var jeg i Los Angeles, der var det 1000 dollar i bot for å kaste søppel ut av vinduet på motorvegen.Du vurderer ikke å kaste en sneip ut av ruta da. Det er en jobb jeg gjerne skulle hatt. Søppel Politi Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Synes folk generelt sett er flinke til å bruke de også. Ikke helt av samme oppfatning VannTro. Vi har den vanen at vi alltid tar med mer søppel tilbake til båten enn det vi generert når vi har vært i land på en holme, og prøver å lære ungene de samme holdningene. Men vi slutter ikke å overraskes over hvor mye som ligger igjen etter folk på strender og svaberg etter en fin dag med bading og grilling. Først og fremst engangsgriller, plastembalasje og papir, men også klær, sko og badeleker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.