Nysgjerrigper Startet 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2015 Det følger alltid med rustpartikler når jeg skifter frostvæske i min Volvo Penta motor 144HK fra 2001. Jeg har lurt på og forsøkt å finne ut om det er forskjell på glykol som tilbys på markedet, men uten hell. Er det noen her som har tenkt på dette, om det finnes såkalte korrosjonsinhibitorer som kan kjøpes og tilsettes glykol+vann-blandingen? Kan forresten opplyse at jeg alltid har skiftet frostvæske ved å åpne slangeklemmene til en av slangene som fører til varmtvanntanken.Da renner halvparten av kjølevæsken ut. Fyller så på med vann til fullt, lar motoren gå et minutt eller så og gjør prosedyren på nytt til vannet blir sånn noenlunde fargeløst. I starten er væsken som renner ut i bøtta lysebrun. Til slutt fyller jeg opp med ublandet glykol. Sist brukt jeg Biltemas glykol. Jeg tror at dette er en sikrere måte for å få ut all væske og rustpartikler enn å åpne på forskjellige stder beskrevet i manualen til VP. Dessuten mye enklere! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Hei, Kan nok lønne seg med en systemrens, ikke uvanlig med rust når den er godt brukt. Du kan bruke systemrens,,sitronsyre eller lignende. Det vanlige er å tappe av systemet gjennom en plugg på det laveste punktet, din metode funker sikkert fint men tar vel litt mer tid ? Usikker på om du har kontroll på forholdet mellom vann og glykol. Lurt å klemme på slanger mens motoren varmes opp og evt etterfylle litt for å få ut luft i systemet. Redigert 30.Mai.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Du får ikke ut dritten med mindre du åpner tappepluggen nederst i kjølekappa etter som rust og dritt sinker til bunns. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.