Jump to content

Ekkolodd- kappe ledning til giver?


index

Recommended Posts

Fikk med et løst ekkolodd med den nye båten, som nå skal monteres. Men problemet er at pluggen til giveren har en diameter på 19mm, og jeg har lite lyst til å lage et så stort hull i båten for å få gjennom en ledning på 3-4 mm. Er det forbundet med noe slags problemer å kappe kabelen, tre den gjennom et passende hull og så skjøte den igjen? Tenkte da f.eks. lodding og krympestrømpe utenpå. Eller vil dette forårsake feil på målingene?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Normalt ikke noe problem, men sjekk for sikkerhets skyld med importør/produsent

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den er støpt på, så det kan bli vanskelig. Sikkert lettere å kutte det litt fra. Men vil det virke etterpå?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville gjort det slik:

 

- Kjøp en lik plugg.

- Kapp kabelen rett under den gamle, men ta med 5-10 cm kabel

så du kan avisolere den for å måle hvordan den er koplet.

- Tre kabelen dit du skal og lodd på den nye pluggen.

 

M.v.h.

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja,det kan du.

Men ta noen forholdsregler.

Noen produsenter av svingere bruker samme farge på alle lederne inni kabelen.

Er det en kombinert svinger er det flere enn to ledere.

Avmantl derfor litt før du kapper så du kan sjekke farge eller merke lederne.

Skjøt lederne sammen igjen med skjøtehylser og isoler hver enkelt leder med krympestrømpe.

Avslutt med krympestrømpe over hele greia og vulketape.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.......Er det forbundet med noe slags problemer å kappe kabelen, tre den gjennom et passende hull og så skjøte den igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei index!

Jeg tror det er litt avhengig av hvor avansert (gammelt) ekkolodd du snakker om.

 

Gjorde selv akkurat det samme som du - kappet ledningen til giveren - og det gikk bra. Faktisk så skjøtet jeg på en giver som satt i sjarken fra før - bronsegiveren til et "steingammelt" skrivende FURUNO FE-400 (som jeg ikke ville bruke p.g.a. papirkostnader) og skjøtet det på giverkabelen til et moderne elektronisk (Humminbird 100-wide).

 

Trodde aldri det skule funke, men jo - ikke noe problem! Og da snakker vi om giver av et merke og ekkolodd av et annet. Tok heller ikke hensyn til eventuell lengde på kabelen.

 

Lykke til, det ordnær seg!

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I en båt jeg hadde tidligere gjorde jeg det mesterstykke og kappet av kabelen til ekkoploddet i stedet for et strips, det var var trangt der og opps var den av.

Det var en skjermet kabel med senterleder, den skjøtet jeg med en en skjøt beregnet for skjermet kabel, det fungerte.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er skjermet kabel med en senterleder så vil trolig bølgeimpedansen i kabelen ha betydning for signaloverføringen. Om du kapper og skjøter kabelen igjenn vil du få en annen bølgeimpedans i skjøten noe som vil medføre refleksjoner på signalet og dermed falske ekko som kan oppfattes som bunn eller fisk eller sjøorm eller et eller annet.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg forsøker med avbiteren. Alternativet er å legge en liten kabelkanal ned til en av ventilristene til motorrommet og la ledningen gå inn den veien, men det blir nok ikke noe videre pent. Bedre med "skjult anlegg" da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme forhold som deg til dette - ville ikke ha et stort hull i akterspeilet. Så jeg kappet og rent og pent og skjøtet og skjermet så godt jeg kunne. Resultatet ble at ekkoloddet viser bare "jalla" og "snø".

 

Regninga er at jeg nå må kjøpe meg en ny svinger/kabel igjen - og lage det hullet jeg ikke ville ha.

 

Dingsen er en Eagle Cuda 168EX. Og min anbefaling er at du ikke gjør dette hvis du ikke er "ekspert".

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg forsøker med avbiteren.

Kan du ikke fortelle oss "nyskjerrige" hva slags ekkolodd du har......? :wink: ....før du kapper, liksom.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert å montere svinger innvendig, så du slipper disse problemene?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er innvendig jeg skal montere den tenkte jeg. Men jeg må jo uansett lage hull i innerlineren for å komme ned i bunnen av båten, og dette vil da havne på en svært synlig plass. Tanken fra produsenten er at braketten til ekkoloddet skal dekke over hullet, men når det ikke er plass til braketten der hullet må være så er det et problem.

 

Ekkoloddet er forøvrig en Lowrance sak med hekkgiver og logghjul, ukjent årsmodell. Men jeg tror jeg kutter ut loggen og monterer giveren innvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Hva med å borre opp nødvendig hull , og så sette en gummipropp som dekker hullet. Det brukes jo i biler.

<{POST_SNAPBACK}>

Har tenkt tanken, det er muligens det som blir løsningen. Men et lite hull hadde uansett tatt seg bedre ut enn et stort da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har brukt avbiteren enda bør du sjekke linken under.

 

Airmar er selskapet som produserer givere til de fleste ekkolodd på markedet og her finner du mye nyttig informasjon. Blant annet er det en kryss-index mellom deres eget produkt nummer og det som benyttes av f.ek.s Garmin/Humminbird/Navman/Lowrance etc. Ved hjelp av denne er det derfor også ganske greit å finne om den giveren man har i båten kan brukes sammen med det loddet man ønsker seg.

 

Her finner du også kablings skjemaer og detaljert teknisk informasjon (FAQ + tekniske artikler) som bør kunne tilfredstille selv den mest vitebegjærlige i forhold til temaet lodd og givere.

 

http://www.airmar.com/

Link to post
Share on other sites

Index, da jeg skulle montere nytt lodd i min Columbi gikk jeg for innvendig svinger. Ringte Viksund for å høre om best plassering, fikk "far" sjøl i tale. Han fortalte at det kun er forut det er dobbelskrog, han anbefalte montering i motorrommet ca en halv meter til side for kjølen - selvsagt ikke klint inntil motorlabber og lignende.

 

Gjorde som han sa, og er fornøyd med resultatet, viser ned til ca 280 meter, dypere enn det trenger jeg ikke....

 

Loddet er Humminbird NS25.

 

Mvh,

Kjell.

 

P.S, nede i aktre benk i kabinen på SB side er det et rør som går gjennom innerlineren hos meg, men kunne ikke bruke det da det er rett over kjøleslyngene. Kanskje du har samme røret, men uten kjøleslynger under?

 

D.S

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Index, da jeg skulle montere nytt lodd i min Columbi gikk jeg for innvendig svinger.  Ringte Viksund for å høre om best plassering, fikk "far" sjøl i tale.  Han fortalte at det kun er forut det er dobbelskrog, han anbefalte montering i motorrommet ca en halv meter til side for kjølen - selvsagt ikke klint inntil motorlabber og lignende.

 

P.S, nede i aktre benk i kabinen på SB side er det et rør som går gjennom innerlineren hos meg, men kunne ikke bruke det da det er rett over kjøleslyngene.  Kanskje du har samme røret, men uten kjøleslynger under?

 

D.S

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde tenkt å plassere den der en plass jeg også. Relativt flatt og godt der.

 

Det eneste hullet jeg har i den benken dun sier er der hvor lensepumpen for fremre del av kjølen står. Så det går nok ikke så greit, selv om jeg ikke har kjøleslynger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kapping av skjermet kabel er ok nok det, men da vil jeg anbefale å montere ny plugg i steden for å skjøte kabelen. Mye lettere å lykkes med det, og det forårsaker ikke de samme problemene i transmisjonslinjen. To problemer kan oppstå (egentlig to sider av samme sak men..) standbølgeforholdet kan endres, og loddet mottar falske ekko som nevnt tidligere. Alternativt kan impedansen loddet "ser" mot svingeren endre seg med det til følge at ytelsen blir redusert.

Uansett vil jeg tro at med godt utført håndarbeide vil effektene vi snakker om ikke bli større enn om en utvednig giver stoffes. Og akkurat DET har vi jo diskutert før

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...