Jump to content

Skal det være konstant pipelyd fra turbo (Mercruiser 4,2L)?


KongKing

Recommended Posts

Hei

 

Var og prøvekjørte en båt med en Mercruiser 4,2L diesel 2005 mod. Da vi ga på litt kom en vedvarende høyfrekvent pipelyd. Jeg spurte selger om hva det var, og han sa det var turboen.

 

Jeg har bare erfaring med en VP 36 hk diesel fra 1981, så kunnskap om turbo er fraværende. Skal det være en slik vedvarende piping? Ganske irriterende, faktisk...

 

Har en uke hver sommer kjørt Baltic med Yanmar 240 Hk og kan ikke huske at det var en slik piping på den. Mulig det har noe med motorromsisoleringen å gjøre?

 

Kk

Link to post

Jeg synes pipingen i båten var markant. La veldig godt merke til det. Mye mer fremtredende enn på videoen din. Nå er ikke en ipad kanskje det beste å høre videoen din på, lydmessig...men det kan jo være noe med isoleringen i båten å gjøre. At den lavfrekvente motorlyden blir dempet, mens pipingen slipper gjennom.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Min -98 modell 4,2 250 hkhadde ingen plagsom piping. Den har en KKK K26 turbo, av lignende samme type som de fleste eldre Volvo Penta motorer.

Omkring 2003 kom det en større turbo, Schwitzer S200W som 300 hk og 320 hk utgavene og etterhvert de fleste eller alle VM 4,2 fikk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var dette med begrepet piping da. Det er subjektivt, men at en turbo gir fra seg støy trodde jeg det var vanskelig å snakke seg bort fra. Om det kalles plystring, piping eller gvining eller koselig - det er vel opp til noen og enhver.

 

Og dermed å påstå at det er et problem - vel - ta av luftfilter og kjenn på akslingen på turbo. er det ikke mulig å rikke hverken fra side til side eller inn og ut er det fint og ihvertfall ikke noe lager som er dårlig.

Link to post
  • 5 år senere...
alfaalfa skrev On 27.5.2015 at 21.31:

Jeg har 4.2 QSD og det plystrer bra. Såpass at kona la ned forslag om å få dette redusert - mellom 2700 og 2900 rpm er det verst. Så det ble kjøpt inn nytt luftfilter fra Parker som skal redusere med flere dB - det hjalp litt.

Hei @alfaalfa  Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på  filteret, eller hvor du kjøpte det?

Link to post
NorDan_780 skrev for 1 time siden:

Hei @alfaalfa  Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på  filteret, eller hvor du kjøpte det?

 

Her er iallefall et alternativ http://www.walkerairsep.com/product_detail.asp?id=567

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
NorDan_780 skrev for 1 time siden:

Hei @alfaalfa  Gammelt innlegg, men jeg har også fått ett slikt forslag.... Husker du navn på  filteret, eller hvor du kjøpte det?

Hei,

https://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.f158acfa3e600a59e967be29237ad1ca/?selectCategory=products&vgnextfmt=EN&vgnextoid=4b245bca1007e210VgnVCM10000032a71dacRCRD&divisionChannel=Norway&divisionChannelDesc=687616&divisionChannelId=bd15d1bea018f010VgnVCM10000032a71dacRCRD&newSearch=1&searchbox=AF M408512

 

Parker AF M408512 er navnet - bestilte på Amazon eller Ebay en av disse sitene som leverer Parker diesel filter

Link to post

4-toms utløp på dette, men 70 mm innløp på en KKK26 turbo (D-tronic 250).

Har ikke sjekket hva 300 hk+ utgavene samt QSD har. Må jo ha en overgangsstuss da.

 

Filterelementet følger iallefall med og er vaskbart

 

https://www.marineengineparts.com/racor-af-m408512-marine-cartridge-engine-air-filter

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...