Jump to content

Bør jeg ha lydpotte på ny motorinstallasjon ?

Ficher

Recommended Posts

Har fått meg en ny 60 hk Nogva Nanni ( 2015 mod)  i båten min uten eksospotte/lydpotte ( kun kraftig eksosslage  fra motor og ut). Motoren går Meget roligt/støysvakt på  alle turtall ( max 2800) og montør mener at eksospotte/lydpotte er unødvendig når motor går så fint ,samt støyen er så liten / lav. Jeg er enig at motorlyd er meget behagelig...... men lurer på om ny lydpotte blir overflødigt ?

Hvor mye mer "støy" vil en eksospotte / lydpotte kunne fjerne ??

Redigert av Ficher (see edit history)

hvor mye bråker du for alle andre? Både utenfor og om bord i båten?

At det ikke støyer så sinnssvakt akkurat på førerposisjon, betyr ikke at det ikke er ett lite helvete andre steder. Har vært bort ett eksemplar hvor det gikk helt fint å holde en samtale med hviskestemme om bord, men det var likevel ubehagelig støy 50m unna båten om eksosen pekte rett mot deg.  

Hei!

Har du tørr eksos er det støynivået som alene avgjør om du bør ha eksospotte eller ikke.

Ved våt eksos er det i de fleste eksosanlegg helt nødvendig med potte som også fungerer som vannansamler. En vannansamler hindrer i stor grad vann fra eksosanlegget i å "renne tilbake" til motor og skade denne alvorlig i f.m båtopptak, båttransport m.v. (Om motoren er rustet fast om våren er dette ofte årsaken!)

For å være 100% sikker på at slik skade ikke skjer bør vannansamleren kunne dreneres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...