KongKing Startet 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2015 Hei Var og prøvekjørte en båt med en Mercruiser 4,2L diesel 2005 mod. Da vi ga på litt kom en vedvarende høyfrekvent pipelyd. Jeg spurte selger om hva det var, og han sa det var turboen. Jeg har bare erfaring med en VP 36 hk diesel fra 1981, så kunnskap om turbo er fraværende. Skal det være en slik vedvarende piping? Ganske irriterende, faktisk... Har en uke hver sommer kjørt Baltic med Yanmar 240 Hk og kan ikke huske at det var en slik piping på den. Mulig det har noe med motorromsisoleringen å gjøre? Kk Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Ja, det hviner i turboen. Men det kan både være dårlig isolering og en sliten turbo som gjør lyden plagsom. Nyere motorer med VNT (variable nozzle turbo) bråker mye mindre siden turboen spinner konstant på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Min 4.2 plystrer også en del når turtallet øker, også skyter båten opp av vannet som en villaks! Personlig liker jeg lyden av turboen, men det er nok smaken som baken. Hvor mye plystring snakker vi? Du hører at den plystrer mer ved enkelte turtall. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Jeg synes pipingen i båten var markant. La veldig godt merke til det. Mye mer fremtredende enn på videoen din. Nå er ikke en ipad kanskje det beste å høre videoen din på, lydmessig...men det kan jo være noe med isoleringen i båten å gjøre. At den lavfrekvente motorlyden blir dempet, mens pipingen slipper gjennom. Kk Redigert 27.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Jeg har 4.2 QSD og det plystrer bra. Såpass at kona la ned forslag om å få dette redusert - mellom 2700 og 2900 rpm er det verst. Så det ble kjøpt inn nytt luftfilter fra Parker som skal redusere med flere dB - det hjalp litt. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Har sett at dette har vært kommentert tidligere om denne motoren, men jeg har en 2002 modell som ikke turbo støyer slik at det er plagsomt. Er det noen som vet om det kan ha noe med årsmodell å gjøre? Mener å ha lest her på Baatplassen at det ble gjort endring på turbo. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Kan mye piping være et symptom på at noe er galt med turbo? Slitasje e.l.? Turbo er vel en relativt kostbar affære... Kk Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 På bil kan plystring være att uforbrent drivstoff har kokset, løsnet og gått i vifta eller slitasje på lager. Men flere her forteller om høy lyd på aktuell motor. Så her burde en mekaniker se på motor for å konstatere syk/frisk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Teerex Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Min -98 modell 4,2 250 hkhadde ingen plagsom piping. Den har en KKK K26 turbo, av lignende samme type som de fleste eldre Volvo Penta motorer. Omkring 2003 kom det en større turbo, Schwitzer S200W som 300 hk og 320 hk utgavene og etterhvert de fleste eller alle VM 4,2 fikk. Redigert 27.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Det var dette med begrepet piping da. Det er subjektivt, men at en turbo gir fra seg støy trodde jeg det var vanskelig å snakke seg bort fra. Om det kalles plystring, piping eller gvining eller koselig - det er vel opp til noen og enhver. Og dermed å påstå at det er et problem - vel - ta av luftfilter og kjenn på akslingen på turbo. er det ikke mulig å rikke hverken fra side til side eller inn og ut er det fint og ihvertfall ikke noe lager som er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Grunnen til at jeg lurte på om høyere "piping/hvining e.l." kan tyde på at noe feil med turboen er at jeg har null erfaring med turboer. Men jeg skjønner nå at denne motoren kanskje har en turbo som "bråker" mer enn andre. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Har samme motor som Alfaalfa, 2010 mod. Den har alltid plystret fra turbo og jeg har hatt den siden før den var helt innkjørt. Bare gromlyd fra hestene :-)) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Da er det bare å innstille hjernen på at det er gromlyd og ikke piping Kk Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 alfaalfa skrev On 27.5.2015 at 21.31: Jeg har 4.2 QSD og det plystrer bra. Såpass at kona la ned forslag om å få dette redusert - mellom 2700 og 2900 rpm er det verst. Så det ble kjøpt inn nytt luftfilter fra Parker som skal redusere med flere dB - det hjalp litt. Hei @alfaalfa Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på filteret, eller hvor du kjøpte det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 NorDan_780 skrev for 1 time siden: Hei @alfaalfa Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på filteret, eller hvor du kjøpte det? Her er iallefall et alternativ http://www.walkerairsep.com/product_detail.asp?id=567 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 NorDan_780 skrev for 1 time siden: Hei @alfaalfa Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på filteret, eller hvor du kjøpte det? Hei, https://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.f158acfa3e600a59e967be29237ad1ca/?selectCategory=products&vgnextfmt=EN&vgnextoid=4b245bca1007e210VgnVCM10000032a71dacRCRD&divisionChannel=Norway&divisionChannelDesc=687616&divisionChannelId=bd15d1bea018f010VgnVCM10000032a71dacRCRD&newSearch=1&searchbox=AF M408512 Parker AF M408512 er navnet - bestilte på Amazon eller Ebay en av disse sitene som leverer Parker diesel filter Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) 4-toms utløp på dette, men 70 mm innløp på en KKK26 turbo (D-tronic 250). Har ikke sjekket hva 300 hk+ utgavene samt QSD har. Må jo ha en overgangsstuss da. Filterelementet følger iallefall med og er vaskbart https://www.marineengineparts.com/racor-af-m408512-marine-cartridge-engine-air-filter Redigert 7.Juni.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Obs de finnes i flere modeller, men ikke mindre dia enn denne. Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 ?Flott takk for svar, da har jeg noe mer spesifikt å lete etter. Det er vel luftmengde kapasitet som bestemmer hvor stor den må være. Sjekke ut det før jeg bestiller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.