Jump to content

Standardmål på påhengere?


Tor Eirik

Recommended Posts

Etter å ha fått en mail fra en kar ble jeg klar over at mitt speil på min selco selsport 15 muligens er for lavt (va 14 cm) for motorer med lang stamme.

 

Båten ble laget for motorer med kort stamme sier han, og slike motorer er ikke så vanlig...

 

Jeg tenkte da på å forhøye speilet mitt... (Noen tips råd etc for å gjøre dette hadde vært fint)

 

Meeen.. det jeg lurer på:

 

Fins det en standard høyde på påhengere (50-70 hk) som jeg kan gå utifra?

 

Tenker da på fra kavitasjonsplaten og opp til den delen av motorfestet som henger på hekken? (Helt oppe)

 

Vanskelig å forklare...

Link to post
Share on other sites

Som det står over, lang stamme er 20" / 51cm, kort er 15" / 38cm.

 

Kavitasjonsplaten skal normalt ligge i flukt med skroget, i noen tilfeller over , og av og til må den ligge under. Dette avhenger helt av skrogform. På selcoen tror jeg jeg ville prøvd å hatt den i flukt med bunnen først.

 

For å heve akterspeilet med 5" så ville jeg f.eks plastet (med glassfiber/polyester) inn en remse med kryssfiner, deretter boltet på en aluminiumsplate på inn- og utsida, og deretter boltet motoren fast i båten med gjennomgangsbolter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...