Jump to content

Hentetråd Molde-Stavanger

albin78

Recommended Posts

Hei

Da har jeg kjøpt seilbåt i Molde og skal seile den til Stavanger den 08.07. 

Vil vell si vi er sjøvant men har vell ikke så mye erfaring i åpent hav. 

Tenker at turen går slik over 5 døgn:

Molde-Ålesund-Måløy/Florø-???-Haugesund-Stavanger

Hadde vært fint å greid Florø-Bergen på en dag men tror det er litt mye å be om. Planen er å ta det rolig nedover og helst overnatte helst i havn. Nattseiling tror jeg vi ikke skal prøve oss på. 

Noen som har tips til gode havner å overnatte i? Og hvor det er mulig å bunkre diesel? 

Regner med at det er mye tips her på baatplassen men samtidig så er det kjekt med egen tråd  :sailing:

Setter pris på råd :)

:flag:  :seeya:

Gratulerer!

La merke til denne båten på FINN, fint holdt, veldig bra annonse.

Turen nedover i juli er vel plankekjøring - du går innaskjærs og bare følg etter stimen sørover. Stadt må alltid passes på. Kastevinder i de smale fjordene, spesielt forbi Hornelen.

Få med deg de idylliske høydepunktene som ligger tett i tett. Kanskje en avstikker til Rosendal?

Hvis jeg skal komme med to tips:

1) tank og tette filter. Ha kontroll på dette.

2) riggen er ukjent for deg. Gå opp i riggen og sjekk at alle splinter sitter på plass

God tur, ser frem til hentetråd!

Takk

Ganske mye med båten er ukjent for meg. Båten er solgt som dødsbo og det er vell ikke så mye info/historikk og hente ut. Båten er solgt via megler. 

Tanken på monsunen er jo et kapittel for seg selv ettersom den befinner seg under motoren støpt inn i skroget nederest i båten. Noe som gjør renhold av den en utrolig lang prosess og komplisert prosess. Får ta med godt med filter :) 

Rigg og splinter den er roger :) 

Noen som har erfaring med grib software?

God morgen!

Gikk litt fort i svingene igår, har handlet meg en HR Monsun. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2689635&finnkode=58598673

Aksept2014 hvor lang tid brukte dere? Og hvor overnattet dere på veien? Eller ble det non-stop!?

Hei

Vi gikk ganske korte etapper, siden været var fantastisk. Stopp på Silda over Stadt i stedet for Måløy, mye finere :)

Så er neste stopp Dingja ved Sognefjorden. Deretter Florø og Strusshamn.

Bekjarvik i Austvold er fantastisk, så der må dere ta en overnatting.

Haugesund kan være siste stopp, men så er det årets gjestehavn Skartveit på utsiden av Stavanger som kan være aktuelt.

Med over en måned til turen starter har du god tid til å studere kart. Jeg bruker Navtronics på Ipad, går fint å lage ruter allerede nå. Se etter bruer, selv om du kan gå under de fleste med den båten. Velg gjerne smalere ruter enn hovedleia (der hurtigruta går). Har du plottet ruta på forhånd går det fint å gå vanskelige ruter. Skaff vanntett deksel til IPad (eller annen tab), da kan du lære deg "plotteren" før start, og ha alt av ruter lagt inn. (jeg satt i går kveld og la inn ruta til sommerens ferie.

Stadt er eneste kryssningen du behøver å bekymre deg for, ellers er det innaskjærs (Sletta ved Haugesund antar jeg du kjenner siden du bor i Stavanger). Mange fine steder nedover. Enig i at Måløy ikke nødvendigvis er finest, jeg valgte Selje som jeg likte med bedre i. Mange fine små steder. Prøv å finn mer enn 5 dager, mange fine steder. Går vel på tre lange dager, men da går du glipp av mye. Når vi skal langt starter vi ofte tidlig, 4-5 om morgenen, en på vakt til frokost, da kan førstemann legge seg og dere har kommet langt før kl 9. Spiser dere frokost før dere drar blir det sent. Stopp heller og spis lunsj i ett fint tettsted. Les hentetråder, Nevermind hadde en fin tråd i mars.

Gratulerer med ny båt, ser flott ut :)  

Siden tanken er såpass vanskelig tilgjengelig; (dermed kanskje aldri rengjort) 

Ta med dieseltank til påhenger og slangestuss slik at du kan koble denne direkte dersom det blir problem med skipstanken,  mye enklere og tryggere enn å rote rundt med flere filterbytter, lufting osv. 

God Tur :) 

Fine bilder, og båten ser ut til å ha blitt tatt godt vare på av tidligere eier så da er det vel grunn til å tro at også dieseltanken har vært rengjort på et eller annet tidspunkt. Et godt råd er å ta med ekstra filter, og sett deg inn i hvordan de byttes og luftes. Det er mange mulige havner underveis hvis dere skulle få problemer eller dårlig vær, men det er også mulig å gå innaskjærs store deler av strekningen og det er en fantastisk fin strekning. Enig med Pacuare i at det er lurt å starte tidlig, og så ta frokosten underveis så slipper dere at halve dagen går før dere er ute av havnen. God tur, og lykke til :-)

Hallo! Vi reiser opp i morgen. Det har blitt tatt service av maskinen og alle filtere er byttet. Vi har ikke med påhengs, men redningsflåte  :lol:  :lol:

Kanskje vi treffes ja, hvilken skute seiler dere? Den som er på profilbilde? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...