Jump to content

Plastpest (osmose)

Guest Hedda

Recommended Posts

Ja, men Ingar, de skal jo ha noe å leve av!!!

Det er vell der det ligger, føler at folk overdramatiserer plastpesten.

Få en orntli prisreduksjon fra tidligere eier og kjøp deg noe fint til båten.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Kanskje denne kan gi litt forklaring. Har ligget på BP tidligere om plastpest.

http://www.baatkonsulent.no/page3.html

http://www.bplast.no/

Har sett disse sidene før, og føler vel at de er en av grunnene til hysteriet.

Når det er sagt så er jeg slett ingen ekspert på undervannsskrog da, men håper noen her er det.

Har hatt et meget avslappet forhold til pest før, men det viser seg at når dævelskapen viser seg på egen skute så stiller ting seg i et litt annet lys. Ligger nok an til en reduksjon i pris her, hvor mye er et annet spørsmål.

Ta også med i betraktning at det kan tenkes at du en dag skal selge båten, og da er det vel rimelig klart at du plikter å opplyse at båter har/har hatt plastpest. Det vil bety noe forprisen, men greit nok for du har jo da også kjøpt den billig.

Det som er mere usikkert er hvor lett den vil være å selge?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vet ikke hvilken verdi båten har, eller hva du evt får i reduksjon. Spørs også i hvilket omfang den er angrepet. Jeg mener at enten så bør du få båten innomhus en tidlig høst i oppvarmet lokale, og gjøre skikkelig jobb(hvis du synes det er nødvendig). Ellers så kan man la det bare være.

Har selv gjort jobben på et 27fot langkjølet deplasement skrog etter Westsytem sin metode. Satte båten inn i et flott verkstedlokale med varme og vann, og leide gelcoathøvel hos WestSystem og høvlet av 27kg gelcoat på ca 7-8 timer effektiv tid. Vasket, vasket,vasket,vasket, målte Ph og fukt gjennom vinteren før den ble slipet, sparklet(lite å sparkle etter høvel) og kledd opp med 10 lag med epoxy og fuktsperrepulver. Deretter ble det 5 lag med Copperbåt bunnstoff som skal vare ca 10 år. Dette var en stor og slitsom jobb, og kostet vel omkring 40000

innklusiv leie av lokaler. Artig erfaring, men jeg tror ikke jeg ville gjort det en gang til. Når først selger har vært så gal å garantere en båt fri for plastpest, så er det jo bare å få dekket en slik jobb så langt du kan(blir fort opp mot 100k på et verksted). Kos deg med båten noen år, og se hvordan det utvikler seg. Ta evt åpne,vaske, tørke og behandle de blemmer som er, og se hvordan dette holder. Men dette er liksom mest av kosmetisk interesse, mener jeg. Selv om det er mange blemmer, er i hvertfall min erfaring at det er ubetydelig lite av laminatet bak som er angrepet, selv på en nesten 30 år gammel båt. Kan ikke skjønne at dette skal kunne svekke båten de neste 30 årene heller. :smiley:

Det beste er selvsagt å sette båten inn til et verksted å få jobben gjort,da annenhåndsverdien stiger pga. av at dette er gjort profesjonelt.

I forhold til håndverksloven har du en garanti på 5 år i etterkant.

Nå er det slik at plastpest ikke er farlig før det svekker det strukturelle i skroget,noe det gjør etterhvert men det kan ta mange år før slikt skjer.

Men det er jo på en måte litt det samme med tenna våre,det er bedre å ta det tidlig enn å vente til at du må rotfylle!! :eek:

Joa, fullt klar over at det sikkert er lurt, men prisene på slike reprasjoner er jo kunstig høye da!

Dette vil i mitt tilfelle påbeløpe seg ca 30% av kjøpssummen.

Kommer en ekspert på feltet i dag og skal kikke på båten, jeg veit ikke om dette er en kar som tar på seg utbedringer av dette, men i så fall syns jeg allerede jeg hører hva han kommer til å si!

Det er sikkert riktig at prisen på plastpestreparasjoner kan være skrudd opp kunstig høye, hvor til dels skremselpropaganda har vært et sterkt salgsargument. Selv blandt seriøse fagfolk er det også minst to forklaringer og behandlinger for plastpest. Jeg tror jeg selv vil ha landet på Mouches alternativ , eller unngått faghysterikere, og dersom ferdigheter og tid strakk til prøve å gjøre noe med det selv. Jeg mener tidligere jordomseiler Andreas Holo som skriver i Seilmagasinet har spesiell erfaring og oversikt over problemet, en prat med han kunne sikkert være nyttig.

Redigert av pettersand (see edit history)
Ta også med i betraktning at det kan tenkes at du en dag skal selge båten, og da er det vel rimelig klart at du plikter å opplyse at båter har/har hatt plastpest. Det vil bety noe forprisen, men greit nok for du har jo da også kjøpt den billig.

Det som er mere usikkert er hvor lett den vil være å selge?

:sailing:

Helt enig med Mouche her. Selv hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde villet gjort om handelen. Det er riktig det som skrives at plastpest nødvendigvis ikke behøver å bety større problem. Men hvor mange her på Baattplassen ville med hånden på hjertet valgt en båt med plastpest? Sikkert ikke så mange er jeg redd. Årsaken er at det finnes nok av båter å velge mellom. Så da velger mann en båt som er fri for pest selvsagt. Jeg ville ikke engang kjøpt en båt som tidligere hadde hatt dette problemet. En gang skal man selge båten videre og det gjør seg ikke noe særlig når det i annosen står "utbedret for tidligere plastpest" :nonod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
  • 2 måneder senere...
Noen som har erfaring med behandling av plastpest????

Trenger noen råd :nonod:

Ja, jeg har erfaring. Vet ikke før om noen år om det har vært 100 % vellykket, men det regner jeg med at det har vært.

Dette er ikke kritisk på noen måte, men er det en båt som er verdt noen hundre tusen, føler jeg at det er greit å gjøre noe med det. For min del var ikke dette noe tema.

Hvis du skal gjøre noe, anbefaler jeg deg å bruke båten i sommer, sanke informasjon (gjerne her på BP) og gå igang til høsten med skraping og rengjøring av skroget.

Spør hvis du lurer på noe. Har du bilder?

Med vennlig hilsen

Ben Sin

Har noen erfaringer på hva som ikke funker? :confused::confused:

Vet ikke hva du mener med "funker", men plastpest er ofte mest av kosmetisk betydning.

Har enda ikke hørt om båter som har kollapset pga plastpest!!

Slik at det ha kommet igjen plastpest.....

quote.gif
Ja, jeg har erfaring. Vet ikke før om noen år om det har vært 100 % vellykket, men det regner jeg med at det har vært.

Dette er ikke kritisk på noen måte, men er det en båt som er verdt noen hundre tusen, føler jeg at det er greit å gjøre noe med det. For min del var ikke dette noe tema.

Hvis du skal gjøre noe, anbefaler jeg deg å bruke båten i sommer, sanke informasjon (gjerne her på BP) og gå igang til høsten med skraping og rengjøring av skroget.

Spør hvis du lurer på noe. Har du bilder?

Med vennlig hilsen

Ben Sin

Jeg har en gammel selco 18 som jeg skal bruke til trolling og til noen familieturer. Kjøpte den billig i vinter, og jeg fikk snudd den opp ned og begynte å skrape så dukket det opp diverse gamle reperasjoner og så til slutt oppdaget jeg de veldig flate blemmene. Mest på bakre halvdel på midten og litt spredd utover. Pesten stammer fra dårlig mettet glassfiber og antalelig at gelcoat ikke har vært helt herdet når laminering begynte for enkelte glassfibertrådet er helt ut gjennom gelcoat....

Min plan er å....

-Slipe bort all gelcoat på grunn av all innesluttet og skjulte fuktinneslutninger.

-Vaske (med sprit??) For å korte inn tørkeperioden????? Da denne tiden kan hin :sad: dre meg i å fiske denne sesongen...

-Heldekkende glassfibermatte på undersiden av skrog.. på grunn av tynnere skrog og reperasjoner. Pusse ned toppene av denne.. og rulle på polyester som pusses ned for vedheft og ekstra tykkelse og mindre sparkling..

-Prime hele skroget (hempel lightprimer)

-Sparkle

-Pusse

-Vannslipe

-4-5 strøk med hempel lightprimer

-4-5 strøk med toppcoat

Ikke bunnstoff på denne båten når den aldri kommer til å se saltvann.....

tja... vært borti en som var blitt kjeks igjennom laminatet og en som svettet vann igjennom og inn i båten

Hvordan kan du være sikker på at plastpest var årsaken til skaden?

Hvilken båtmodell?

Meg bekjent er dette første gang noen beskriver 1.hånds kjennskap til strukturelle skader ifm plastpest.

Dette vil utvilsomt kunne skape grobunn for en ny hysteribølge og jeg synes derfor det er viktig å få slått fast mest mulig fakta i saken.

quote.gif
Hvordan kan du være sikker på at plastpest var årsaken til skaden?
Hvilken båtmodell?

Meg bekjent er dette første gang noen beskriver 1.hånds kjennskap til strukturelle skader ifm plastpest.
Dette vil utvilsomt kunne skape grobunn for en ny hysteribølge og jeg synes derfor det er viktig å få slått fast mest mulig fakta i saken.

Blemmer.... med fuktihet i er symptomet.

skadene jeg snakker om er gamle fyllekjøringsskader :puke: og dårlig reperasjon. Redigert av Ingar (see edit history)

Virker som beskrivelsen til Bolla er tatt noe ut av "luften" og regner med at han vil være mere nyansert i sin beskrivelse av sin "plastpestopplevelse". :wink:

Hva og hvem har konstatert at skaden han nevner, virkelig skyldes plastpest.

Dette bør du begrunne nærmere.

Mange "spesialister" har ukritisk krisemaksimert små blærer i laminatet som plastpest, uten at det har vært annet enn luftblærer som i løpet av en del år er blitt vannholdige å uten at osmosen dermed har oppstått.

Delaminering og "kjekslaminat" har oftest sin opprinnelse i slag og støtningsskader kombinert med dårlig plastarbeide.

Jeg våger den påstand at det ikke behøver å være plastpest, selv om en skulle finne en eller flere blærer som inneholder fukt. Først når en kan kjenne tydelig eim av eddik, ville jeg oppfatte dette som osmose eller plastpest.

Alle vet at også plastbåter trekker vann og at vekten øker over tid når båten ligger ute i lengre tid.

Her oppe ligger de fleste ute hele året og faktisk er det meget sjelden en hører om tilfeller av plastpest.

Viksund har levert plastsjarker siden sist på 60 tallet til kystfiskeflåten og det har vært noe tilfeller av plastpest på disse.

Som Viksundeier og som mangeårig båtinterressert som benytter en hver anledning til båtprat om mangt og meget og gjerne med fagfolk, har jeg ennå tilgode å høre om alvorlige tilfeller som måtte ha betydning for båtens styrke eller sikkerhet. Derimot har andre forhold som tæring på kraner, gjennomføringer og rorhylse etc, forårsaket havari og forlis. :yesnod:

Mitt forslag er å ikke gjøre noe som helst akkurat nå, og bare bruke den hele sommeren. Når du tar den opp igjen til høsten sliper du bort blærene, og vasker vel og lenge med rent vann og høytrykksspyler. Deretter pakker du den godt inn, men med god lufting under. Slik kan den stå til våren, da blir det sparkling med epoxysparkel og fire-fem strøk med Antipest.

Båten tar ikke skade av en sommer til på sjøen, og på denne måten har du den klar igjen til sesongen begynner igjen neste år. Høres ikke det greit ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Viksund har levert plastsjarker siden sist på 60 tallet til kystfiskeflåten og det har vært noe tilfeller av plastpest på disse.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Jeg skrev noe om det her, eksempelet var en Viksund 880.

Dykkerklubbens 31 combisjark hadde kraftig angrep over hele skroget.

Ingar, la det være HELT klart: Av de to du nevner, er det Anmarkrud som har peiling på plastpest (uten at Alvøen antydes å ikke være kompetent; men han driver nå engang verksted...). Anmarkrud har bl. a. vært brukt som ekspert av FN i prosjekter etter Tsunami-katastrofen, til å hjelpe med oppbygging av kompetanse til gjenreisning av fiskeflåten i rammete områder. Han er også den eneste i landet som har dedikert seg til å virke som sakkyndig uten binding til "utførende" og det er meget viktig -- ingen egeninteresse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...