Arne Henriksen Startet 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2015 Hei folkens! Etter snart 30 år som skipper skuteløs har jeg fundert en stund på seilbåt, men samtidig har jeg ønsket litt tak over hodet, gitt været vårt her i Trøndelag... Samtidig har jeg begrensninger på lengde på båtplassen, maks 32 fot, og har hittil stort sett tittet på 'gamle' skandinaviske seilbåter/motorseilere i denne størrelsen. Plutselig kom denne til salgs rett i 'nabolaget' og i dag kjørte jeg meg en tur i plaskregnet, som endte opp med handel. :-) Båten er litt mindre enn hva jeg hadde tenkt, og er sannsynligvis(?) mer motor enn seiler, men et sted får man starte og prisen er jo som en 15-fots landstedsbåt så det er ikke den store sjansen man tar.. Den har hjemmesnekra innredning, men det så faktisk ikke så ille ut, og litt småpusk må man nå likevel fikse på en gammel båt. Det mest kritiske som jeg ser det er belgen på seildrevet, nåværende eier viste ikke noe om at disse skulle skiftes og han har vel hatt den noen år nå, så det må øverst på lista. Motoren så meget bra ut, ingen store lekkasjer eller rustangrep, og startet villig tvert han trykket på starteren. Ukjent timetall, får handle inn en timeteller her. Ellers er det ikke rulleforstag, men det er vel en kurrant affære å montere? Riggen virket i mine øyne ganske spinkel, så det blir neppe noe seiling med fenderlista i sjøen med det første :-) Båten er ikke registrert noe sted - hvordan ordnes slikt når det gjelder kjøp og eierskifte, skriver man bare en liten kontrakt som begge signerer? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
KARILLA Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Flott båt, lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Grattis! Bruk forbrukerrådets kontrakt: http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1133189/binary/31002 Kk Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Gratulerer med ny båt, etter 30år tenker jeg det føles godt:-) Ser ut som du har fått mye båt for pengene her, når det gjelder registrering så er det vel småbåtregisteret som er det naturlige valget her, om du vil registrere. Historikk over eiere, og kjøpskontrakt er vel tilstrekkelig, selv om jeg har hatt mitt svare strev å få registrert ei gammel Hortensnekke for noen år siden fordi jeg ikke klarte å skaffe dokumentasjon på historikken på en inbyttemotor på denne. Men det ordnet seg til slutt. Lykke til med skipet! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 (redigert) Takk & takk, det føles greit - planlegger hjemtur neste helg om været blir greit. Er en 45-47nm fra Råkvåg til Hommelvik såvidt jeg kan se, så det blir nå noen timers kjøring i 6-6,5 knop..Jeg prøvde også å få registrert en 15 fots Alufish vi har på hjemplassen nordafor, men kom aldri gjennom innmeldingsskjematikken hos NSSR, med krav om serienummer og fakturakopier på ditt og datt. Får se om jeg klarer å finne det som trengs for denne... Redigert 31.Mai.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Hentet hjem skuta på fredag kveld, gikk på ganske nøyaktig 7 timer til jeg lå ved kaia hjemme. Etter uker med regn & kuling slo det til med blikkstille og sol store deler av veien, så den nybakte skipperen bare storkoste seg innover Trondheimsfjorden :-) Straks hjemme, Pent på fjorden ja Hadde med en flaske kondensfjerner og dumpa nedpå før start, vet ikke om det gjorde noen forskjell, forfilteret ser nå anyhow helt klart og pent ut fremdeles og det har ikke vært hikke i den grønnmalte. Redigert 8.Juni.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Etter beste Pippi-ånd (det har jeg aldri prøvd før, så det kan jeg sikkert :-) ) måtte seilene testes, så jeg tok meg en tur utpå i går kveld. Det var vel egentlig litt mer vind enn jeg trodde før jeg dro ut, men det ble nå en grei test og snekka SEILER faktisk selv om jeg ikke kan dette. Så flere ganger over 6 knop på både på GPS og logg. Du og du det er vakkert å være på vannet igjen. Største utfordringene for å seile denne alene er mangelen på rulleforstag, og manglende autopilot. Hadde dette vært på plass tror jeg ting hadde funka greit selv om jeg var alene, som det var ble det for mye stress med en båt som svinger tvert jeg beveger meg framover, og det er heller ikke noe gøy å vandre framover på sidene av styrhuset når det er litt slingring.. Må jeg ha ny fokk om jeg får bygd om til rulleforstag, eller kan samme seilet brukes? Redigert 8.Juni.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Kikket litt på samme type båt i en periode og leste litt om de. Det at den ikke kan seile må du glemme, moderne undervannskrog så denne seiler som bare det :-) Tror nok riggen din er mer en god nok selv om du ser på den som spinkel, men få den ordentlig satt av noen som kan litt seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Kikket litt på samme type båt i en periode og leste litt om de. Det at den ikke kan seile må du glemme, moderne undervannskrog så denne seiler som bare det :-) Tror nok riggen din er mer en god nok selv om du ser på den som spinkel, men få den ordentlig satt av noen som kan litt seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Tenkte det kunne vært greit å få noen som kan med rigg i seg selv til å se på den, er den fra båten var ny i '92 burde nok endel ting byttes vil jeg tro. Noen som vet om det finnes folk som driver med slikt i Trondheim? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jan Svingen Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Nettop prata på tel. Har en Sandvik MS 880 (senere Brenninng 880) og skal til Stjørdal for å få satt på masta (ikke Toyota). Maritimt Kompani på Fosenkaia, kan rigging og første stopp blir vel der.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ut fra bildene seiler du som bare juling. Stramme opphalet på fokka litt mer neste gang så er det helt strøkent ;-) Storseilet ditt ser bra ut. Vanskelig å se fokka på bildet. Kan jo hende at seilene er lite brukt? ----- Kjenner at dette er en båttype jeg liker. Det praktiske "snekkelayout" mtp løsninger og innredning kombinert med gode seilegenskaper, en perfekt turbåt, også i drittvær. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Gratulerer med flott skute:) Den kommer til å gi mange fine turer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Største utfordringene for å seile denne alene er mangelen på rulleforstag, og manglende autopilot. Hadde dette vært på plass tror jeg ting hadde funka greit selv om jeg var alene, som det var ble det for mye stress med en båt som svinger tvert jeg beveger meg framover, og det er heller ikke noe gøy å vandre framover på sidene av styrhuset når det er litt slingring.. Må jeg ha ny fokk om jeg får bygd om til rulleforstag, eller kan samme seilet brukes? Hadde selv en "snekkeseiler". Når fokka skulle berges i dårlig vær så dro jeg den ned ved å stå i luka foran masta. Men da må ikke været være så dårlig at en risikerer å dyppe baugen ordentlig :-) Stod da halvt opp i luka og dro den ned før jeg måtte mer ut på dekk for å sikre den. Gikk også via luka når fokka skulle opp. Noen ganger jeg visste at det ville bli mye sjø og fokka skulle opp så sikret jeg den med bagasjestrikker hvor jeg bøyde krokene en del ut. Vel ute i rom sjø så dro jeg i fokkehalet til strikkene løsnet og heiste opp. ------- Rullefokk er deilig luksus. Normalt så må man sy om fokka. Tror jeg hadde prioritert autopilot først. Er det sånn at du kan montere en rorkult på denne båten for seiling? i såfall er det jo rimelig å installere en rorkultpilot. Men du trenger ikke å gå mot vinden for å heise fokka. Den kan du hale opp nær sagt når som helst mtp vinden. Så det er ikke så nøye om båten svinger litt hit og dit. Storseilet derimot, da må du mot vinden. Vet ikke hvilken rigging du har men jeg ville vurdert å montere opp lazyjack for å gjøre heising og berging av storseil så enkelt som mulig. Hvis opphal av stor og fokk ikke er langt bak til cockpit så ville jeg vurdert det også. Dette er ganske enkelt å legge opp og vil ikke koste så veldig mye. Så ville jeg kikket litt på revinga av storseilet. Er det mulig å legge opp revinga slik at du slipper å gå på dekk? ----- Om du har rorkultmuligheter i båten så blir jo livet litt enklere. Da kan du trekke div opphal osv bak i båten og stå og styre mens du haler og drar (rorkulten mellom beina eller noe i den dur). Da blir autopilot knapt nødvendig for å kunne seile, men kjekt uansett da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Noe i denne duren burde være greit å få til. Da kan du reve storen med ei line. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Svingen Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Opp på slipp i Hommelvika, med samme båt som du har og det va litt blodtrykks forhøyende da. Sagt ifra at den har finnekjøl, men ingenting va byggd opp fram på slippen så båten tippet forover men uten skade. Måtte bakke ut i fjorden mens mannskapet på land byggde opp planker foran. Tar mål av dette i morra så om du ska på slipp så vet alle på land hva som må gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) Opp på slipp i Hommelvika, med samme båt som du har og det va litt blodtrykks forhøyende da. Sagt ifra at den har finnekjøl, men ingenting va byggd opp fram på slippen så båten tippet forover men uten skade. Måtte bakke ut i fjorden mens mannskapet på land byggde opp planker foran. Tar mål av dette i morra så om du ska på slipp så vet alle på land hva som må gjøres. Han jeg kjøpte hos advarte meg om dette, spesielt min med 300l tanker fram i benkene vil nok vippe forover. Jeg var nedom i gårkveld og så du hadde tatt opp, tok ørti bilder så jeg vet hvordan ting ser ut under, men hadde ikke noe med å måle, regner med du får avklart hvor mye det må bygges under så jeg har prosessen klar når min skal opp. :-) Da er det jo bare å stroppe fast før de kjører ut vogna så skal dette funke godt. Redigert 19.Juni.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) Hadde selv en "snekkeseiler". Når fokka skulle berges i dårlig vær så dro jeg den ned ved å stå i luka foran masta. Men da må ikke været være så dårlig at en risikerer å dyppe baugen ordentlig :-) Stod da halvt opp i luka og dro den ned før jeg måtte mer ut på dekk for å sikre den. Gikk også via luka når fokka skulle opp. Noen ganger jeg visste at det ville bli mye sjø og fokka skulle opp så sikret jeg den med bagasjestrikker hvor jeg bøyde krokene en del ut. Vel ute i rom sjø så dro jeg i fokkehalet til strikkene løsnet og heiste opp. ------- Rullefokk er deilig luksus. Normalt så må man sy om fokka. Tror jeg hadde prioritert autopilot først. Er det sånn at du kan montere en rorkult på denne båten for seiling? i såfall er det jo rimelig å installere en rorkultpilot. Men du trenger ikke å gå mot vinden for å heise fokka. Den kan du hale opp nær sagt når som helst mtp vinden. Så det er ikke så nøye om båten svinger litt hit og dit. Storseilet derimot, da må du mot vinden. Vet ikke hvilken rigging du har men jeg ville vurdert å montere opp lazyjack for å gjøre heising og berging av storseil så enkelt som mulig. Hvis opphal av stor og fokk ikke er langt bak til cockpit så ville jeg vurdert det også. Dette er ganske enkelt å legge opp og vil ikke koste så veldig mye. Så ville jeg kikket litt på revinga av storseilet. Er det mulig å legge opp revinga slik at du slipper å gå på dekk? ----- Om du har rorkultmuligheter i båten så blir jo livet litt enklere. Da kan du trekke div opphal osv bak i båten og stå og styre mens du haler og drar (rorkulten mellom beina eller noe i den dur). Da blir autopilot knapt nødvendig for å kunne seile, men kjekt uansett da. Man lærer jo litt etterhvert selv også - første gangen heiste jeg fokka før storseilet siden jeg regnet med det var enklest. Senere fant jeg ut at motsatt rekkefølge nok funka minst like bra... Det er rorkult ja, og det er kjekt så man slipper å springe inn hele tiden. Tror nok rulleforstag er pri1 her, ingen tvil om at det ville forenkle veldig mye. I går var det blikk stille på havna så jeg heiste opp seilene og fikk sett litt på ting i ro og mak, samt tatt noen bilder. Det er endel rare ting her som må rettes opp i... Først og fremst mangler det bomnedhal, (alt hva man lærer) så det er jo ikke rart at jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle kunne skjøte ut storseilet for å seile unna vinden. Det er heller ikke løygang, bare et feste nede i dørken, men selv med det ville jo ting bli litt rart når man slakker av på skjøtet... Dernest ER det noe rart med fasongen på det storseilet. Nå bøyer masta noe bakover, men ikke så mye at bommen skal henge som den gjør. Dertil kommer denne bulen helt nederst i storseilet, det henger faktisk ned over bommen, og den kan ikke strammes vekk på noe vis.... Har bestilt meg byggesett for lazyjacks på eBay, det vil nok hjelpe på håndteringen av storseilet. For reving er det allerede 2 ekstra liner som kommer ut bak på bommen, så det skal nok være mulig å forenkle det ganske mye der som du nevner. I utgangspunktet ser jeg dog ikke for meg at det blir veldig mye seiling med revet seilføring... ihvertfall ikke i første omgang. Redigert 19.Juni.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Autopilot til rorkult får du vel for 5-6000 tror jeg. Ang reving, om det er vha rullefokk eller stoseil, hvis du kommer i drittvær og velger å gå for motor så vil en flik seil ute gjøre mirakler på komforten ombord, som støtteseil så og si. Så å få på plass en eller revemulighet er stas. Uansett er fokka di såpass liten at den gjør nytta om det ikke blåser noe i granskaugen da, selv uten at du ruller inn noe.. Om du får på plass rulle og rev på storseilet så vil du kjenne på roret at det lønner seg å reve både foran og bak masta, altså både fokk og stor. Ruller du kun inn på fokka så vil gjerne båten styre mot vinden da fullt storseil bak masta vil prøve å dreie båten. Båten roterer rundt mast og kjøl så å si og båten blir mer håndterlig om en balanserer seilmengden foran og bak masta. Men det er ikke livsviktig, bare mer komfortabelt. Etterhvert vil du oppleve at du ofte seiler like fort som du går for motor, og da kan en slå av treskeverket og nyte stillheten og vinden :-) Ang storseilet og den posen/busen ved bommen, ta bilde når du seiler i litt vind, tror nok det står anderledes da. Vet ikke om du egentlig trenger løygang egentlig... syns jeg ser feste til bomnedhal på bommen? Om pengene sitter løst kan du kjøpe en bomløfter/nedhal så slipper du å styre med bomløfteren. Men med bommen over hyttetaket er det vel heller ikke nødvendig, men bomnedhal må du ha. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 ...Ang storseilet og den posen/busen ved bommen, ta bilde når du seiler i litt vind, tror nok det står anderledes da. Vet ikke om du egentlig trenger løygang egentlig... syns jeg ser feste til bomnedhal på bommen? Om pengene sitter løst kan du kjøpe en bomløfter/nedhal så slipper du å styre med bomløfteren. Men med bommen over hyttetaket er det vel heller ikke nødvendig, men bomnedhal må du ha. Takk for svar. Den posen ser like ille ut hele tiden, som sagt - den er ikke mulig å strekke ut. Må vel innom byen for å få sett over riggen anyway, får høre med dem rundt dette også da. Det er fester for nedhal så det er overkommelig å fikse noe der. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jan Svingen Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 På slippen så ble det byggd opp 73 cm foran. Årsaken til tipping framover var vel at dieseltanken var ganske tom og vanntanken på 100l var tom, Denne båten har 100l vann bak kjølen og 70l framme pluss 190l diesel bak kjølen. Har bunnsmurt og sjekket anoden foran propellen. Sjøsetting i morra på floa og til Stjørdal for påmasting. Bobil? nei takk.... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Vanntanken min er en fleksibel greie som ligger under stikkøya. Dieseltankene er 2x 150-liters glassfibertanker som ligger i benkene foran. 300l fuel på denne båten er mildt sagt villt - men jeg får neppe utgifter til diesel på noen år :-) Anyhow er det ikke mye jeg får gjort med trimmen her siden ingenting er bak kjølen, så da støtter jeg meg til dine mål rundt oppbygging når min skal opp. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jan Svingen Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Betyr at du kan gå 107 timer for motor... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Betyr at du kan gå 107 timer for motor... Ja, minst, litt ut fra hvor hardt man kjører tenker jeg... Har slitt med diesellukt i båten fra jeg kjøpte den, vaska og stått i men ikke fått det bort. Mandag tømte jeg den totalt og tørket med papir i kjølen før jeg tok meg en seiltur på tirsdag ettermiddag. Det blåste vel en god laber bris og det ble litt bevegelse - seilte fram og tilbake litt, bortover mot Skatval, kryssa tilbake noen ganger før jeg tok kveld igjen. Så 6-tallet på GPS'en flere ganger så det var riktig artig. Anyhow - da jeg hadde fortøyd var det flere liter diesel i kjølen og jeg fant ut at det lekker et sted på styrbord tank, det var godt vått med diesel bak den og nedover skrogsida... Litt motstridende følelser nå, glad jeg fant ut av hvor dritten kommer fra og regner med det er mulig å få tørket opp og få vekk lukta av båten etterhvert, men noe betenkt for hvordan jeg skal få dette til. Vurderer å finne meg et 200l fat som jeg kan sette på kaia og pumpe tom den ene tanken. Da kan jeg få flyttet mellom dem og få rydda opp. Det er en idiotløsning hele tankarrangementet i denne båten, 2-toms påfyllingsslange kommer ned fra dekk på ene siden og inn i BUNN av babord tank. T-stykke og videre ned i kjølen og opp på styrbord side hvor det går inn i BUNNEN av styrbord tank. Ørti koblinger, kranløsninger og slangeklemmer. Påfyllingen i bunnen? - om noe slipper her en gang ligger jo all dieselen i kjølen på no time. Noen som har bygd om/modifisert på en slik glassfibertank? Tro om det er mulig å støpe igjen det store hullet nederst og rydde opp litt i løsningen - eller er alt så inntrekt med diesel nå at det ikke kan støpes på? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jan Svingen Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Du må nok tømme tanken ja. På gjenbrukstorget på Stjørdal sto det 2 stk. blå plasfat på 200l (Brukt til Juice). Om det er mulig å gjøre noe vet jeg ikke. Har hørt om folk som har brukt dette med ønsket resultat. https://www.maritim.no/west-g-flex-spesialepoksy-limer-alt-240-gr#.VaPeFVKnTxA. I min så har jeg rustfri ståltank - shit happends kan vel ikke utelukkes på disse heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.