Helge Startet 10.Mai.2005 Del på Facebook Startet 10.Mai.2005 (redigert) En av mine motorer, en 8 år gammel Mercury 15 Hk hadde fått lekkasje i undervannshuset. Jeg ringte og snakket med med merkeforhandleren der jeg kjøpte motoren ny i 1997 og de sa at dette ikke var en jobb jeg burde gjøre selv da den krevde spesialverkstøy - ellers risikerte jeg å ødelegge undervannshuset. Lekkasjen kunne forøvrig være på flere steder, både rundt propellaksling (mest vanlig) men eventuelt også ovenfra på undervannshuset. Det er ikke noen merkeforhandler/verksted i nærheten av det feriestedet der jeg har denne motoren. Jeg leverte inn motoren på et mindre lokalt "Båt og Bil" verksted og ba om at de skiftet alle simmerringer/o-ringer samt impeller slik at undervannshuset fikk "full overhaling". Jeg nevnte samtidig at jeg hadde snakket med merkeverksted og at de hadde sagt at her måtte man ha spesialverkstøy for ikke å ødelegge undervannshuset. Nå ringte verkstedet meg og sa at undervannshuset hadde sprukket. Delene hadde sittet så fast at de ikke fikk delene ut på normal måte der propellakslingen går ut, uten at undervannshuset sprakk. De beklaget, men sa at dette var "slikt som var ganske vanlig at kunne skje fra tid til annen". De ga selvsagt uttrykk for at dette kunne ikke de lastes for. Nytt undervannshus koster over 4000 spenn bare i delekostnad for "tomt" hus - nesten det dobbelte av hva jeg skulle betale for hele overhalingen. Er det noen her som har peiling på undervannshuset på Mercury og Mariners 10 og 15 hestere (2-takt) også kalt Viking-motoren? Er det overveiende sannsynlig at verkstedet har vært uforsiktige eller er det minst like sannsynlig at delene i undervannshuset på en slik 8 år gammel motor kan sitte så fast at man ikke får delene løs uten at undervannshuset sprekker? Redigert 10.Mai.2005 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 det var ikke bra ...ta kontakt med et merkeverksted å hør hva de mener om saken Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Slagskibet Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Sleggemaskinister... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 det var ikke bra ...ta kontakt med et merkeverksted å hør hva de mener om saken Ja, jeg har tenkt å spørre merkeverkstedet (i morgen) der jeg har kjøpt mine Mercurymotorer, men jeg håpet å få "even another opinion" fra flere som kanskje kjente til akkurat denne motoren og dette undervannshuset. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
BeKe Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hei! Jeg tok nettop en lignende overhaling på min yamaha 25 fra 1983. Byttet alle simeringer, pakninger og impeller. Betalte 1700 for deler og jobben. Dette ble gjort hos en merkeforhandler, og i følge dem er dette en enkel jobb så lenge man har riktig verktøy og vet hva man gjør. Et undervanshus sprekker ikke ved å bytte pakninger og simringer så lenge mekanikeren vet hva han driver med!!! Dette er uten tvil verkstedet sin skyld, og noe de skal erstatte!!! Sitér dette innlegget Link to post
Furuholmen 27 Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 har du snakket med forbrukerkontoret? Sitér dette innlegget Link to post
RogerThat Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hmmm.. Husk også at de fleste værksteder har forsikringer som er ment til å dekke akkurat slike tabber som dette helt klart er. Saken høres helt klar ut for meg. Leverer du en vare til reparasjon og varen blir ødelagt ytterligere istedet for å bli reparert, må værkstedet dekke dette. Værktøy er over halve jobben, og har ikke dette "ikke mærke værkstedet" slikt værktøy er jo saken helt klar. Du leverer varen til rep for at du ikke kan dette selv, og har ikke valg enn annet å stole på uttalelser fra værkstedet som påstår at dette ikke er noe problem. Stå helt klart på ditt og krev at de bruker sin forsikring eller betaler selv for en slik tabbe. Husk, det krever krefter for å "sprekke" et undervannshus, hvor kom de fra da? Høres ut som å slå av et hjullager uten avtrekker værktøy. Nei, her bør de være proffe og rydde pent og pyntelig opp etter seg. Står de på sitt, be de fikse feilen, og sende faktura. Betal det du hadde avtale på når regningen kommer og kjør saken i forliksrådet. De taaaaper glætt... Prøv å ikke diskuter det så hardt, men er de "kvalme" blir du det også, mener jeg. Disse skulle hatt en smekk på fingrene for å prøve å vri seg unna. RogerThat Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 (redigert) Hmmm.. Husk også at de fleste værksteder har forsikringer som er ment til å dekke akkurat slike tabber som dette helt klart er. Saken høres helt klar ut for meg. Leverer du en vare til reparasjon og varen blir ødelagt ytterligere istedet for å bli reparert, må værkstedet dekke dette. Værktøy er over halve jobben, og har ikke dette "ikke mærke værkstedet" slikt værktøy er jo saken helt klar. Du leverer varen til rep for at du ikke kan dette selv, og har ikke valg enn annet å stole på uttalelser fra værkstedet som påstår at dette ikke er noe problem. Stå helt klart på ditt og krev at de bruker sin forsikring eller betaler selv for en slik tabbe. Husk, det krever krefter for å "sprekke" et undervannshus, hvor kom de fra da? Høres ut som å slå av et hjullager uten avtrekker værktøy. Nei, her bør de være proffe og rydde pent og pyntelig opp etter seg. Står de på sitt, be de fikse feilen, og sende faktura. Betal det du hadde avtale på når regningen kommer og kjør saken i forliksrådet. De taaaaper glætt... Prøv å ikke diskuter det så hardt, men er de "kvalme" blir du det også, mener jeg. Disse skulle hatt en smekk på fingrene for å prøve å vri seg unna. RogerThat <{POST_SNAPBACK}> SÅ ENIG SÅ ENIG Ta opp saken med FORBRUKERRÅDET og få deres mening om saken... Så returner til verkstedet ...så bukker de nok pent og rydder opp etter seg .. Redigert 10.Mai.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sinus_nor Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 (redigert) Ja her er det den profesjonelle parten som er ansvarlig. Da de påtok seg jobben - tok de også på seg det profesjonelle ansvaret som dette innebærer. Reglene her er klare! Redigert 10.Mai.2005 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Heisann, lei situasjon du har havnet i her. Jeg gjorde selv denne overhalingen på min Mariner 9.9 fra 1989 ifjor. Hadde da ingen problemer med å demontere undervannshuset ved hjelp av et pipesett og vanlig verktøy. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Helge Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Jeg hadde misforstått beskjeden på telefon i går. Under en litt grundigere diskusjon i dag fikk jeg høre at undervannshuset ikke er sprukket. Jeg oppfattet det imidlertid slik da de sa "ødelagt". De mente det var "ødelagt" fordi de ikke fikk ut lagerbærer'n. Lagerbærer'n brakk i to da de skulle skru den ut (innerkransen av lagerbærern er gjenget inn i undervannshuset på M&M Viking. De mente den må ha irret så kraftig fast i gjengene pga salvannet som har trengt inn slik at de ikke får ut de siste delene av lagerbærer'n slik at undervannshuset dermed er "ødelagt". Prismessig er dette enda værre enn hva jeg trodde i går. Komplett ny motor ca. 15.000 og komplett undervannshus ca 13.000 Jeg HAR snakket med Forbrukerrådet og de gir meg medhold i kun EN ting. Verkstedet burde ha kontaktet meg først og gitt meg "valget" før de eventuelt brukte så mye makt at "noe" kunne gå i stykker. Verkstedet på sin side hevder imidlertid at jeg likevel ikke kunne ha brukt motoren med undervannshuset slik det var (noe de forsåvidt har rett i ). Det jeg nå imidlertid ikke får vite er om man kunne fått gjengene til å løsnet litt lettere om man hadde brukt lengre tid i et forsøk med noe rustløser/spesialolje etc. Videre får jeg vel heller aldri vite om verkstedet rett og slett "glemte seg" og forsøkte å skru opp den "normale" veien da lagerbærer'n på M&M Viking er links-gjenget. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
saga Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Kjøp en brukt av samme merke og bruk gammelmotoren som delemotor. Hvis du venter litt og følger med i bruktmarkedet så kan det vel hende at du kommer over en pent brukt til en overkommelig pris? Hvis ikke, annonser din som delemotor og kjøp en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.