Kristofferho Startet 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2015 Hei. Jeg skulle bytte olje på drevet mitt idag, et VP 290DP-drev. Oljen jeg tappa av var til min store skuffelse melkehvit, og jeg føler meg litt oppråd nå. Jeg har lite erfaring med drev, og lurer på om noen har tips på hvordan jeg skal gå fram, for å lokalisere lekkasjen osv. Setter pris på alle svar. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) Hei! Dette er ingen krise. Så lenge oljen er hvit har den fortsatt smørende egenskaper. Men drevet må nok av og leveres verksted. De trykktester det, og finner raskt lekkasjen. Redigert 28.Mai.2015 av fredrant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ta kontakt med BOE (Ingvar Ytrebø) på Fiskarstrand ved Ålesund. Han reparerer/ server Volvo drev. Svært flink og hjelpsom kar og til å stole på. Har inntrykk av at han får tilsendt drev fra store deler av landet. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Har gjørt den jobbe flere hundred ganger, sannsynligvis er det propell aksling simmeringer som har fått sjøgress inni dem, du må skift ut begge indre og ytre simmeringer, jeg også skift ut den girskift simmering samtidig som den kan slippe vann inn også. Det er viktig at drevet er renset godt, jeg bruke diesel til å vask ut alle den 'Baileys' og de tannhjuller i undervannshus er kontrollert, som den minst gir på bunnen av vertikal aksling er det mest belastet og av og til jeg har funnet at noe tennener er knekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ville trykktestet først. Ofte kommer det vann inn fordi man ikke bytter o-ringene, gjenbruker de, noe de ikke skal bli brukt til. Byttet du o-ringer sist du byttet olje? Hvis nei, er det en stor mulighet lekkasjen kom der. Ved trykktest avslører du om drevet er tett eller ikke. Hvis det lekker er nok spanneren inne på riktig spor her. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Dersom du er uerfaren med drev, synes jeg du skal la en fagmann serve drevet. Vann i oljen kan komme av flere ting; simmerringer propellaksel, simmerring vekselmekanisme,utett påfyllingsplugg,peileplugg,avtappningsplugg for å nevne noe. Etter event. skifte av deler må drevet trykktestes. Som Spannermann sier må drevet renses omhyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ops- Jori "lastet opp" mens jeg skrev. Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Takk for svar, alle mann!Det er første gangen jeg har opp båten etter jeg kjøpte den (oktober i fjor), så har ikke byttet olje før.Det som nå er den foreløpige planen er å rense drevet, bytte simmeringene på propellakslingen (er vel det som er den vanligste feilen?), fylle på olje og sjøsette skuta, og ta den opp etter en liten stund og sjekke oljen.Er dette galskap, eller..? Kanskje litt risky, men om det gjør susen, så koster det meg 800,- kontra 10.000,- (om det holder?).Synspunkt? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt simmeringer/pakninger til drevet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Det får du kjøpt hos Volvo Penta? Redigert 29.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Takk, men fant på eurofritid.no ? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Hvis du gjøre jobben selv, antagelig skal du finne slitasje spor på begge propell aksling fra de simmeringer, det helt mulig å monterer det ny simmeringer et millimetre +/- lengere inn eller ut så at simmeringen sitter på en ny flate del av akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Blir nok å gjøre jobben selv, ja. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.