Morten Bunes Startet 31.Mai.2015 Del på Facebook Startet 31.Mai.2015 Hei. Jeg og en kamerat har lenge hatt en drøm om å kjøpe vår egen seilbåt, og vi har nå funnet en rimelig førstegangsbåt til 19.000 kroner. Båten er en 21 fots glassfiberbåt fra 1978. Ifølge selger er skroger bra og båten er i god stand, relativt pris og alder. Båten må vaskes og poleres, samt at et vindu må tettes (lekker regnvann i fugene). Jeg har noen båtkyndige kamerater som hjelper til rundt kjøpet slik at det tekniske er ivaretatt. Det jeg tenker på først og fremst er de vanlige kostnadene knyttet til å eie seilbåt. Vi må betale 6000 kroner for båtplass, hva slags andre kostnader er det man må påregne? Jeg tenker da spesielt på forsikring, pris på vinterlagring etc? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Spør om vinterlagring på land i havna dere har båtplass. Hos meg er det ca halv pris av sommerpris, men dette er i en båthavn jeg har andel i og leien er lav i utgangspunktet. Alternativt kan dere ha den i boblehavn om vinteren og bare ha et løft på våren for spyling og stoffing. Hør med en Marina i nærheten med kran hva det koster for løft og plass til puss/stoffing. Når det gjelder forsikring så er nok denne veldig lav. Jeg betaler 300 kr for en nidelv24. Å betale kasko på en såpass billig båt blir vel litt overkill....? En tusenlapp i remedier til båtpuss pleier å holde greit. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Gratulerer med valget! Alt for mange kjøper alt for stor båt med det samme. En seilbåt på 21 fot er ikke en båt som vil kreve mye penger, hverken i opplag eller i vedlikehold. F.eks vil en burk med bunnstoff holde der andre må bruke to. I min marina betaler man vinteropplag etter kvadratmeterpris. Forsikring er ikke mange kronene og som KongKing sier er nok kasko unødvendig. Hva slags motor er det på båten og hvor gamle er seilene? Hvis seilene er gamle/orginale ville jeg vurdert fasongen på dem og kanskje kjøpt nye. Ingenting dreper oppstarten på en ny seilkarrière som posete utblåste seil... Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Kasko på Båt er faktisk viktig. Her gjelder det regler som er helt annerledes en på land. Hvis du feks blir torpedert av en Båt der føreren ikke får satt båten i revers grunnet mekanisk feil, vil ikke vedkommendes ansvarsforsikring dekke skadene på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Da er spørsmålet om en verdi på 19 000 er stor nok for å betale kasko, tatt i betraktning hvor stor faren for at noen kjører på deg er... Er det et par hundrelapper er det bare å ta kasko, men mye penger hadde ikke jeg brukt. Men det er en avveining dere må ta. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Morten Bunes Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 "Det ble kjøpt nytt storseil på båten i 2013 og nytt genua i fjor. De er laget av seilduk som tåler mye vind: type Bainbridge Ocean 555 5.2 OZ. Riggen er sterk og tåler mye." Klippet fra annonsen. Det er en 5hk utvendig motor, men selger anbefalte å kjøpe ny motor etterhvert. Han hadde en 9,9 hester han kunne selge billig som trengte en ordentlig service. Får se hva vi evnt går for. Er det som med biler at man er pålagt ansvarsforsikring på båter? Tenker at det uansett kan være greit når man er en uerfaren seiler, men nyskjerrig på hvordan reglene er. Jeg vet ikke hva slags andre seil som følger med båten (hvis noen), så er jo mulig det blir noen småinvesteringer der. Men etter å ha snakket med selger er jeg veldig optimistisk på at utgiftene etter et eventuelt kjøpt blir nogenlunde lave. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Dacron seil fra 2013 er sikkert plenty bra. Litt avhengig av hva du skal bruke båten til kan 5 hk motor være tilstrekkelig. Ikke sikkert at det er så mye å vinne på en større motor, særlig hvis den er mye tyngre enn den du har fra før. En seilbåt på 21 fot kan være litt sensitiv på vektfordelingen. Hva slags båt er det du har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Det er ikke noe pålegg om forsikring på båt. Og reglene er også litt forskjellig fra landeveien for de som har forsikring. Enhver båteier er ansvarlig for å forsikre sine egne eiendeler om man skal sikre seg. Om noen andre påfører din båt skader, og selv om han har ansvarsforsikring, så er det ikke automatikk i at du får dekket skadene på din båt (som det ville vært med bil). Er det et uhell må du dekke det selv. Det må vel være uaktsomhet før du får dekket noe. Les mer om forsikring i en annen tråd: https://baatplassen.no/i/topic/38319-båtforsikring-hva-dekkes/ Kk Redigert 31.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.