Jump to content

Plastpest (osmose)

Guest Hedda

Recommended Posts

Hei alle dere flinke båtfolk!

Jeg er en havfru i nød. Har kjøpt meg seilbåt med langtkommen osmose (glassfiber pest). Dersom dere vet om noen på Sørlandet som er flinke med slikt og kan hjelpe meg, eller dere har noen gode tips til hva som er lurt å gjøre blir jeg glad. Har fått tips allerede om å sandblåse aktuelt område (alt under vannlinja) og deretter legge på ny gelcoat. Klarer jeg dette alene eller bør jeg søke profesjonell hjelp?

Osmose er ingen katastrofe, men det koster fort litt arbeid, og dermed gjerne også noe kronasje, dersom angrepet er stort.

En fremgangsmåte er beskrevet på http://www.westsystem.no/produkter/epoksy/...unnlegg_15.html

En god del annen info om epoxy finnes på http://www.westsystem.no/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Dette har vært diskutert opp ad stolper og ned av stolper på den originale Båtplassen hos Båtmagasinet. Bruk linken http://www.batmagasinet.com/baatweb/webdis...35f89f!OpenView Og ta et søk der. Der finner du svar på det meste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette høres kanskje veldig dumt ut hvis du har greie på båt, men sørg for å få bekreftet at båten faktisk har plastpest fra flere kilder. Har en mistanke om at en del verksteder stiller tvilsome diagnoser for å kunne ta seg godt betalt for en unødig dyr reperasjon.

Hvis båten faktisk er alvorlig rammet og må utbedres ville jeg nok ikke anbefale å gjøre dette selv med mindre du har svært gode kunnskaper om dette.

Sandblåsing med sand OG vann er det som anbefales av fagfolk. Poenget med å bruke vann er at vannet som er trengt inn i luftblærene i laminatet har dannet et stoff (husker ikke helt men tror det er en syre) som MÅ vaskes bort. Glass er verken hygroskopisk eller vannløselig men vannet kan trenge inn i porer. Etter sand/vannblåsingen må båten få en real uttørking på flere uker under gode tørkeforhold.

Jeg er ingen ekspert på osmose men kjøpte en båt med ferdigbehandlet osmose 7-8 år siden. I den sammenheng gjorde jeg et godt stykke arbeid med å finne ut hva osmose var og hvilken behandling som var nødvendig, bare for å sjekke opp om behandlingen på min nye båt var tilfredsstillende. Min konklusjon er at osmose ikke er noen grunn til panikk men koster fort en del arbeid å kurere.

Ingar har en grei artikkel på http://iotech.no/baat/artikler/plastpest.htm

Ingar: Du skriver at epoxy er helsefarlig men det kan kanskje være om du spiser den. Epoxyen gasser ikke mens polyester gir fra seg styrengass. Epoxy kan benyttes i lavere temperaturer og binder svært godt til polyester. N.B. Polyester binder dårlig til epoxy!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

SveinHa:

Det er lenge siden jeg skrev det så jeg husker ikke lenger kilden.

Men jeg mener det er feil at epoxy ikke avgir gasser.

Noe av det som ble poengtert i min referanse var nettopp at det fordi gassene ikke lukter noe særlig (ref. polyester) så må man være ekstra nøye med lufting.

Ref. den senere tids fokus på vannbaserte malings-produkter.

Google søk på "epoxy cancer" gir 11000 treff så det finnes mye på nettet om dette.

• 2 måneder senere...

Når alt annet er lik: ja

........fordi når en tar båten på land tørker fuktigheten ut og osmoseblærene forsvinner (eller i alle fall blir usynlige).

• 1 måned senere...

eysteind

Det  er vel ingen fasitsvar på hva som skjer med båten. Noen hevder at dette vil spre seg innover i laminatet og båten vil bli myk og tåle svært lite av belasning. Andre hevder at dette bare er skjønnhetsproblem og at det ikke kommer til å gå lenger inn i laminatet en til skillet mellom gelcoat og glassfiber.

En av våre mest kjente båtkonstruktører mener det bare er å pirke opp og slipe de byllene som er åpne - la det tørke og så  prime godt.

Andre vil sandblåse vekk all gelcaot og legge på flere lag med epoxsyprimer.

Siste behandlingsmetode er varmebehandling. Teorien er da at det ikke er vannintregning (osmose), men polyester som ikke har herdet ferdig og derved har frigjort styren i små lommer i laminatet. De mener da at ved en oppvarming til ca 100 grader vil herdeprossesen starte igjen.

Det er som du ser mange meninger så du kan velge hva du vil mene.  Men personlig tror jeg det er lurt å pirke hull og prime hele båten godt.

knut

Finnes mange meninger om dette. Personlig tror jeg båten skal være ekstremt angrepet før dette i praksis blir noe problem. LAr du båten tørke ut på land om vinteren vil du i alle fall kunne utsette problemet.

Jeg tror jeg ville pirket hull og skrapet litt opp der det er byller. Så hadde jeg fyllt i 2-komp. sparkel av god kvalitet og deretter primet hele båten med 2 komp. primer. For å prime må alt gammelt bunnstoff av. Dette gjør du enklest med en god skrape. Sandvik har gode skraper, men husk å avrunde hjørnene.

Skraper du bunnstoff når det er kaldt vil stoffet ha en tendens til å flasse av i store flak, noe som gjør at du sparer masse tid.

Jeg ville holdt nøye øye med båten i årene fremover og vært obs dersom det kom nye blærer eller det forverret seg.

Lykke til.....

• 3 måneder senere...

Hei alle!

Kjøpte en gammel With Vital med dekk og vindskjerm og Plastpest og det hele... (veldig billig :-) ... -nå er jeg i full sving med å reparere under vannlinjen, og dum som jeg er følger jeg instruksjonene fra Jotun til punkt og prikke. -har fjærnet bunnstoff og primer, og slipt ned Gelcoaten en del.

To ting:

1: _må_ jeg slipe bort all Gelcoat? -skadene er jo synlige, og alle skadede områder er slipt _bort_, -mindre skadede områder er slipt _ned_  og det hele er klart for tørking... -hvis jeg sliper for mye, skader jeg jo glassfiberet? -og EpoxySparkelet fester vel like bra til nedslipt GelCoat som til nedslipt glassfiber?

2: -jeg har slipt ca 5-10cm over vannlinjen, og hadde egentlig tenkt å heve denne tilsvarende (skal uansett heve den da jeg setter på ny motor). Men når jeg står her, lurer jeg på om jeg skal pusse ned hele dri.... og klinke til med Antipest over alt for senere å lakkere hele båten på nytt... (-båten er gul, -ønsker meg hvit :-)

-ja, ja, -er egentlig ganske grønn på dette her, -noen sier at det bare er å male båten med Lady eller annen maling, og noen sier jeg ikke må finne på å lakkere på verksted med sprøyte en gang...

-takk for all hjelp :-)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Takk! - masse nyttig om selve problemet, -har også lest Ingars Båtside og forøvrig alt annet jeg har funnet om emnet, men egentlig ingen direkte svar på spørsmålene mine... :-)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Når det gjelder osmose er ingen lett utvei selv de lærde strides om problemet.For og få bukt med problemet må du ned til laminatet,og deretter vaske grundig og så gjelder det sparkling og sliping  så følger gelcoat/topcoat og til slutt tre til fire lag med antipest.Når det gjelder lakk/maling er jotuns topcoat/gelcoat  eller hempels polybest de mest brukte vil jeg tro,international har også bra produkter

Hilsen Trond

Trond J

Fjord boat club

-noen sier at det bare er å male båten med Lady eller annen maling

Meeeget tvilsomt råd du har fått der - tror ikke akkurat Lady er tingen på en båt!!!  :nono:

Anbefaler deg å gå til en fargehandler eller båtutstyrsforretning og samle inn brosjyrer både fra Hempel og Jotun. Begge fabrikkene har beskrevet hele prosedyren med å bli kvitt osmose, eller i hvert fall hvordan man skal behandle båter med osmose.

:yesnod: - Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

1: _må_ jeg slipe bort all Gelcoat? -skadene er jo synlige, og alle skadede områder er slipt _bort_, -mindre skadede områder er slipt _ned_  og det hele er klart for tørking... -hvis jeg sliper for mye, skader jeg jo glassfiberet? -og EpoxySparkelet fester vel like bra til nedslipt GelCoat som til nedslipt glassfiber?

Du må ikke slipe bort all gelcoat.  Har du åpnet alle blærer, og disse er tørket ut, og du har mattet ned overflaten på resten av gelcouat, kan du etter mitt sjønn bare sparkle opp skadene, slipe, og påføre Antipest og senere bunnstoff.  Pass på herdetider, så slipper du sliping mellom strøkene.

2: -jeg har slipt ca 5-10cm over vannlinjen, og hadde egentlig tenkt å heve denne tilsvarende (skal uansett heve den da jeg setter på ny motor). Men når jeg står her, lurer jeg på om jeg skal pusse ned hele dri.... og klinke til med Antipest over alt for senere å lakkere hele båten på nytt... (-båten er gul, -ønsker meg hvit :-)

Ja, hvorfor ikke like godt matte ned hele skroget, og male det opp i den fargen du skal ha.  Du sier du har benyttet Jotuns beskrivelser for hvordan du skal gjøre ting, så hvorfor ikke gjøre det med lakkingen av skroget også?  Jeg tror du ikke skal benytte Antipest under den malingen du skal ha som sistestrøk, jeg tror det kan gi et dårlig estetisk resultat.  Jeg lakket et skrog for mange år siden, og brukte et produkt fra Jotun som het Hard Top.  Det var en to komponent lakk som var spesiellt beregnet for dette.  Resultatet ble bra med pensel og fordriver, og lakken ble påført direkte på mattet glassfiber.  Det hadde blitt et bedre resultat med sprøyte, men da bør du helst kunne bruke sprøyten.  Det har rent mye vann i havet siden den gang jeg gjorde dette, 30 år siden, så det har sikkert kommet enda bedre produkter til det du ønsker å gjøre.

-ja, ja, -er egentlig ganske grønn på dette her, -noen sier at det bare er å male båten med Lady eller annen maling, og noen sier jeg ikke må finne på å lakkere på verksted med sprøyte en gang...

-takk for all hjelp :-)

Jeg ville ikke benyttet Lady eller en eller annen maling som du sier.  Benytt en maling som er beregnet til formålet, og følg fabrikantens anvisninger nøye.  Skal du benytte sprøyte, husk sprøytetåke i forhold til tredje manns interesser, slik at du unngår erstatningskrav.  Velg en dag til påføringen av lakken hvor det er grått, varmt, og stille, og ikke fare for regn, om du da ikke kan stå innendørs.

Lykke til med "ny" båt. :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hadde du ikke vært midt i slipejobben, ville mitt råd vært å ikke gjøre noe som helst. Du kunne da eventuelt slipt ned de verste stedene på høsten, latt de tørke til våren og sparklet de opp igjen.  Primet med epoxyprimer lokalt. Plastpest er ingen katastrofe. Båten synker ikke, og det meste er lokalisert under vannlinjen og synes ikke. Pesten sprer seg heller ikke og ødelegger frisk glassfiber.

Nå har du tydeligvis slipt ned en masse blærer. Da får du en masse kratere å sparkle opp. Ikke slip mer enn nødvendig. Der gelcoaten er fin, er det ingen god ide å slipe. Der gelcoaten har knappenålshodene blærer, vil de forsvinne når skroget tørker ut. Plastpest er vanskelig å bli helt kvitt hvis angrepene er store. Da er støpejobbe så dårlig utført at det stadig vil oppdages nye blærer, selv hvis man fjerner absolutt alt. Kraftig sandblåsing som knuser tynne skjikt og avslører bakenforliggende hulrom er da eneste mulighet. En kjempejobb med å sparkle opp i etterkant. Enda større jobb å pusse ned sparklingen. Selvfølgelig dyrt som bare det. Når alternativet var noen blærer som ikke synes under vannflaten, som ikk er farlige og som i det store og hele tørker opp i løpet av vinteres landligge, synes det forbausende hvor mye tid og penger enkelte gidder å legge i dette. Spesielt når båten er gammel.

Uten vanninntregning kommer det ingen blærer, så en epoxyprimer løser mye av problemet. På den annen side kan vann komme inn fra innsiden også.

Ikke slip mer enn du har gjort. Sparkle opp kratere og ujevnheter med polyestersparkel - etter at alt har tørket. Slip det jevnt og grunn skroget med epoxygrunning i det nødvendige antallet strøk. De små pesthullene du ikke har fått slip ned vil i de fleste tilfeller ikke bli noe problem, da epoxyprimeren forsegler meget godt. Uten fukt i blærene, ingen pest. Ingen blærer, men rikelig fuktig? Heller ingen pest. Glassfiber suger alltid vann hvis den har mulighet. 5, 10, 15, 20, ja opptil 30% av sin egen vekt.

Skal du lakke, må du avfette meget grundig, matte ned gelcoaten, sparkle/pusse sår,  prime med epoxyprimer, vannslipe med fint papir, skylle og tørke. Så kan du lakkere. Med 2-komp herdelakk beregnet for formålet. Ideelt skal den sprøytes på i støvfrie omgivelser og med 20 grader eller varmere for å få de beste flytegenskapene.

Lotus

-tusen takk for mange nyttige svar... -nå tror jeg jeg har planen klar...

-jeg pusser resten av båten, kjøper en gigantisk fordriver, og tar alt sammen etter grunning med AntiPest fra Jotun (-jotun sin ide å bruke Antipest under HardTop som grunning... :-)

-skulle tro dette var enkelt, men da dukker et nytt dilemma opp inni det etterhvert litt løsemiddel-skadede hode:

-jotun sier jeg skal behandle pesten slik:

- slipe

- EpoxySparkle

- Antipeste

- Grunne

-jotun sier jeg skal lakkere slik:

- slipe

- Antipeste

- lakkere

-hvordan kombineres dette? -skal jeg lakkere bunnen også, -for så å kjøre en ekstra omgang med AntiPest med NonStop utenpå lakken igjen? (-lommeboken skjelver... :-)

-igjen takk til alle som svarer! -og takk for dette forumet, -det er jo genialt :-)

Nei, du skal ikke lakke bunnen.  Legg på antipest etter produsentens anvisninger, deretter ett lag selvpolerende bunnstoff i en farge, og ett lag selvpolerende bunnstoff i en annen farge.  Til våren igjen kan du bare flekke der du har fått fargeendring ......  Billig, meget god løsning.  Tenk på lommeboka som skjelver.  Jeg bruker kun en liter bunnstoff i året på en 37 fots båt.  År om annet, når jeg føler det nødvendig, og når lommeboka tillater det tar jeg hele bunnen.

Jeg glemte det viktigste, legg første bunnstofflag på Antipest før den er fullstendig herdet. Se på boksen eller datablad.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

---- EpoxySparkle

- Antipeste

- Grunne

Som Lotus skrev, bruk polyestersparkel, ikke epoxy. Det får du rimelig på Biltema.

At Jotun anbefaler epoxy er ikke rart, den koster vel minst 10 ganger så mye som polyester. Og blir veldig hard og vanskelig å slipe.

Antipest er grunning, det eneste som skal på etterpå er bunnstoffet.

Og velkommen til baatplassen! :cryin:

-da er jeg jo "heldig", -for jeg har allerede blåst av 3.700,- på alt Jotun har anbefalt (deriblant EpoxySparkel og oscilerende turbo-super-sliper med råere dreiemoment enn påhengsmotoren min...) :cryin:..

-men skal jeg virkelig sparkle og grunne hele skroget (AntiPest er både grunning og antipest...:-), men lakkere bare over vannlinjen, og stoffe under vannlinjen? -da må jeg vel la lakk og bunning overlappe litt?

-takk igjen til alle!

En liten epistel om egen erfaring::::

Hadde en Comfort 30 med pest - Noe måtte gjøres....

1) Høsten ble brukt til å fjerne all gelcoat (Hadde jeg visst hvilken jobb dette var hadde jeg fått noen til å sandblåse det....)

2) Etter at alt var åpnet, alle sår og blemmer borte, var tiden inne for å skylle med ferskvann. Selv brukte jeg høytrykkspyler og ca 1200 liter ferskvann (Kjenner vannforbruket ettersom vannet på slippen var avstengt og vannet dermed måtte hentes i 25 liters kanner...)

3) Båten stod så til "tørk" vinteren over

4) TAKK TIL HEMPEL: Deres folk kom om våren og målte fuktigheten i laminatet

5) Klar for oppbygging:::

a) sparkle opp alle ujevnheter

b) Slip og spyl med ferskvann

c) La tørke

d) Om gelcoat er fjernet; sparkle med tannsparkel på tvers (da ser du at du får lik

tykkelse hele veien) Selv bygget jeg opp ca 1 mm, samt flyttet vannlinjen ca 5 cm opp...

e) Slip topper av sparklingen - Spyl med ferskvann

f)  Sparkle så 90 grader på tvers av tannsparklingen - Nå har du et jevnt, deilig, tykt lagt.

g) Slipe og prime er alt som gjensår........

Jeg vet at dette høres ut som en H.....lvetes jobb, men resultatet blir ihvertfall bra...

Lykke til.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...