Ficher Startet 28.Mai.2015 Del på Facebook Startet 28.Mai.2015 (redigert) Har fått meg en ny 60 hk Nogva Nanni ( 2015 mod) i båten min uten eksospotte/lydpotte ( kun kraftig eksosslage fra motor og ut). Motoren går Meget roligt/støysvakt på alle turtall ( max 2800) og montør mener at eksospotte/lydpotte er unødvendig når motor går så fint ,samt støyen er så liten / lav. Jeg er enig at motorlyd er meget behagelig...... men lurer på om ny lydpotte blir overflødigt ? Hvor mye mer "støy" vil en eksospotte / lydpotte kunne fjerne ?? Redigert 28.Mai.2015 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Hei igjen ........løfter denne en fredag kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 hvor mye bråker du for alle andre? Både utenfor og om bord i båten? At det ikke støyer så sinnssvakt akkurat på førerposisjon, betyr ikke at det ikke er ett lite helvete andre steder. Har vært bort ett eksemplar hvor det gikk helt fint å holde en samtale med hviskestemme om bord, men det var likevel ubehagelig støy 50m unna båten om eksosen pekte rett mot deg. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 jo stillere jo bedre mener jeg. en lydpotte er med på å dempe støy. støy = u ønsket lyd. noen kjører Harley med raka rør og syns det er fint... for meg høres disse ut som en sprengt briggs&stratton søndags morgen 07:21........ Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 (redigert) Utvendig motorlyd er også meget akseptabel. Redigert 29.Mai.2015 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Unngå unødige skøyter på eksos. Dersom du er tilfreds med støynivå er det sjølvsagt unødvendig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Torsen67 Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Jeg har vannlåspotte på min D2. Bråker mer innvendig enn ute:-) Fordelen jeg ser så langt er at når jeg står i havna og må ha motoren i gang, så plager jeg ingen andre med lyd. Men vet ikke hvordan den ville vært uten. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Hei! Har du tørr eksos er det støynivået som alene avgjør om du bør ha eksospotte eller ikke. Ved våt eksos er det i de fleste eksosanlegg helt nødvendig med potte som også fungerer som vannansamler. En vannansamler hindrer i stor grad vann fra eksosanlegget i å "renne tilbake" til motor og skade denne alvorlig i f.m båtopptak, båttransport m.v. (Om motoren er rustet fast om våren er dette ofte årsaken!) For å være 100% sikker på at slik skade ikke skjer bør vannansamleren kunne dreneres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.