Arne Henriksen Startet 30.Mai.2015 Del på Facebook Startet 30.Mai.2015 Hei folkens... Er i båtkjøp-modus og siden jeg har vært skipper skuteløs siden '87 eller deromkring, må enkelte ting muligens oppdateres :-)Logget på Telenor Maritim Radio i dag, og utrolig nok har de fremdeles det gamle VHF-sertifikatet mitt i sine registre. Er det noen begrensninger som gjør at jeg MÅ oppgradere eller er dette fremdeles "godt nok" for kjøp og bruk av moderne VHF-utstyr langs norskekysten? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ragnar B Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 (redigert) Det skulle holde. Har samme sertifikat, og fikk lisens ifjor. Forresten så er jeg opprinnelig Hommelviking. Redigert 30.Mai.2015 av Roger B. (see edit history) Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
bmi Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Du kan bruke sertifikatet ditt, men du har da ikke lov å betjene en VHF med DSC (Digital selective calling). De fleste moderne VHF'er har DSC i dag. DSC er også den teknologien som benyttes for de VHF'ene som har en DSC nødknapp. Skal du kjøpe ny VHF i dag vil jeg anbefale deg å kjøpe en med nødknapp og å ta eksamen på nytt VHF sertifikat. Jeg hadde også ett gammelt gult VHF sertifikat, men tok ny eksamen i fjor i forkant av at jeg skulle kjøpe ny VHF. Etter ett par timers lesing tok jeg eksamen på nettet helt uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Du har helt rett BMI. Jeg fikk lisens ved å oppgi sertifikatsnummeret mitt og kjøpte en VHF med DSC. Strengt tatt så har jeg vel ikke lov til å bruke den da. Telenor vet å tjene penger på det de kan. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
GeirV Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Hei, det handler strengt tatt ikke om å tjene penger, men å følge internasjonalt regelverk. Selvsagt kan du bruke din nye VHF med DSC, det er ingen nasjonale forskrifter som tilsier at du ikke kan det. Så kjør ivei:-). Men du kan med fordel trene deg på VHF simulatoren på Telenor maritim radio sine hjemmesider. Den gir veldig god innsikt i hvordan DSC fungerer og ikke minst hva du kan bruke radioen til slik at den ikke bare er til pynt i båten. Merk imidlertid at du ikke kan bruke lappen fin i andre farvann enn i Norge (ikke et internasjonalt sertifikat. SRC er imidlertid et internasjonalt sertifikat). Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Var på båtmesse for et år eller to siden, der oppgraderte jeg gammelt sertifikat til nytt SRC. Kostet noen hundrelapper også måtte jeg kjøpe en bok som het Mayday Mayday som også kostet noen få kroner. Det var alt. Så nå har jeg nytt sertifikat som tilfredstiller nye krav inkludert DCS. Ingen eksamen eller kurs var nødvendig. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
dakota Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Stemmer som Haik skriver. Gjorde det samme jeg. Måtte kjøpe den nye læreboka, sende kvitteringen av boka , bilde og nytt taushetsløfte til Telenor Maritim. Fikk så nytt vhf/src sertifikat i posten. Kan ikke huske det kostet meg noe heller. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Var på båtmesse for et år eller to siden, der oppgraderte jeg gammelt sertifikat til nytt SRC. Kostet noen hundrelapper også måtte jeg kjøpe en bok som het Mayday Mayday som også kostet noen få kroner. Det var alt. Så nå har jeg nytt sertifikat som tilfredstiller nye krav inkludert DCS. Ingen eksamen eller kurs var nødvendig. Det virker i utgangspunktet litt rart om dette fremdeles gjelder - gitt at det står at det ikke kan fornyes eller oppgraderes...men skal sjekke det opp, takk for tipset! Anyhow - det står en gammel ICOM-sak i båten og den har nok ikke DSC så foreløpig høres det ikke ut som det er så nøye heller :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
John_Kr Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Bra tråd... Ser til min store forbauselse at jeg har samme utgåtte sertifikat, årsavgift er vel redusert denne også da når bruksområdet er begrenset? Koster en oppgradering en formue så tror jeg vil lar det være som det er, må du bruke DSC så vil jeg tro de kommer å henter deg uansett. Jeg hare en ICOM M400BB (Black box), den har DSC... Redigert 31.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
KARILLA Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Dette er hva det står på Telenor sine sider: Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse) Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002, mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese «Mayday», eller du kan melde deg på et SRC kurs. VHF-sertifikat og SRC tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC , kan konverteres til nytt SRC. Bakgrunnen for krav til konvertering er at fritidsfartøy som anskaffer VHF DSC, og yrkesfartøy som ikke har krav til GMDSS i følge forskrift, men frivillig har installert VHF DSC, skal ha radiooperatør med minst SRC. Her er link til Telenor sin side. http://www.maritimradio.no/sertifikat/src/ Så det ser ut som om det går helt fint å oppgradere gammelt til nytt fortsatt. Redigert 31.Mai.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bodehode Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Jeg synes å huske at når jeg oppdaterte til SRC var det bare å kjøpe boken "Mayday", fylle ut et skjema, legge ved et bilde og sende med kvittering på boken. Så fikk jeg SRC i posten, ikke så dyrt at jeg husker prisen... Red. Ser at alt står i linken til Haik, til og med skjemaet er der til nedlasting Redigert 31.Mai.2015 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Poseidon Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Man kan si det så enkelt at det gamle gule sertifikatet gjelder for "norsk fritidsbåt i Norge" - enn så lenge.Men skal du utenlands med båten eller leie båt i utlandet, da kan det fort bli spørsmål om SRC, som det nye heter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
plotte Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Brukte en halv time på og lese på telenor sine sider og tok deretter prøven på nett .helt kurant :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Apropos VHF, var innom vår lokale Biltema og kjøpte litt dill til nybåten og kom over en bærbar VHF, nedsatt til 499,-. Tenkte det kunne være kjekt å ha liggende i båten som en nødreserve, den er helt enkel men vanntett ned til 1m og går litt over et døgn på 4 AA-batterier. Biltema selger dem ut siden det er mismatch mellom menyoppsett og dokumentasjonen som ligger ved, men jeg fikk utskrift på de nødvendige valgene ut over det som står i vedlagt dokumentasjon. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Handburen-VHF-2000022130/?artId=25735 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
SRG_MerryFisher Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 http://www.kystradio.no/privat/sertifikat/konvertering-og-duplisering-av-srcvhf-sertifikat/ Her finner man litt om konvertering av VHF sertifikat, samt pris og avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Hei folkens... Er i båtkjøp-modus og siden jeg har vært skipper skuteløs siden '87 eller deromkring, må enkelte ting muligens oppdateres :-) Logget på Telenor Maritim Radio i dag, og utrolig nok har de fremdeles det gamle VHF-sertifikatet mitt i sine registre. Er det noen begrensninger som gjør at jeg MÅ oppgradere eller er dette fremdeles "godt nok" for kjøp og bruk av moderne VHF-utstyr langs norskekysten? Det står jo helt tydelig at det er gyldig frem til 27.01.2065. Så du er på trygg grunn her, som er noe helt annet enn å gå på grunn Det var vel en periode der man kunne konvertere helt fritt til SRC-VHF, men den perioden er tydeligvis over. Redigert 9.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Ja, det er jo gyldig men da bare for VHF uten DSC. Har foreløpig ikke gjort mere med det, men det virker tross alt vesentlig enklere å oppdatere/sertifisere seg nå enn da jeg gjorde det første gang i '85/'86.. Redigert 10.September.2016 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
GeirV Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Hei, du kan jo gjennomføre dette gratis webbaserte vhf oppfriskningskurset til Telenor kystradio, koster kun 1 times innsats:-) sjekk www.kystradio.no/privat. Gå på Hvorfor vhf, der finner du både vhf introduksjonskurs og vhf oppfriskningskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Jeg har også dette gule VHF sertifirkatet fra 1987.. Men det står ingen utløpsdato på det .. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Før private firmaer fikk tilsynsmyndighet i Norge fikk jeg av Teledirektoratet utstedt radiotelefonistsertifikat uten begrensninger av noe slag. Jeg syntes prøven var vanskelig og strøk ved første forsøk. Sertifikatet har heller ikke noen utløpsdato. Det gir meg også lov til å bruke en HF-radio (selv om jeg ikke føler meg kompetent). At radioutstyr blir mere avansert kan da ikke legge begrensninger på bruken. Selv om det har blitt vekt- og aldersbegrensninger for førerkort for bil (tilsynsmyndighet er foreløpig ikke overført til noe privat firma) er det ingen ting som sier at jeg må ta en ny førerprøve dersom jeg skal føre en bil med mer avansert utstyr enn det som var vanlig da jeg tok førerkort. Det kunne ikke falle meg inn å ta en ny prøve for at jeg skal bruke min DSC-radio "lovlig ". Jeg forsøker dog etterbeste evne å gjøre meg kjent med utstyret. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Mitt er utstedt og stemplet av " TELEVERKET Radioinspeksjonen Stavanger " Ingen utløpsdato, så regner det som en selvfølge at det er "legalt" ennå... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Tar opp denne tråden igjen, er det noe nytt siden 2016? Det er forståelig at man skal gjennomføre et kurs dersom noe nytt innføres, som DSC... Nå er ikke bruken av DSC noe heksekunst, dersom du kommer ut for en hendelse og du må varsle Kystradiostasjonen om det som skjer med denne nødknappen så har jeg nok tatt den i bruk uten kurs. Man kan ikke risikerer livet pga at man mangler kurs. Jeg har DCS VHF, men mangler kurs, skal se å få gjort det, men knappen blir nok brukt dersom behov. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jørn Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 (redigert) Trenger ingen kurs, det er en nettbasert eksamen, med 4 oppgaver som må løses, for å kunne oppgradere eldre vhf sertifikat til dsc. Jeg gjorde det i mai, og nytt sertifikat var i posten innen en uke. Eksamen ligger på telenor maritim sine sider. Redigert 26.Juli.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Jeg tok VHF eksamen høsten 2003 og fikk da det gule sertifikatet. Men pensumet og eksamen dekket på dette tidspunktet også SRC. Da kunne jeg få utstedt nytt moderne sertifikat bare ved å sende bilde og betale et beskjedent gebyr. Jeg gjorde dette sist vinter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Ragnar B skrev On 31.5.2015 at 0.58: Det skulle holde. Har samme sertifikat, og fikk lisens ifjor. Forresten så er jeg opprinnelig Hommelviking. Lisens på installasjon av lovlig VHF får du uavhengig av om du har lappen eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.