1975david Startet 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2015 Hei. Har satt inn en ekstra sirkulasjonspumpe for sirkulering av kjølevann til varmtvannsbereder. Denne er koblet til manuell bryter, og dette fungerer greit. Ønsker å koble inn et rele som drifter pumpen så lenge motoren er igang. Hvilken utgang fra dynamoen skal jeg i såfall benytte? Tilkoblingene er merket "E B L R" på koblingsskjemaet. Tror det er "B" som gir spenning ut, men er usikker. Båten står fortsatt på land, så får ikke målt :) Mvh David Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23493/4jh-e_servicemanual.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Det stemmer at B gir spenning ut frå dynamoen, men haken er at til dette bruket får den terminalen strøm frå batteriet når motoren er stoppet. Dermed so er du like langt, der. L er tilkoblingen til ladelys, den vil gi strøm ut på den måten som du ønsker. Haken der er at då vil dette releet som du tenker å setja inn "reisa med" so mykje av strømmen som ladelyset gir at dynamoen vil få problem med å begynna lading, Dette viser seg på den måten at du må rusa motoren for å slokka dette kyset og få lading i gang. Magne Redigert 29.Mai.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det er riktig at "B" gir spenning ut til batteriet men her står det spenning så lenge batteribryteren er på. "E" er earth, altså minus til batteriet, "L" er lamp, altså ladelampen. "R" står vel for regulator, altså får denne spenning når tenningsbryteren er på. Denne burde vel kunne brukes til reléstyring av en pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Takk for svar. Da prøver jeg å koble til "R" for å trekke relet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Eller rett fra tenningsnøkkel på samme plugg som gir + til instrumenter og ladelys. Går helt fint det. Martec sine varmevekslere som også benytter elektriske sirkulasjonspumper kobles slik. Blir vel det samme som DD skriver, men tenker på om det muligens er lettere å koble seg på der. Er vel sjelden man glemmer å slå av tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det er igrunnen vanlig å ha reléstyring fra acc utgangen (15) på tenningsbryteren. (30) er batteri pluss inn på tenningsbryteren og (50) er til start. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 DD : Det er igrunnen vanlig å ha reléstyring fra acc utgangen (15) på tenningsbryteren. Hadde ikke det på min martec, men det var jo den minste pumpa og en gammel MD 17 så det skader sikkert ikke med relestyring nei Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Har man skillediode skal det jo teoretisk gå helt fint å bruke B(+/lading).. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.