Andersbt Startet 27.Mai.2015 Del på Facebook Startet 27.Mai.2015 Hei! Har en 23 fots båt som jeg ønsker å lage en slipp til. Har "strand" utfor hytten der jeg kan lage det på. Jeg tenkte jeg skulle finne 2 stk 10m lange bjelker, og feste på noen av disse: http://www.biltema.no/no/Bat/Festebeslag/Ruller/Batstotte-liten-2000035444/. Men har et par spørsmål ang dette: Hvor mange båtstøtter tror dere jeg trenger på de 10 meterene? Med hvor store mellomrom burde jeg feste dem? Hvor burde slippen starte, ved vannkanter? Tenker å ha vinsj i andre enden slik at jeg lett kan dra den opp uten å bruke traktoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Kain Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Båtstøttene fra biltema er ca 93 cm i bredden, i allefall den minste. Spar penger, kjøp 2 - 4 båtstøtter og resten ruller, blir billgere. Mål opp at båten til ennhvertid er på båtstøttene, så blir det billigere. Monter opp 2x10 bjelker, skru båtstøtte hver tredje/andre meter med 1 eller 2 rulle mellom, men eier du penger i kontoen så peis på med akkurat hva du vil. Slippen burde gå under vannkanten, gjerne 1 meter uti så båten ikke skraper i sanden, evt velter i når skroget blir dreget for langt oppå land. Kan skade skroget om båten velter for mye på støttene. Hold deg unna eletriskvinsj, da kan du bruke vinsjen når du måtte ønske, biltema har 350kg vinsj til 160,- trur du treng sterkere. Fest vinsjen med jordanker evt i noe solid grunnmur/tree. PS. Stevnestøtte kan være nyttig om oppdraget blir brukt som fortøyning :) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Denne tråden kan gi tips :) https://baatplassen.no/i/topic/49223-prosjekt-båtvogn-og-slipp/page-2 Lagde selv en sånn slipp som du skal lage til en 15 fots Pioner og det fungerte helt topp! Husker ikke målene men Det Kain skriver ser jo veldig bra ut! Kjøpte delene brukt på Finn,fikk også med stevnstøtte med vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Hei Ville heller satset på ei vogn som går på skinnene/bjelkene. Du må ha mange støtter hvis du skal gjøre slik du har tenkt. En ting er opp, men for å styre bra ned igjen, og for at kjølen ikke skal dette ned mellom rullene på vei ned må de stå tett. Hvordan disse rullene ser ut etter noen år i fjæra er et annet tema. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Støtter siste taler. Ei vogn kan du spyle med ferskvann og kommer godt til for å smøre opp hjul og slikt med fett, mens med et båtopptrekk vil alltid deler være utsatt for saltvann. En annen fordel med vogn er at du slipper slite av bunnstoffet på båten, noe som vil skje med et båtopptrekk der rullene størner til etter hvert. Med vogn blir det gjerne litt mer arbeid i starten med bygging av opplegget, men det sparer du inn på enklere slipping senere. Vet ikke hvordan bunnforholdene er hos deg, men har sett slippevogner der gummihjul/tilhengerhjul har blitt brukt der underlaget er jevnt svaberg. Alternativt går det an å lage to renner der hjulene kjører i spor slik at vogna ikke sporer av. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Har selv lagd slipp om enn i et større format. Det absolutt beste er som mons sier, å lage en vogn. Hjulene kan være av nylon, lufthjul eller hardplast med tilstrekkelig styrke. Til renner for hjulene kan du bruke galvanisert autovern som kan skrues sammen. Rennene bør gå et stykke ut i sjøen slik at det blir lett å få båten opp på vogna. Dersom vogna blir galvanisert vil den vare lenge. Svart stål og sjøvann er en dårlig kombinasjon. Kanskje kan du lage vogna av aluprofiler som du skrur sammen. Til å dra vogna kan du event. kjøpe en 12V vinsj og kople den til et batteri. Men nå vet ikke jeg hvor mye penger du vil legge i dette. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Til en 23 foter kan du godt lage vogna i tre med finerplater som stivere i hjørner ol. Rimelig, krever lite verktøy og har godt av saltvann. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Medusa Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Kan ikke annet enn å være enig med dem som taler for vogn. Er derimot uenig i løsning med renne. Kjenner en som brukte autovern og det skulle bare noen småstein til før det var bom stopp på vogna. I tillegg vises slike autovern fryktelig godt i fjæra. Skal du ha et problemfritt og varig oppsett så lag en vogn med flensehjul. Det beste å benytte til skinner er jo utrangerte jernbaneskinner, men kompakt firkantstål (bolt) er en god erstatning. Hvis du ikke får tak i utrangerte sviller så er utrangerte telefonstolper relativt enkel å få fatt i. Lager du det slik så har du et massivt oppsett som står til "evig tid". Det fungerer godt og er vedlikeholdsfritt. Jeg snakker av erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Hei Eg har ein slik slipp som trådstartar tenkjer å bygga. Den kom med ein eigedom, så eg veit ikkje kor gamal den er. Eg har nyss demontert og flytta den. Ei av båtstøttene har stått under vatn i 10-20 år, og har klart seg fint. Det er best å få litt av slippen ut i vatnet, slik at ein ikkje er avhengig av høg flo får å ta opp båten. Til Kain. Har du erfaring med ein slik slipp? Korleis lagar du nav og fester, for å nytta kjølruller utan båtstøttene? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.