Jump to content

Rustbeskyttelse i tillegg til glykol?

Nysgjerrigper

Recommended Posts

Det følger alltid med rustpartikler når jeg skifter frostvæske i min Volvo Penta motor 144HK fra 2001. Jeg har lurt på og forsøkt å finne ut om det er forskjell på glykol som tilbys på markedet, men uten hell. Er det noen her som har tenkt på dette, om det finnes såkalte korrosjonsinhibitorer som kan kjøpes og tilsettes glykol+vann-blandingen?

Kan forresten opplyse at jeg alltid har skiftet frostvæske ved å åpne slangeklemmene til en av slangene som fører til varmtvanntanken.Da renner halvparten av kjølevæsken ut. Fyller så på med vann til fullt, lar motoren gå et minutt eller så og gjør prosedyren på nytt til vannet blir sånn noenlunde fargeløst. I starten er væsken som renner ut i bøtta lysebrun.

Til slutt fyller jeg opp med ublandet glykol. Sist brukt jeg Biltemas glykol.

Jeg tror at dette er en sikrere måte for å få ut all væske og rustpartikler enn å åpne på forskjellige stder beskrevet i manualen til VP. Dessuten mye enklere!

Hei,

Kan nok lønne seg med en systemrens, ikke uvanlig med rust når den er godt brukt.

Du kan bruke systemrens,,sitronsyre eller lignende.

Det vanlige er å tappe av systemet gjennom en plugg på det laveste punktet, din metode funker sikkert fint men tar vel litt mer tid ? Usikker på om du har kontroll på forholdet mellom vann og glykol. Lurt å klemme på slanger mens motoren varmes opp og evt etterfylle litt for å få ut luft i systemet.

Redigert av Janoho (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...