Jump to content

Begrenset VHF sertifikat (gult) - fremdeles brukbart?

Arne Henriksen

Recommended Posts

Hei folkens...

Er i båtkjøp-modus og siden jeg har vært skipper skuteløs siden '87 eller deromkring, må enkelte ting muligens oppdateres :-)
Logget på Telenor Maritim Radio i dag, og utrolig nok har de fremdeles det gamle VHF-sertifikatet mitt i sine registre.

capture.jpg

Er det noen begrensninger som gjør at jeg MÅ oppgradere eller er dette fremdeles "godt nok" for kjøp og bruk av moderne VHF-utstyr langs norskekysten?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Du kan  bruke sertifikatet ditt, men du har da ikke lov å betjene en VHF med DSC (Digital selective calling). De fleste moderne VHF'er har DSC i dag. DSC er også den teknologien som benyttes for de VHF'ene som har en DSC nødknapp. Skal du kjøpe ny VHF i dag vil jeg anbefale deg å kjøpe en med nødknapp og å ta eksamen på nytt VHF sertifikat.

Jeg hadde også ett gammelt gult VHF sertifikat, men tok ny eksamen i fjor i forkant av at jeg skulle kjøpe ny VHF.  Etter ett par timers lesing tok jeg eksamen på nettet helt uten problemer.

Hei, det handler strengt tatt ikke om å tjene penger, men å følge internasjonalt regelverk. Selvsagt kan du bruke din nye VHF med DSC, det er ingen nasjonale forskrifter som tilsier at du ikke kan det. Så kjør ivei:-). Men du kan med fordel trene deg på VHF simulatoren på Telenor maritim radio sine hjemmesider. Den gir veldig god innsikt i hvordan DSC fungerer og ikke minst hva du kan bruke radioen til slik at den ikke bare er til pynt i båten. Merk imidlertid at du ikke kan bruke lappen fin i andre farvann enn i Norge (ikke et internasjonalt sertifikat. SRC er imidlertid et internasjonalt sertifikat).

Var på båtmesse for et år eller to siden, der oppgraderte jeg gammelt sertifikat til nytt SRC.

Kostet noen hundrelapper også måtte jeg kjøpe en bok som het Mayday Mayday som også kostet noen få kroner. Det var alt.

Så nå har jeg nytt sertifikat som tilfredstiller nye krav inkludert DCS.

Ingen eksamen eller kurs var nødvendig.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Var på båtmesse for et år eller to siden, der oppgraderte jeg gammelt sertifikat til nytt SRC.

Kostet noen hundrelapper også måtte jeg kjøpe en bok som het Mayday Mayday som også kostet noen få kroner. Det var alt.

Så nå har jeg nytt sertifikat som tilfredstiller nye krav inkludert DCS.

Ingen eksamen eller kurs var nødvendig.

Det virker i utgangspunktet litt rart om dette fremdeles gjelder - gitt at det står at det ikke kan fornyes eller oppgraderes...men skal sjekke det opp, takk for tipset!

Anyhow - det står en gammel ICOM-sak i båten og den har nok ikke DSC så foreløpig høres det ikke ut som det er så nøye heller :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Bra tråd...

Ser til min store forbauselse at jeg har samme utgåtte sertifikat, årsavgift er vel redusert denne også da når bruksområdet er begrenset?

Koster en oppgradering en formue så tror jeg vil lar det være som det er, må du bruke DSC så vil jeg tro de kommer å henter deg uansett.

Jeg hare en ICOM M400BB (Black box), den har DSC...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Dette er hva det står på Telenor sine sider:

Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse)

Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002, mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese «Mayday», eller du kan melde deg på et SRC kurs.

VHF-sertifikat og SRC tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC , kan konverteres til nytt SRC.

Bakgrunnen for krav til konvertering er at fritidsfartøy som anskaffer VHF DSC, og yrkesfartøy som ikke har krav til GMDSS i følge forskrift, men frivillig har installert VHF DSC, skal ha radiooperatør med minst SRC.

Her er link til Telenor sin side.

http://www.maritimradio.no/sertifikat/src/

Så det ser ut som om det går helt fint å oppgradere gammelt til nytt fortsatt.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg synes å huske at når jeg oppdaterte til SRC var det bare å kjøpe boken "Mayday", fylle ut et skjema, legge ved et bilde og sende med kvittering på boken.

Så fikk jeg SRC i posten, ikke så dyrt at jeg husker prisen...

Red. Ser at alt står i linken til Haik, til og med skjemaet er der til nedlasting

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Apropos VHF, var innom vår lokale Biltema og kjøpte litt dill til nybåten og kom over en bærbar VHF, nedsatt til 499,-.

Tenkte det kunne være kjekt å ha liggende i båten som en nødreserve, den er helt enkel men vanntett ned til 1m og går litt over et døgn på 4 AA-batterier.

Biltema selger dem ut siden det er mismatch mellom menyoppsett og dokumentasjonen som ligger ved, men jeg fikk utskrift på de nødvendige valgene ut over det som står i vedlagt dokumentasjon.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Handburen-VHF-2000022130/?artId=25735

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 1 år senere...

Hei folkens...

Er i båtkjøp-modus og siden jeg har vært skipper skuteløs siden '87 eller deromkring, må enkelte ting muligens oppdateres :-)

Logget på Telenor Maritim Radio i dag, og utrolig nok har de fremdeles det gamle VHF-sertifikatet mitt i sine registre.

capture.jpg

Er det noen begrensninger som gjør at jeg MÅ oppgradere eller er dette fremdeles "godt nok" for kjøp og bruk av moderne VHF-utstyr langs norskekysten?

Det står jo helt tydelig at det er gyldig frem til 27.01.2065. Så du er på trygg grunn her, som er noe helt  annet enn å gå på  grunn  :lol: Det var vel en periode der man kunne konvertere helt fritt til SRC-VHF, men den perioden er tydeligvis over.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Før private firmaer fikk tilsynsmyndighet i Norge fikk jeg av Teledirektoratet utstedt radiotelefonistsertifikat uten begrensninger av noe slag. Jeg syntes prøven var vanskelig og strøk ved første forsøk. Sertifikatet  har heller ikke noen utløpsdato. Det gir meg også lov til å bruke en HF-radio (selv om jeg ikke føler meg kompetent). At radioutstyr blir mere avansert kan da ikke legge begrensninger på bruken. Selv om det har blitt vekt- og aldersbegrensninger for  førerkort for bil (tilsynsmyndighet er foreløpig ikke overført til noe privat firma) er det ingen ting som sier at jeg må ta en ny førerprøve dersom jeg skal føre en bil med mer avansert utstyr enn det som var vanlig da jeg tok førerkort. Det kunne ikke falle meg inn å ta en ny prøve for at jeg skal bruke min DSC-radio "lovlig ". Jeg forsøker dog etterbeste evne å gjøre meg kjent med utstyret.

Eivind

• 10 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen, er det noe nytt siden 2016?

Det er forståelig at man skal gjennomføre et kurs dersom noe nytt innføres, som DSC...

Nå er ikke bruken av DSC noe heksekunst, dersom du kommer ut for en hendelse og du må varsle Kystradiostasjonen om det som skjer med denne nødknappen så har jeg nok tatt den i bruk uten kurs. Man kan ikke risikerer livet pga at man mangler kurs.

Jeg har DCS VHF, men mangler kurs, skal se å få gjort det, men knappen blir nok brukt dersom behov.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg tok VHF eksamen høsten 2003 og fikk da det gule sertifikatet. Men pensumet og eksamen dekket på dette tidspunktet også SRC. Da kunne jeg få utstedt nytt moderne sertifikat bare ved å sende bilde og betale et beskjedent gebyr. Jeg gjorde dette sist vinter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...