Lillesand Startet 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2015 Jeg prøver å lese meg opp på dette emnet i dette fantastiske forumet. Gir meg masse gode tips Men jeg vil gjerne høre hva dere mener er det mest korrekte opplegget i båten min. Jeg har 2 nye Startbatterier på 110 Ah stk, disse er per i dag koplet til dynamo, starter og ellers alt som trekker strøm. Jeg har ikke noe forbruk å snakke om, kun pumper (trebåt). Så har jeg 2 forbruksbatterier som står til pynt for anledningen som jeg vil knytte kontakt med på en måte. Disse 2 forbruksbatteriene er på 110 Ah stk. Enkel tankegang sier kjøp en BEP Rele og ferdig, er det så enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Kanskje vurdere å legge lensepumpe en eller to lensepumper på forbruk også, og la de slå inn tidligere enn de(n) som går på start-batteriet ? (eller motsatt). Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
index Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ellers så er et BEP rele en grei løsning for å sørge for at disse to også får litt lading underveis. Så får du velge om du kun vil ha dem som reserve, eller om du vil kople dem opp mot noe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knut1955 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Snekke, lite forbruk og 440 Ah batterier????? Du må forklare at dette er best practice.. Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Plattgatter med en Ford 2402E motor, tungstartet. De 2 forbruksbatteriene er en bonus Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Med den motoren trenger du litt strøm ja! Jeg har hatt lillebroren, 2401E. Og når den slår seg vrang er det greit å ha litt strøm på lur... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Kan jeg bruke en sånn standard BEP rele alternativt den til Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Begge to burde funke helt greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ok, så strømmen her blir ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Z Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Jeg driver med omtrent det samme, men jeg har i tillegg et batteri til baugpropell. På toppen av det hele så er den ene banken "valige" syrebatterier og de to andre bankene er agm batteri. Du kan se hvordan jeg tenker å legge det opp her https://baatplassen.no/i/topic/118418-hjelp-til-kobling-av-3-bat-banker-med-vsr-og-forskjellige-batteri/ Jeg har til informasjon Ford 2704ET, vil ha noen Ah den også når den er vrang... Spesielt tidlig og sent på sesongen når temperaturen ute faller... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.