Jump to content

Motor tatt inn saltvann. Trenger hjelp!

Torbjørn R

Recommended Posts

Hadde et uhell i fjor sommer da båten, et Tehri 15 fots skjærgårdsskip gikk rundt i en storm. Motoren, en Tohatsu M50D2 2005 modell, lå under vann i omtrent en halvtime før jeg fikk båten rundt og inn på land. Dessverre fant jeg ut for sent at dette var en dårlig idé, så jeg anså motoren som tapt ettersom den ikke startet. 

Når sesongen er i gang igjen ville jeg likevel ta utfordringen på meg å forsøke å få liv i rakkeren. Jeg kan lite om motor, men eg ganske dreven på det elektriske, som også fikk seg en trøkk under forliset. Har skiftet batteri og kablinger til og fra motor (den har elektrisk tenning), skiftet tennplugger og olje, men det kommer bare en klikkelyd fra motoren. Har åpnet den, og leste meg fram til at det kanskje kunne være startmotoren som var gått. Dette er en Hitachi (usikker på modell, men det står s108-120 - 49d på den). Men vil nødig bestille en ny en til 1500,- om det ikke er den som må skiftes, om det i hele tatt er noe som kan redde motoren.

Jeg sitter litt fast her. Er det noen som har noe erfaring? Setter pris på all hjelp!

Hva skjede med motor etter den gikk i vannet. Ble den smurt inn med olje for ikke å ruste.. Eller spylt med ferskvann først. Om det var saltvann den havnet i.

Siden du skrev at det bare klikker kan det være to ting.. :) eller flere.. det ene er at motor rett å slett står fast. . Å ikke går rundt. Prøv å dreie på svinghjulet for hånd. Det skal jo kunne gå rundt. :) går det rundt er det mye trolig at starter har tatt kvelden. Men mål spenning inn på starter. Da ser du fort om du har nok spenning der.. har du nok spenning til at starter skal slå inn. Å da ikke gjør det så er det vel ikke noen vei utenom.. å kjøpe ny.. om den ikke lar seg åpne å fikse da.

Lykke til :) ta gjerne bilder å legg ut med spørsmål. Mye lettere å forstå da. :)

Endelig ble det Bobåt

Velkommen på Baatplassen

Er det en av disse?

https://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20NS40D2-50D2%20%20(2003)%20-%20(002N21038-5).pdf

https://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20M40D2-50D2%20%20(2003)%20-%20(00221038-5).pdf

Det kan være en fordel å ta ut pluggene og spraye inn noe rust løser, og som Bjørn sa dra i snora og tørn motoren for å se om den går rundt.

Som de sier i Bergen " du skulle hatt i ræven"  som ikke gjorde dette med en gang. :smiley:  :wink: unnskyld måtte bare

Sitat forstår ikke hva du mener..

"" Motoren, en Tohatsu M50D2 2005 modell, lå under vann i omtrent en halvtime før jeg fikk båten rundt og inn på land. Dessverre fant jeg ut for sent at dette var en dårlig idé, så jeg anså motoren som tapt ettersom den ikke startet. "

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Motor skulle blitt tatt umiddelbart. Ta ut pluggene, er det vann i sylinderen?

Tenker som du at startmotor nok står fast, men det kan være mer som nevnt over. Står motor fast tror jeg at jeg ikke hadde forsøkt å reparere..

Min 15 hk 4t gikk under i høst. Jeg fikk den opp, tappet av oljen fylte på ny, løsnet pluggene, fikk ut sjøvannet, sprayet alt med wd40, tømte forgasser, skrudde sammen og fikk start etter litt kinning.

Er redd for senskader i tenningsststemet og startmotor men funker enda.

Om mulig bør en umiddelbart senke here motoren i ferskvann i 5-10 min og deretter starte prosessen som ollebolle beskriver over.

Kanhende motoren lar seg redde men jeg tror likevel jeg ville senket den i ferskvann en stund før jeg begynte på recovery prosessen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Om mulig bør en umiddelbart senke here motoren i ferskvann i 5-10 min og deretter starte prosessen som ollebolle beskriver over.

Kanhende motoren lar seg redde men jeg tror likevel jeg ville senket den i ferskvann en stund før jeg begynte på recovery prosessen.

Tror du det kan hjelpe, etter så lang tid? Det vil nok løse opp saltkrystaller, men etter så lang tid, er ikke rust innvendig i motoren det verste? Bare lurer..

Det viktigste er å få vekk alt salt fra alle kriker og kroker samt inne i motoren.

Ferskvann forårsaker ikke ytterligere rustangrep på så kort tid det er snakk om ved en slik skylling.

Jeg har tatt opp store 2T motorer (Multi fuel med injection fra 1920 tallet) som gikk an å tørne selv om de hadde tilbragt de siste 30 årene i en blanding av ferskvann, sand og leire.

Har motoren din vært lagret med sjøvann i sylindrene kan den ha fått gravrust (små kratere)  i sylinderveggene og er det for mye er det et problem. Et inspeksjonskamera med lys og som du kan føre inn gjennom tennplugghullet på motoren koster ca 300 kr på Biltema og kan brukes med MAC/PC. 

Hvis du begynner med prosessen over og det viser seg at motoren kan tørnes vil du merke om det er kompresjon i den eller om den er ujevn.

Stemplefjærene kan og ha satt seg - da må evt motoren tas fra hverandre og sjekkes nærmere.

Det største problemet tror jeg kan være rust i sylinderen/e men får du start på den etterhvert er det bare å prøve seg fram. 

Elektrisk/elektronikk kan ha blitt skadet av sjøvannet. 

Har du flaks kan det hende du slipper unna problemer. Lykke til :)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det største problemet er ikke rust i sylindrene, men rust  i veiva. Etter ett år med salt i rullelagrene på veiva kan du glemme den. Det er kratere der hver rull har ligget mot veiva. Om du får den løs og starter den så har du veivhavari i løpet av en time. Lager-rullene vil gå nedi hver grop og bli grundig massert mange ganger for hver omdreining. I tillegg er det herdede laget på både veiva og rullene rustet vekk så det er igjen bare vanlig relativt mykt stål. Med 5000 omdreininger i minutter så tar det ikke mange minuttene før rullene er banket så små at de forskyver seg og låser lagret. De ryker råden og det blir det hull i blokka med masse metallskrot som kommer ut.

Nei, totaktsmotorer som er druknet i saltvann MÅ demonteres og rengjøres i alle krinkler og kroker med en avfettings/avsaltingsvæske.
De som tror at det går bra å bare legge den i ferskvann noen timer og så starte den og at alt blir bra da, kan få se på veiva fra en Johnson 30hk jeg nettopp har demontert, Den ble behandlet på den måten. Den ble vasket med ferskvann og startet. Den gikk noen timer før den ble stående noen dager uten bruk. Når den da skulle tas i bruk igjen satt den bom fast. Lke bra egentlig, for motorhavari midtfjords er aldri noe særlig moro.

Fasit: Gravrust i nedre sylinder, gravrust i veiv. Nedre, midtre og øvre bærelager ødelagt av rust. Nedre rådelager ødelagt av rust. Råde på nedre rylinder ødelagt av rust, Kryssbolt i nedre stempel ødelagt av rust.
Reparasjonskostnad: Over 20.000,-
Motoren var altså vrak.
Da har jeg enda ikke vurdert starter og elektrisk anlegg eller forgasser.

Beklager å si det, men motoren din er vrak.

Takk for mange gode svar! Skal hive meg over full demontering i morgen, men ettersom veiven sitter ganske godt tror jeg nok tronds63 har rett :(

Men, prøver å forholde meg optimistisk til jeg har demontert, spylt, oljet og tømt alle kriker og kroker. 

Ja roger-jo, jeg skulle nok hatt i ræven ;)

Setter pris på all hjelp!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...