Jump to content

Hentetråd Molde-Stavanger

albin78

Recommended Posts

Planen var å gå når dere gikk, angrer nå, men ringte redningsskøyta å de syns vi burde vente med stadt pga 6 m høye bølger fra vest. Ingen av lanternene virket heller så måtte fikse det i dag. Hvordan var forholda? Regner med at vi går til måløy i morgen, ligger nå i Ålesund..

Det var ikke så ille over Stad da vi gikk. Men da vi rundet Stadlandet var det kryssende bølger, og de gjorde at det rullet mer. Vi gikk over ved 01 tiden. Nå ligger vi på Askvoll. Hadde tenkt å gå til Florø, men det er et strekk til rett etter Florø som også kan være litt ruskete med en stormskadet båt, så vi valgte å gå videre til Askvoll etter en kikk på værmeldingen. Mulig vi går til Bergen I dag. Det var forøvrig friskere da vi passerte Florø enn over Stad.

Smart av deg å vente, og lanterner må man jo ha Lykke til videre, og håper du holder oss oppdatert.

Redigert av Skudenes (see edit history)

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Albin78, er det dere som ligger på gjestebryggene borte ved losbåten?

Det er alltid mye sjø der i slikt vær. Kom dere lenger inn i Brosundet. Der er det blikkstille som en andedam. Om dere er ombord, så kommer dere til å slite dere ut der dere ligger nå. Forøvrig er det musikkfestival som begynner på fredag i byen, om dere ligger værfast. Dere har ikke noe på sjøen å gjøre i tåka og regnet som er nå, for det så ikke ut som dere har radar.

Hallo Skudenes, ja vi burde bare ha seilt når vi hadde sjans men uten værmelding og at redningsskøyta ba oss vente så tenkte vi at det var det beste. Litt surt å sitte fast her i Ålesund. Men kjekk by uansett. 
Eureka, stemmer det. Vi har lagt oss inn der nå, ligger helt inderst. Det var ikke ledig før nå men nå vugger det ikke mer ivertfall  :diving:  :diving:

Ga opp det jeg. Får legge inn bilder når jeg kommer hjem til pc'n.

Smart av dere å vente. Hørte det hadde vært skikkelig ruskete over Stadt. Vi er nå I Bergen. Ålesund er vel ikke det verste stedet å ligge værfast?

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Neida, men en vil bare komme seg videre. Spesielt når været er som det er. Har meldt bra over Stad natt til lørdag så blir å hå til Fosnavåg imorgen å vente der. Så blir det nesten non stop til Stavanger. Ja jeg får laste opp bilder når jeg er hjemme. Lenge blir dere i Bergen?

Hallo! Ja har følgt GODT med på yr på værvarselet over Stadt. Vi kom oss over til slutt men ikke uten litt drama. Vi la oss til i Larsnes i et par timer fredags kveld og gikk derfra 04:00. Alt fint, ingenting vind og bikkje kaldt. Kom oss nesten forbi Stadt før motoren tok kveld pga dritt i dieselen. Har nevnt tidligere at Monsunen har en ræva patent på diesel tanken. Den ligger helt nedi båten støpt inn i skroget, mye bevegelse i båten har ført til at all dritten har begynnt å bevege seg og tetta filteret. For de som er interessert i hvordan en går fram for å vaske diesel tanken på en Monsun les: http://www.sailingisabell.nl/boat4.php.. Svensker!  :headbang:  :flag_sw:

For å gjøre en tragisk historie kort så ble vi henta av Redningskøyta (20 min brukte de bare  :clap: ) og la båten i Måløy. Har ikke tid til å ta meg av problemet nå. Har en jobb å gå til mandag. Så vi leide bil å kjørte hjem til Stavanger . Godt å være hjemme igjen etter en ellers svært lei tur som har vært preget av drittvær! Uansett, vi fortsetter om 2 uker. Da går vi rett til Skudeneshavn på festival og forhåpentligvis så har flaksen snudd!  :giggle: 

Hei albin78, har fulgt turen deres på nettet. Spennende! Synd at det ble en foreløpig slutt på eventyret, men gleder oss til fortsettelsen. :-) Dritt i dieseltanker er en plage.

Takk og lov for Redningsselskapet, hilsen Totalmedlem XO fra Stavanger. :thumbsup:

God tur til Skudesneshavn, det blir nok en flott tur og en fin tid på festival. :clap:

Så ugrei tur dere har hatt. Går dere til Skudefestivalen så treffes vi kanskje? :thumbsup:  Vi er der med både Skudenes og Naley. Vi har fast plass ved torget under festivalen. 

Venter i spenning på videre seilas hjem.

Når jeg leser din hentetråd, ser jeg at vi var veldig heldige. :smiley:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...