Jump to content

Plastpest (osmose)

Guest Hedda

Recommended Posts

-tusen takk! -er forberedt på en h... jobb, -litt av sjarmen med hele prosjektet egentlig... -godt å høre at det kan bli bra selv om man gjør det selv... :-) -heldigvis er det bare snakk om 15 fot for mitt vedkommende :-)

-takk igjen for alle tilbakemeldinger, -og takk for dette flotte forumet. -har fått løst flere problemer på noen timer her inne enn jeg har klart på egenhånd vha telefon og "eksperter" de siste ukene...  :-)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Den Comfort 30`n er f... meg min nå!!! Verden er liten...den.

Men skroget er bra det iallefall, ca. 10 år etter.

Nå er det bare å få startet den gml. Yanmar 8 YSB som gjenstår.

Men etter å ha lest her på forumet er jeg allerede utlært båtelektriker, så løsningen ligger nok på:

-dårlige kabler

-lange kabler

-spenningsfall i gml. brytere

-startmotoren må overhales/byttes

-batterien er faktisk ikke så verst, men for lite forbruksbank.

Så nå skal seile til sommer plassen vår på andre siden av Bygdøy i morgen.(ja seile gamle StSoleil, nå Barsk1, ingen motorpingle nå lenger nei.) (vi seilte til brygga i Skagen forrige sommer faktisk, etter at vi var helt strøm tomme på morgenen, flaks at en containerbåt bomma på oss litt tidliger med et par hundre meter, lanterner og strøm er trygt det altså?!!)

Forresten: farlig å prøve å sveive gamle Yanmar, plutselig tente den bittelitt i går, og jeg fikk sveiva mitt i kinnbeinet, 3 cm. fra dårlig syn. Så nå ser jeg litt svensk ut i "trynet"(gul/blå)

Har akkurat printet ut koblingsskjemaene til Kongen av koblingskjemaer: Lars H.

Mindre duppeditter i min båt, så skjemaet blir vel litt forenklet tror jeg.

mvh.

Barsk 1

Hei Barsk 1,

Hyggelig å høre at skroget fremdeles er bra. Håper du får start på motoren

også. I de 16 årene vi hadde båten var den ihvertfall "snill og medgjørlig"...

Nesten synd du ikke har sommerplass der du har ligget i vinter; det

er nemlig samme brygge som båten lå ved mens vi hadde den; fra 1985 til

høsten 2000 - Og samme brygge som jeg fremdeles har båtplass...

Verden er neimen ikke så stor.......

Ønsker deg en riktig god sommer, og håper du får like mye glede av båten som

vi hadde, med turer både til Skagen, Læsø, Sæby og Limfjorden

• 7 måneder senere...

Har lest diverse innlegg på baatplassen i løpet av den siste uka, spesielt vedrørende "plastpest".

Har i høst overtatt en Sandvik 945, som har ligget på vannet siden våren 93. Har selvfølgelig vært oppe på slipp 3 - 4 dager hver vår. I vår oppdaget jeg opptil 10 små blemmer. Ja jeg var på jakt etter dem.

Spørsmål nr. 1 er herved: må / bør hele bunnen slipes ned / sandblåses, eller holder det med å kun slipe ned de aktuelle stedene???.

Spørsmål nr 2. Las på sidene til i Ingar at han hadde gjort en jobb vedrørende plastpest. Fikk forståelse av det han skrev, at båten hadde ligget på land om vinteren, og at han satte igang med sliping på våren. Vil det ikke være stor fare for delaminering, dersom / hvis det er fuktighet i skroget?????  Tenker da på frostsprenging.

Spørsmål nr. 3 Etter å ha søkt litt på Sandvik, så var det for meg overraskende få som har denne type båten??? Overrasker meg da jeg/vi er kjempe fornøyd.

:santa:

MVH

tønnesea

PS. Virker som det er mye hyggelige innlegg her, litt imotsetning til et annet forum hos båtmagasinet.

Tønnesea

Når det kun er snakk om 10 små blemmer er ikke jeg i tvil: Bor/slip bort det som ser skadet ut og fyll i med epoxy. WestSystem har greie anvisninger på slikt og enkelt fortalt blander du epoxy og herder, maler dette på etter at skaden er renslipt og tørr, bland opp epoxyen med fyllmasse fra WestSystem til det blir passe tykt som sparkel og fyll hullene med dette (vått i vått). Når sakene er herdet sliper du til du får fin overflate og maler over et lag til med epoxy og båten er klar for vanlig bunnsmøring (du bør gjerne våtslipe siste strøk for godt bunnstoff-feste).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

I vår oppdaget jeg opptil 10 små blemmer.

Hva var inne i disse blemmene "syre" eller kun luft ?????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Gratulerer med flott båt, 945. Når det gjelder blemmene dine, eller båtens rettere sagt, så blir dette for meg nok en bekreftelse på at plastbåtene har godt av å komme ut av vannet fra tid til annen. Er det en liten skade et sted, så har det godt av å kunne tørke ut gjennom vinteren  :flag:

Velkommen!

1: Enig med Svein, ville kun tatt de blærene du har oppdaget.

Siden du har fått problemet antar jeg at båten ikke er epoxy-grunnet?

2: Min båt hadde også ligget noen år på vannet da jeg oppdaget det ifm slippsetting på våren.

Fjernet gelcoat og spylte grundig med høyttrykk. Lot den tørke etpar dager for den ble grunnet, det må vel være rundt 13 år siden. Ingen problemer etter dette.

Det finnes de som påstår at laminatet kan ta skade, men jeg har enda ikke sett noe bevis.

Så jeg betrakter det fortsatt som et kosmetisk problem.

Etter å ha søkt litt på Sandvik, så var det for meg overraskende få som har denne type båten??? Overrasker meg da jeg/vi er kjempe fornøyd.

Det var bra, vi er også veldig godt fornøyd med vår Sandvik 945 (på vannet første gang i mai 2001)

PS. Virker som det er mye hyggelige innlegg her, litt imotsetning til et annet forum hos båtmagasinet.

Helt enig, mye mer ryddige forhold her. Og stort sett greie og reale svar på spørsmål.

Krangling er ikke bra :discuss!

Kort sagt hyggelige sider til å korte ned vinteren.

• 5 måneder senere...

:smiley:

Hei igjen.

Jeg åpner en ny tråd rundt dette emnet som mange ganger er omtalt tidligere.

Men saken er den at jeg er i gang med å kjøpe en 18 år gammel Delta 9700 som sansynligvis har ligget på vestlandet i hele sitt liv. Dvs. den har nok ikke ligget mye på land. Jeg er selvfølgelig redd for at den kan ha vannintregning i skroget evt. pest / blemmer. Eier kunne fortelle at det ikke er noen blemmer og at han jevnlig tar den opp for stoffing. Han har derimot ikke eiet båten mer en 2 år og er ikke sikker på hva båten har "innerst".

Mitt spørsmål: Når jeg henter båten vil den ligge på land og være nystoffet. Har båten pest ville jeg tro at jeg klarer og se blemmer. Finnes ingen blemmer har den vel ikke pest??

(Jeg føler at jeg har rimelig god kunnskap om båter da jeg har hatt flere med alt det innebærer). Kvier meg for å gå på å skrape ned alt og starte på ny hvis den ser slett og fin ut! 32 fot tar sin tid å skrape ned!

Jeg har også lyst til å la den ligge ute om vinteren da jeg har bobleplass.

Er det noen som har råd? Hva ville dere ha gjort i min situasjon?

Hilsen Harald L

Trude III

Du vil raskt kunne konstatere om båten har "pest", dette er svært enkelt å se for en som er klar over problematikken.

Forutsatt at båten ikke har stått på land siden ifjor høst slik at evnt. blemmer har tørket ut.

Dersom båten har ligget i sjøen hele året i 18 år og er pest-fri er den også mest sannsynlig grunnet forskriftsmessig.

• 4 måneder senere...

Jeg har en gammel Viksund Goldfish (77). Da jeg hadde den på land i vinter, skrapte/slipte jeg den helt ned. Jeg oppdaget en del ugjevnheter i gelcoaten under, men ble fortalt av andre på marinaen at dette ikke var pest. Prøvde også å borre små hull flere plasser, og det var helt tørt og ingen lukt. Jeg er etter en del lesing litt usikker, og skal sjekke igjen når jeg tar den på land til våren. Det har vært skrevet her i forumet at denne typt båt var kjent for å ha plastpest. Det var også nevnt pestbehandling av en Viksund med godt resultat i et tidligere innlegg. Hva slags behandling var det, og hvem utførte det? Går det an å gjøre det selv? Etter å ha slipt båten helt ned i vår, la jeg på 4-5 lag med Hempel primer før lakk/bunning. Kan dette forverre ting om det er osmose i skroget?

Har du blærer og banker på dem og de sprekker, vannet som kommer ut lukter ubehagelig: Du har plastpest. Er det ikke slik, ta det helt med ro. På min gamle Sylfiden fant jeg i løpet av 9 år to slike blærer, en på hver side av baugen. Gravde dem ut, tørket, sparklet og primet. Etter dette ingen nye blærer.

Ujevnheter og små luftlommar er dessverre ikkje heilt uvanleg i Viksund-båtar frå den tida.  Etter det eg forstår er dette også ein av grunnane til at mange av båtane har utvikla plastpest i større eller mindre grad.  Men dersom desse ujevnhetene/blærene er tørre og luktfrie (når du sjekkar maks tre dagar etter at båten er teken på land), er det ingen fare.  Då har du truleg kome pesten i forkjøpet...

Men det kan nok vera ei god investering/sikring å sparkla igjen blærene med epoksy og legge på fleire strøk med antipest-primer.  Oppskrifter på korleis jobben bør gjerast finst mange stader, sikkert også her på forumet.

Jo da, det kan vera mykje arbeid, men vel verdt det.  Ikkje minst kan det vera godt å  visa til når/dersom du skal selga båten igjen ein gong.

Men når alt dette er sagt, så er Viksund-båtane noko av det mest solide og tryggaste som finst. Det skal nok derfor ein god del pest til, før det er fare på fære.  Eg er sjølv Viksund-eigar, og har også hatt Viksund tidlegare.  

Lukke til med arbeidet!

:smiley:

Fører 'pesten' til at laminatet svekkes? Trodde så langt at det egentlig bare var et kosmetisk problem.

"Pest" KAN føre til at laminatet svekkes. Da skal det imidlertid gå langt. Og som regel er gamle skuter skikkelig overdimensjonert, så litt bobler i de ytterste lagene spiller liten kasse rolle.

Suzuki - ligger ute i vinter, venter på "pest"

No boat needed..

Takk for svar. Det bekymret meg at ugjevnhetene jeg fant var  under vannlinjen, noe som da virker som en osmose reaksjon. De kunne mer eller mindre skrapes bort med håndskrape. Derfor ble underlaget flatt før jeg la på primer. Om båten har osmose, vil kanskje ugjevnhetene dukke opp igjen neste vår når jeg tar båten opp for bunning?

I og med at båten lå oppe hele vinteren, var det kanskje for sent å gjøre osmose test ved å borre små hull i vår? Ellers virker båten solid, uten noen tegn til delaminering.

• 5 uker senere...

Hei alle dere flinke båtfolk!

Jeg er en havfru i nød. Har kjøpt meg seilbåt med langtkommen osmose (glassfiber pest). Dersom dere vet om noen på Sørlandet som er flinke med slikt og kan hjelpe meg, eller dere har noen gode tips til hva som er lurt å gjøre blir jeg glad. Har fått tips allerede om å sandblåse aktuelt område (alt under vannlinja) og deretter legge på ny gelcoat. Klarer jeg dette alene eller bør jeg søke profesjonell hjelp?

Hadde vel begynt med kjøpekontrakten før jeg hadde satt meg i gjeld her.

Langt fremskredetet plastpest er vel gjerne å anse som en vesentilg mangel som selger SKULLE ha visst om.   ... Dette er vel neppe en tilforlatelig mangel.

SveinHa:

Det er lenge siden jeg skrev det så jeg husker ikke lenger kilden.

Men jeg mener det er feil at epoxy ikke avgir gasser.

Noe av det som ble poengtert i min referanse var nettopp at det fordi gassene ikke lukter noe særlig (ref. polyester) så må man være ekstra nøye med lufting.

Ref. den senere tids fokus på vannbaserte malings-produkter.

Google søk på "epoxy cancer" gir 11000 treff så det finnes mye på nettet om dette.

Sakset fra: http://www.dhs.ca.gov/ohb/HESIS/epoxy.htm

Cancer: Older epoxy resins caused skin cancer in laboratory animals. This may have been due to epichlorohydrin, a contaminant that can probably cause cancer in humans. Most newer epoxy resins, which contain less epichlorohydrin, do not seem to cause cancer in animals.

Generelt sett så skal all hudkontakt unngås, og ved pussing skal støvmaske benyttes. Epoxy er (svært) alergifremkallende før den er skikkelig herdet, så ved pussing av nyherdet epoxy er støvmaske og beskyttelse mot hudkontakt av støvet ekstra viktig.

Ellers er det jo lenge blitt hvedet at epoxy malinger etc. ikke er særlig helsebringende, men de inneholder ofte diverse tilsetningsstoffer som nok er en del av årsaken til det.

Ellers så avgir epoxyen litt dunst når den blandes, så man trenger jo ikke akurat stikke nesetippen oppi blandebegeret.

Har fått tips allerede om å sandblåse aktuelt område (alt under vannlinja) og deretter legge på ny gelcoat. Klarer jeg dette alene eller bør jeg søke profesjonell hjelp?

Har ikkje erfaring med dette, men eg har forstått det slik at KALKblåsing er betre enn sandblåsing.  Kalken skal vera meir skånsom enn sand, men "slår" likevel hardt nok til at ein får opna blærene.   Etter kvart har det (i alle fall her vest) dukka opp fleire firma som tilbyr kalkblåsing på din eigen opplagsplass.  I fleire båtforeningar har båteigarar gått saman og spleisa på ein kalkblåsar (fagmann) til behandling av sine båtar.  

Men dersom ikkje store deler av skroget har blitt angripe av pesten, og det berre er enkle større blærer, kan ein likegodt opna dei med andre mekaniske redskapar.  Uansett metode er det viktig å spyla grundig (fleire gonger) med ferskvatn, for så å la det tørka over lang tid.  Deretter behandla med epoksy og antipestprimer (som også er epoksy-bassert).  

Den siste varianten har eg gjennomført sjølv på ein tidlegare båt, og med godt resultat.  Ein del arbeid, men ikkje særleg vanskeleg.  Sand- eller kalkblåsing ville eg derimot brukt fagfolk til å gjera.

Men dersom ikkje store deler av skroget har blitt angripe av pesten, og det berre er enkle større blærer, kan ein likegodt opna dei med andre mekaniske redskapar.  Uansett metode er det viktig å spyla grundig (fleire gonger) med ferskvatn, for så å la det tørka over lang tid.  Deretter behandla med epoksy og antipestprimer (som også er epoksy-bassert).  

Siste nytt nå er at man ser annerledes på plastpesten enn før.  Epoxy i seg selv er visstnok ikke mer tett enn polyester, derimot er epoxy tilsatt mikroskopiske metallflak mer motstandsdyktig mot vanngjennomtrengning (og det er slik epoxy som vanligvis brukes til behandling av plastpest).  Poenget er at selv epoxy slipper gjennom mikroskopiske vannpartikler, og så lenge der finnes uherdete styrenforbindelser i laminatet kan blærene fremdeles oppstå.  Ganske enkelt fordi vann fortsatt trenger inn mens løsningen av vann og styrenforbindelser med større molekyler ikke slipper ut igjen.

De kunnige svelger for tiden en del ganske hårete kameler fra fortiden, og har kommet i nærheten av å anbefale det motsatte av hva de gjorde før.  Siste anbefaling jeg var borti gikk ut på å sandblåse, prime ett strøk (Hempel Light Primer el.l., kun for å få heft, ikke for å tette) og deretter bunnsmøre.  Da får nemlig vann trenge gjennom begge veier og over tid vaskes styrenforbindelsene ut og problemet forsvinner av seg selv.

Det er viktig å huske her at blærene oppstår fordi vannpartikler kommer inn gjennom gel-coat men ikke ut igjen pga. molekylenes økte størrelse når de kombinerer seg med styrenforbindelsene.  Altså vil en gjennomtrengelig gel-coat (der vannet/løsningen kan vandre begge veier) forhindre plastpest (dvs. utslaget av blærer), fordi styrenforbindelsene blir skylt ut over tid.

Og enden på visa mht. de tidligere store kostnadene blir at det bare er ved meget store angrep, der blærene i seg selv medfører en strukturell svakhet i konstruksjonen, at en full behandling med sand- eller kalkblåsing (helst høvling), gjenoppbygning med epoxy ev. duk etc. blir nødvendig.

Verkstedsbransjen går altså dårligere tider i møte ...  :cryin: ...  mens det kanskje blir mer hurra for båteiere med plastpest-depresjon?    :flag:

SW

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...