Jump to content

Vannvarmer, hvordan koble til motor, bereder og defroster?

Andrine

Recommended Posts

Skal montere vannvarmer, og ble skikkelig i tvil når jeg så hvordan varmeren var montert i båten til min kamerat. Jeg har hele tiden tenkt å montere i serie i vann sløyfen som går til varmtvannstank og deretter til defroster.

Jeg la merke til at i hans båt var varmeren montert inn med et t-stykke, dvs vannet fra varmeren kan velge vei... Enten i motor , eller til varmtvannstank og defroster . Det fungerer etter hans utsagn bra.... Alt blir varmt.

Jeg ser for meg at vannet sirkulerer der det er minst motstand, og dermed kan det bli trøbbel å oppnå ønsket effekt.

Erfaringer mottas med takk, før søvnløsheten tar helt overhånd ?

Valgte selv å koble det i paralell. Dvs. Bereder og defrostere i parallell , og i serie med motor og vannvarmer. Vil ha en bypass på motor, tar for lang tid å få opp varmen når den er inkludert. Jeg har ventiler på alle, slik at jeg kan strupe tilførsel til de forskjellige plasser. Hadde opprinnelig bygget det opp med solenoidventiler for å ha styring av vannet automatisk, men det trakk for mye strøm så det ble forkastet.

Valgte selv å koble det i paralell. Dvs. Bereder og defrostere i parallell , og i serie med motor og vannvarmer. Vil ha en bypass på motor, tar for lang tid å få opp varmen når den er inkludert. Jeg har ventiler på alle, slik at jeg kan strupe tilførsel til de forskjellige plasser. Hadde opprinnelig bygget det opp med solenoidventiler for å ha styring av vannet automatisk, men det trakk for mye strøm så det ble forkastet.

Jeg monterte en Eber varmer i dag i serie med motor. Når jeg startet den for første gang gikk allt bra. Ettervert ble det for mye kjølevæske i eksp.tanken slik at det rant over... Hva kan det være? Varmer stoppet ikke av av overheting feks.

En annen ting. Jeg synnes også ta det tok lang tid til vannet i bereder ble ordentlig varmt -over en time,kanskje  en og en halv..

Har 40 l bereder og Kad 42.

• 3 uker senere...

Tillater meg å løfte denne da jeg selv planlegger å montere en Eber D3W.

I utgangspunktet er behovet varmtvann til dusj og oppvask. Men tenker også å montere inn en defrostervifte http://www.seatronic.no/pdf/isotherm/Helios%202000.pdfpå badet for komfort og bedre mulighet til å tørke badehåndlær og vått seiltøy.

Innbiller meg at sløyfen bør kobles inn på motorens VP D2-55 kjølessystem, men etter å ha lest over her blir jeg litt i tvil. Jeg har tenkt at det vil være en bonus å få varme fra motoren også til defrosteren. Dessuten går jo kjølesløyfen fra motor allerede via varmtvannsberederen. Primærbehovet er imidlertid å ha varmt vann i båten.

Men etter å lest tidligere i tråden er jeg altså i tvil om hvordan jeg best kopler sammen rørsystemet til denne installasjonen. Er det noen som tør foreslå det beste opplegget, uten at det blir behov for en masse ekstra duppeditter?

Hei

Jeg har etter mange år med mangel på varmtvann i min seilbåt (20 l bereder) montert en Eber 5kW vannvarmer.

Vannvarmer og tilhørende utstyr er koblet i en egen krets med egen ekps tank fra en gammel bil.

Følgende komponenter er koblet i serie i denne rekkefølgen:

Vannvarmer

Platevarmeveksler for veksling med motorens kjølevann.

VV tank

Platevarmeveksler for forvarming av KV inn på bereder.

12 V sirk pumpe når motoren går.

Siden berederens sløyfe ikke klarer å veksler 5kW senkes jeg returtemp til varmer via egen veksler.

Fra kald tank kjører jeg nå varmer i ca 10 min inntil den girer ned (ca 60 gr returtemp).

Da er det bare å dusje eller vaske opp. Systemet fungerer som "Instant heater" og tilgangen på varmt vann er nær sagt ubegrenset.

I tillegg har jeg begrenset lekkasjemulighetene fra motorens kjølevann.

God sommer

Tjorven III

Har 2 motorer jeg og tenkte og på å få dette med plateveksler, hvor mye kostet dette oppsettet?

Jeg har og 5kw eber, som går først til vanntank, deretter har jeg 2 radiatorer i serie og en paralell med strupeventil.        Grunnen til at jeg har 2 i serie er at den går innom en radiator inne i kabinen og der trenger jeg stort sett ikke så mye varme som oppe under kallæsja :) dette fungerer utmerket. 

Dog fint å benytte overskuddsvarme fra motor istede for å kjøre ebern :) så plateveksler hadde vært nice.

Akkurat,

så varmeveksler blir jokeren i systemet hvis man skal unngå problemer med "unødvendig" oppvarming av motoren. Forstår jeg deg rett, så kopler man da VV-bereder vekk fra motorsløyfen og legger denne via veksleren. Må du da huske å starte sirkulasjonspumpen når motoren går, eller er denne koplet til motorens tenningssystem på noen måte?

Typebetegnelse på platevarmeveksler?

Innbiller meg at sløyfen bør kobles inn på motorens VP D2-55 kjølessystem, men etter å ha lest over her blir jeg litt i tvil. Jeg har tenkt at det vil være en bonus å få varme fra motoren også til defrosteren. Dessuten går jo kjølesløyfen fra motor allerede via varmtvannsberederen. Primærbehovet er imidlertid å ha varmt vann i båten.

Men etter å lest tidligere i tråden er jeg altså i tvil om hvordan jeg best kopler sammen rørsystemet til denne installasjonen. Er det noen som tør foreslå det beste opplegget, uten at det blir behov for en masse ekstra duppeditter?

Et alternativ for å sikre at motoren blir varm først, er å kople sløyfen på "rett side" av termostaten, slik at det ikke blir noen sirkulasjon før motoren er varmet opp.

Ellers er jeg enig i at seriekobling er det enkleste og vil trolig kreve færrest duppeditter.

Hei

Mitt oppsett kostet ca 5000 i tillegg til varmer.

Sirkpumpe på vannvarmer kretsen for å nyttiggjøre motorvarmen er koblet på tenkningen og sviver så lenge motoren går.

Platevekslere kjøpes hos rørgrossist eller ebay

Mine er 7 plater og 3/4 toms gjenger for tilkobling.

Mål ca 20x10 cm og 5 cm tykk

Tjorven

• 2 uker senere...

Jeg monterte en Eber varmer i dag i serie med motor. Når jeg startet den for første gang gikk allt bra. Ettervert ble det for mye kjølevæske i eksp.tanken slik at det rant over... Hva kan det være? Varmer stoppet ikke av av overheting feks.

En annen ting. Jeg synnes også ta det tok lang tid til vannet i bereder ble ordentlig varmt -over en time,kanskje  en og en halv..

Har 40 l bereder og Kad 42.

Så ikke denne før nå:)

Jeg hr også Kad42. Etter ti minutter med 5kw vannvarmer begynner det å komme noe lunk i varmtvann, men det går minst en god halvtime før det er skikkelig varmt.

Jeg har koblet inn en tempføler på manifold som fordeler til defroster og VV bereder slik at jeg har full kontroll på kjølevannstemperetur. 

Har du luftet systemet etter installasjon? det er sikkert en lufteskrue bl annet på vannvarmer. Dersom du har bøyer på kjølevannslangene kan det samle seg luft der. Det klarer ikke sirkulasjonspumpe i vannvarmer å blåse igjennom. Fullt turtall på motor fikser det, men da må du kanskje etterfylle og.

• 3 uker senere...

Det var luft i kjølevannkretsen etter montering. Når jeg startet motor for første gang etter inst. ble den fort 100 grader,men så åpnet jeg eksp.tank og luften kom ut så ble det bra igjen.

Nå tar det ca 50 min. og vann i bereder når 85 gr. og varmeren stopper.

Jeg har også montert ventiler for å velge om det er bare vvb. eller motor og vvb. som skal varmes opp. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...