Horst Startet 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2015 Jeg har vært i båten og målt dimensjoner på skroggjennomføringer som jeg skal bestille og bytte. På kuleventilen står det 1/2'' og jeg måler gjennomføringen til ca 21 mm utvendig gjengetykkelse. På kuleventilen står det 3/4'' og jeg måler gjennomføringen til 25 mm På kuleventilen står det 1'' og jeg måler gjennomføringen til 35 mm På kuleventilen står det 1 1/4'' og jeg måler gjennomføringen til 41 mm Det er litt måleunøyaktighet pga plassmangel og knot med skyvelæret.... Jeg går inn for å bestille så står det for TruDesign: Skroggjennomføring 1/2" (13mm) Skroggjennomføring flush 3/4" (19mm) Skroggjennomføring flush1 1/4" (32mm) Skroggjennomføring flush 1 1/2" (38mm) Jeg blir lettere forvirret, det ser ut som målene på skroggjennomføringene er ca en dimensjon mindre enn kuleventilen. Jeg trodde dette hadde en sammenheng eller har jeg trodd feil? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Da jeg fikk skiftet mine på 1 og 1 1/2, måtte begge hullene i skroget utvides litt. Skiftet til TrueDesign. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg skal forsøke og oppklare litt for deg. La meg bare først som sist presisere; jeg har ikke kjennskap til Trudesign sine produkter, så dette er generelt, men gjelder. Dimensjonene på rørgjenger sier bare indirekte noe om hva utvendig diameter på gjengene er. Opprinnelsen til rørgjengeangivelsen er den innvendige diameteren på et rør. Med nødvendig godstykkelse (den gang standarden ble etablert og de materialkvaliteter de hadde da), fikk man en utvendig diameter som vi fremdeles følger. Dette er årsaken til at en 1" rørgjenge har nominell utvendig diameter på 33,2mm. Se Whitwort-rørgevind i tabellen under, den tilsvarer BSP rørgjenger (sylindriske rørgjenger). At BSP har opprinnelsen fra Whitworth gir oss også forklaring på hvorfor rørgjenger har 55 graders flankevinkel, mot UN og metriske som har 60 graders flankevinkel. Men som om det ikke var nok så har det vært en endring av standardene fra tommer til millimeter i oppgivelsen av rørdimensjoner. Dette har ført til at et tidligere 1/2" rør eller slange nå heter 12,5 eller 13mm, 3/4" heter 19mm osv. Dette målet sier imidlertid ingenting om utvendig diameter. Dersom man lager rørdeler og fittings av plast/kompositt må man nødvendigvis ha noe større godstykkelse enn om de er laget av høyfast stål. Utvendig diameter er derimot gitt ut fra gjengetabellen over. Hva den innvendige diameteren er vil avvike av materialkvalitet og trykklasse. Jo høyere trykk delene er laget for, jo større godstykkelse må man ha. Dersom du går fra f.eks. stål til kompositt må du se på innvendig diameter på rørdelene slik at du opprettholder den kapasiteten du har i forhold til flow. Når Trudesign skriver 13mm for 1/2" og 19mm for 3/4" er det fordi det er nominell innvendig diameter for disse dimensjonene. Ser nå at dette muligens forvirret mer enn det forklarte, men en 1/2" fittings vil altså normalt være ca 12,5mm innvendig, og 21mm utvendig (på gjengene, ofte noe tykkere ellers). Kontroller imidlertid at ikke innvendig diameter er vesentlig mindre enn på de gamle, da bør du gå opp en dimensjon. Hjalp det noe? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Horst Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Takk Komodo, dette hjalp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.