Jump to content

Defekt Engbo 32 ankervinsj fra 2001

Nysgjerrigper

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk denne våren problemer med min Engbo 32 ankervisnj montert i en Marex 280 fra samme år, 2001. Alt er dødt. Har funnet ut at jeg må ha Engbo av gammel type med elektronikkboks inne i selve vinsjen. Lurer nå på om jeg kan skru av vinsjen, kutte kablene nær vinsjen og levere for reparasjon? Kan jeg evt. bruke samme kabler dersom jeg skulle kjøpe helt ny? Maritim har nå en rimelig pakke til 8-9000 kr. Det kan fort bli dyrt når man skal knote rundt med den gamle vinsjen. Etter 15 år er det kanskje lurest å skifte alt. Med en ny vinsj trenger jeg egentlig bare fjernkontroll, ikke nødvendig med panelet på dashbord samt knappen for å velge om jeg vil betjene fjernkontroll eller panel.

Takknemlig dersom noen av dere har greie på dette!

Hilsen Tom

Da må den være gammel, kjøpte en slik i 92  og Engbo bygget den om  samme høst,   hvit Elektronikkboks som jeg nå har inne. 

Ring Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - 
Her får du det beste råd om Engbovinsj.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enig med roger-jo ! Ta en telefon til Jan. Han har akkurat skiftet relè og skjøtet på en meter på min 15 år gamle Engbovinsj. Funker som gull.
Jeg demonterte selv og han kom og hentet og leverte på brygga.

I disse tider hvor ALT til båt koster en formue, var regningen en behagelig overraskelse så Jan kan trygt anbefales !

Redigert av WGM (see edit history)

Takk for råd! Ja, det kan jo godt tenkes at det lønner seg å reparere en 15 år gammel vinsj. Jeg er ikke 100% sikker på at elektronikkboksen (kretskortet) sitter i vinsjen, men kan ikke finne noe - har lett over alt. Takk også for tipset med Jan, men til meg har han 35 km kjørevei og det kan fort bli dyrt......

Hvordan styrer du Vinsjen?

Jeg har en fjernkontroll og en kontroll med kabel.

her er manualen

http://engbo.aipublish.no/Kategori/Manualer/349.php

Koplingsskjema

http://engbo.aipublish.no/ai_files/koblingsskjema_32vinsj_225423.pdf

På slutten av manualen stå  det en enkel feil søking, men  da må en finne kretskortet.

har du fjernstyring så må mottakeren være mulig å finne den er kabla. 

Mener Engbo fant ut i 92 at kretskortet i Vinsjen var Dødfødt, men det vet Jan alt om,

Mulig å følge kablene fra Vinsjen?

Vinsjen styres både fra dashbordet - panelet mitt har en grønn knapp for å skru på strømmen (+sakte fart), en rød knapp for å løsne ankeret samt en gul knapp for å kjøre det opp (raskt) eller låse.

I tillegg har jeg en bryter for valg panel/fjernkontroll på dashbordet. Jeg trenger egentlig ikke noen brytere på dashbordet - fjernkontrollen er nok. Står (nesten) alltid på badeplattformen for å sikre at ankeret legger seg pent på plass.

I båten min finner jeg bare at kabelen fra panelet forsvinner i hullet langs skrogveggen bakover. Ingen hos Marex kan si hvor den er - de har dessverre sagt opp folk og sluttet å produsere båter i Norge :sad:

Unnskyld ar jeg bryter inn med et spørsmål litt OT, men virker den grønne knappen (sakte fart/parkering) på panelet hos deg? Har samme type vinsj med ettermontert fjernkontroll, denne går kun på full gass... Noen mente at sakte fart funksjonen falt bort ved montering av fjernkontroll..?

Vinsjen styres både fra dashbordet - panelet mitt har en grønn knapp for å skru på strømmen (+sakte fart), en rød knapp for å løsne ankeret samt en gul knapp for å kjøre det opp (raskt) eller låse.

I tillegg har jeg en bryter for valg panel/fjernkontroll på dashbordet. Jeg trenger egentlig ikke noen brytere på dashbordet - fjernkontrollen er nok. Står (nesten) alltid på badeplattformen for å sikre at ankeret legger seg pent på plass.

I båten min finner jeg bare at kabelen fra panelet forsvinner i hullet langs skrogveggen bakover. Ingen hos Marex kan si hvor den er - de har dessverre sagt opp folk og sluttet å produsere båter i Norge :sad:

Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Når jeg slår vinsjen på med den grønne knappen i panelet i dashbordet kan jeg også bruke fjernkontrollen uten å gjøre noe mer.

Min ledning forsvinner også bare fra styrepanelet og bakover i skroget før den dukker opp bak ved vinsjen. På baksiden av panelet er den støpt inn og noe styrekort eller elektronikkboks har jeg ikke vært i stand til å lokalisere hverken inne i vinsjen eller andre steder.

Samme kan det være også for vinsjen fungerer utmerket etter service hos Jan, både på full fart og sakte fart, både fra kontrollpanel og fjernkontroll (av den gode, gamle typen m/ rød, gul og grønn trykknapp).

For øvrig så var det ikke fakturert så mye som en km på fakturaen jeg fikk, men det kan selvfølgelig komme av at vi har båtene våre liggende i samme havn på Nøtterøy.

Ville forsøkt en telefon hvis jeg var deg :smiley:

Hei, og takk for svar! Nå var jeg nede i båten enda en gang: Fulgte den grå kabelen fra kontrollpanelet. Den forsvinner først langs skroget, er så synlig når man åpner lokket til dieseltanken samt lokket for lampeolje/vann på babord side. Det ble en aha-opplevelse at jeg endelig fant den berømte boksen da jeg følte med hånden på venstre side ved skrogveggen med åpent lokk for dieseltanken.

Jeg er også på Nøtterøy og vil vente på Jan. Han har mye å gjøre, og da er det lett at man kaster bort tiden med andre alternativer.....

Unnskyld ar jeg bryter inn med et spørsmål litt OT, men virker den grønne knappen (sakte fart/parkering) på panelet hos deg? Har samme type vinsj med ettermontert fjernkontroll, denne går kun på full gass... Noen mente at sakte fart funksjonen falt bort ved montering av fjernkontroll..?

Fjernkontroll og panel virker likt hos meg.

Jeg har denne blå Fjernkontroll  som på tegningen. Skal koples  inn på 1,2,3.4, og pluss til tenningen

Les denne Denne der står det mye litt her og der..

Et trykk på Grønn bryter aktiviserer systemet, Gul lampe lyser for å indikere at systemet er aktivisert. Grønn bryter må trykkes inn hver gang strømmen har vært brutt. Vinsjen har et eget sikringssystem som bryter strømmen til panelet ved feil i elektronikken, eller ved feilkobling. Når Gul og Grønn bryter trykkes inn samtidig, deaktiviseres vinsjen og begge indikasjonslamper er nå slukket. Når det blir lengre opphold i bruk av vinsjen, bør hovedstrømsbryteren skrues av. NB! HA ALLTID STRØMMEN AVSLÅTT NÅR VINSJEN IKKE ER I BRUK.

Et trykk på Grønn bryter aktiviserer systemet

Rød bryter trykkes inn når ankret skal kjøres ut. Rød lampe lyser.

Gul bryter trykkes inn når ankeret skal kjøres inn på full fart. Gul lampe lyser.

Grønn bryter trykkes inn når ankeret skal kjøres inn på parkeringshastighet(sakte fart).

Ankerfortøyningen strammes kun med  Gul bryter.

Hei,

jeg har samme opplegg som roger-jo for min vinsj. Men jeg skulle gjerne ha visst hvorfor man bør slå av strømmen når vinsjen ikke er i bruk. Engbo burde ha skrevet også HVORFOR man bør slå av.

Jeg innrømmer at jeg ikke alltid har gjort etter boka..... Det er nok noen her som har opplevd vesentlig lengre tid uten problemer med vinsjen enn jeg har gjort. Men jeg er allikevel fornøyd med 15 år selv om vinsjen ikke har vært brukt så mye.

I tillegg til alternativet reparasjon vurderer jeg også å montere eller få montert ny vinsj. Seatronic har en hel pakke inkl. anker og tau til 14-15000. Da er man kanskje sikret nye 15 år uten problemer.

Da uhellet skjedde for oss var jeg så heldig å ha med en mann som kunne dra opp ankeret for hånd. Det var selvfølgelig trangt og vindfullt.....

Skulle ønske at man også i modernere båter hadde et greit opplegg for manuelt ekstraanker dersom man i kortere periode skulle trenger det. Hos meg på badeplattformen er det ikke bekvemt å håndtere anker manuelt....

Hei,

Men jeg skulle gjerne ha visst hvorfor man bør slå av strømmen når vinsjen ikke er i bruk. Engbo burde ha skrevet også HVORFOR man bør slå av.

Jeg innrømmer at jeg ikke alltid har gjort etter boka..... Det er nok noen her som har opplevd vesentlig lengre tid uten problemer med vinsjen enn jeg har gjort. Men jeg er allikevel fornøyd med 15 år selv om vinsjen ikke har vært brukt så mye.

Fikk forklaring på det med å slå av strømmen, det er for å hindre utilsiktede ankring under fart.

Vinsjen holder lenge.

En bør ikke belaste vinsjen for hardt.

Passe på at Stopp føleren er rett justert.Så vinsjen stopper når den skal og ikke ved at sikringene ryker. 

IKKE trykk på opp-knappen før ankret er på bunn, Noen av de bråstoppene så blir "stopptappen" slått skakk og henger. 

Det er tappen ved rød pil som får trøkket ved bråstopp.

Min er fra 92. Trøbbel "stopptapen for 10 år siden og nå releet da stoppen ikke virket (Defekt føler)

bilde

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...