Torsen67 Startet 31.Mai.2015 Del på Facebook Startet 31.Mai.2015 Saken gjelder en en dieseltank som er feilmontert og anses som ødelagt. Selger vil ikke vedkjenne seg dette og henviser til båtfirmaet som monterte denne for 2 år siden. Jeg mener det er han som selger som må ordne opp dette med meg, og heller ta det videre med båtfirmaet. Det er ikke store summer vi snakker om. Båten ga jeg 53k for og ny tank koster meg ca 2500-3000,- + montering som jeg gjør selv. Men er det jeg som skal ta den kostnaden? Kjøpte båten for en uke siden. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Kommer vel an på kontrakten/avtalen dere inngikk? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
hildringstimen Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Om ikke kontrakten tar høyde for unntak som; "Solgt som den er.." eller lign. er det kjøpsloven som gjelder og du kan reklamere ovenfor selger på mangler. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27#KAPITTEL_4 Men det enkleste er kanskje å ta det direkte med båtfirmaet, da du har 5 års reklamasjonsfrist på forbrukerkjøp. 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) I avtalen står det oppført at båten trenger oppgraderinger av kosmetisk art og at det tekniske er i orden, bortsett fra defekt ferskvannspumpe, bryter til vindusvisker og ett par andre småting. Redigert 31.Mai.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Visste selger om feilen med tanken? Hvis ja, synes jeg du kan klage til selger og be han klage til firma. Ev få dekket ny tank selv om du må gjøre jobben selv. Hvis nei, så har jo selger handlet i god tro, og du burde ta jobben med klaging til firma som gjorde jobben. Et godt råd: move on. Du har tydeligvis kjøpt en gammel båt med flere små mangler/defekter. Bit i eplet og ta den relativt lille kosten en ny tank koster. Å gå å gnage på dette og vente på at en som har solgt båten skal ta reklamasjonen til firma for deg er jeg redd bare blir plunder og mer frustrasjon. Enklere at du som nå har båten tar kontakt med firma som bør rydde opp etter seg. Kk Redigert 31.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hildringstimen Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Om det er alt som står og det ikke er tatt andre forbehold kan du gjøre krav gjeldende mot selger, jf kjøpsloven § 30 (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Hva loven sier er i praksis i de fleste slike saker irrelevant. Det er selgers villigheten til å påta seg skyld og være voksen nok til å rydde opp som avgjør. Er 2-3000 kr noe å dra for retten eller forliksrådet? Og hvis ikke selger har visst om feilen kan han vel ikke lastes? Er jo en relativt beskjeden sum dette her. Og selger kan sikkert klage til firma for deg, men det er vel mest hensiktsmessig at du gjør det? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Er enige i hva dere skriver. Etter å ha tenkt meg om og fått det litt på avstand så er det ikke så galt. Dette skal selvsagt ikke for retten. Håpet bare selger ville innrømme feilen og ta kostnaden for ny tank noe han ikke gjør. Det er veldig lett å se tanken når man åpner luka midt på gulvet, så om han ikke har sett og vist om dette ser jeg på som merkelig. Jeg bare bestiller ny tank og setter i gang med jobben. Skal bli riktig montert denne gangen:-) Nå vet jeg i det minste hvor lukta kom i fra. Skal bli godt å få rengjort kjølsvinet skikkelig etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Ta en telefon til firmaet som installerte tanken. De burde jo ordne opp dersom de har gjort noe feil. Foreslå for dem at du kan montere og gjøre den jobben om de koster på tanken. Hvis de setter seg på bakbeina: Kjøp tank og nyt sommeren?? Redigert 31.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) "Om ikke kontrakten tar høyde for unntak som; "Solgt som den er.." eller lign. er det kjøpsloven som gjelder ..." Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett. Ingen kan tilsidesette kjøpsloven. Klausulen "som den er" brukes når selger ikke har kunnskap om varen som f.eks. ved auksjon eller salg av dødsbo. Kjøper har fortsatt rettigheter. Dette er dekket i §17: ************* "§ 17.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg Selv om tingen er solgt «som den er» eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c. Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer." ************* Jusinfo.no gir en diskusjon av klageretten ved "som den er"-kjøp: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1192/1195 Advokatfirmaet JUDICIUM DA konkluderer derimot på sin nettside ... http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbat?page=2 skriver ... med at ... ************* "Vanlige avtalevilkår De fleste avtaler om salg av bruktbåt inneholder bestemmelser om at båten overdras "som den er" eller noe tilsvarende, f. eks. "som besiktiget", " i den stand og stilling den var ved besiktigelse". Meningen med de forskjellige utforminger av vilkåret er alltid den samme: Selgeren tar intet ansvar for skjulte feil og mangler ved båten, selv om disse eksisterte ved leveringen. Dette betyr at kjøperen ikke kan kreve noe av selgeren dersom det viser seg at båten har en mangel, f. eks. sliten motor, lekkasjer, varmeapparat som ryker etter kort tid etc. I utgangspunktet har kjøperen da ingen reklamasjonsadgang - han er dermed rettsløs." ************* Kanskje JUDICIUM DA bør lese Forbrukerkjøpsloven én gang til? Redigert 1.Juni.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Forbrukerkjøpsloven er vel for de tilfeller da privatperson handler av næringsdrivende? I dette tilfellet er det vel en handel mellom to privatpersoner? Og da kan man selvsagt avtale akkurat hva man vil. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Chris284 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Åpnet du ikke luke før etter du hadde kjøpt båten ? Dette ville du kunne se ved inspeksjon. Hva er feil med tanken, kan du legge ut noen bilder så vi får se "problemet" ? Hørte om en som hadde kjøpt ei snekke, veldig gammel, men hadde gått problemfritt i alle år og var iorden ved overtagelsen. Kjøper tar så med en stor venneflokk på 12 stk ombord med masse bagasje og proviant og drar på tur. Han gir på det han kan og kjører gearkassen istykker. "Klager" så til selger om at giret er istykker. Her kan det se ut som om det er "takk for lånet, rattet henger i gangen." mentalitet. Nå er det vel ikke akkurat sammenlignbart, men en lekk diesel tank et kanskje ikke et stort problem om den ikke er full av hull. Fiks det selv og forbered deg på mere mekk senere, med en gammel båt blir du aldri arbeidsledig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett. Ingen kan tilsidesette kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven og Kjøpsloven er to forskjellige lover! http://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/forbrukerkjopsloven_bil/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Forbrukerkjøpsloven er vel for de tilfeller da privatperson handler av næringsdrivende? I dette tilfellet er det vel en handel mellom to privatpersoner? Og da kan man selvsagt avtale akkurat hva man vil. Man kan så vidt jeg vet ikke avtale seg bort fra kjøpsloven( som gjelder mellom to private i en handel). Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Rolf Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Unyansert fra min side, loven gjelder selvsagt,men man kan vel avtale at selger ikke har noe garantiansvar, at den selges som den står, at ditt, at datt osv., i motsetning til et forbrukerkjøp der den professjonelle part ikke kan avtale seg vekk fra feks. ansvar og lovpålagt reklamsjonsrett? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Torsen67 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Åpnet du ikke luke før etter du hadde kjøpt båten ? Dette ville du kunne se ved inspeksjon. Hva er feil med tanken, kan du legge ut noen bilder så vi får se "problemet" ? Hørte om en som hadde kjøpt ei snekke, veldig gammel, men hadde gått problemfritt i alle år og var iorden ved overtagelsen. Kjøper tar så med en stor venneflokk på 12 stk ombord med masse bagasje og proviant og drar på tur. Han gir på det han kan og kjører gearkassen istykker. "Klager" så til selger om at giret er istykker. Her kan det se ut som om det er "takk for lånet, rattet henger i gangen." mentalitet. Nå er det vel ikke akkurat sammenlignbart, men en lekk diesel tank et kanskje ikke et stort problem om den ikke er full av hull. Fiks det selv og forbered deg på mere mekk senere, med en gammel båt blir du aldri arbeidsledig. At det blir mekking på en gammel båt er jeg fullstendig klar over. Det er jo litt av hobbyen:-) Kommer selvsagt til å kjøpe meg en tank ASAP uansett. Jeg skjønte ikke at tanken var montert feil før jeg undersøkte den nærmere, og googlet tanken. Her er ett bilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/1433071612.jpg Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Det er vel rett som flere andre påpeker her; dersom en privatperson B (selger) kjøper en vare fra bedrift A (båtfirmaet) og så vidreselger varen til privatperson C (trådstarter), så kan privatperson C med forbrukerkjøpsloven i hånd rette reklamasjoner direkte til bedrift A. Det vil antageligvis også være mest hensiktsmessig. Mellom B og C gjelder kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven), dersom B "måtte vite" om mangelen og mangelen er vesentlig, så plikter SVJV B å informere om dette ved salg. Dersom B med vilje og viten holder informasjon om mangler tilbake, så er han en svindler. Det er sikkert rett at det kan være enklest å bite i det sure eplet og ikke bruke tid og krefter på å krangle om slikt, men rent prinsipielt bør man klage så mye man kan, jeg synes ikke det er greit at folk blir belønnet for å drive med svindel. Så er det jo et spørsmål om dette er en vesentlig mangel. Det er jo noe subjektivt, noen synes kanskje det er innenfor det akseptable dersom det drypper en dråpe med diesel pr dag fra dieseltanken og ned i kjølsvin. Dersom kostnaden med å fikse det er insignifikant ifht kjøpesummen vil det vel også neppe være å anse som en "vesentlig mangel". Advokatfirmaet JUDICIUM DA konkluderer derimot på sin nettside ... http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbat?page=2 skriver ... med at ... I utgangspunktet har kjøperen da ingen reklamasjonsadgang - han er dermed rettsløs. Stikkordet her er vel i utgangspunktet. Dersom du blar videre til side 3 står det bl.a. ... Likeledes angir loven at det foreligger en mangel når selgeren har unnlatt å opplyse om vesentlige forhold ved tingen "som han måtte kjenne til". Altså kan selgeren ikke ansvarsfritt unnlate å gi opplysninger når han kjenner til at båten har en mangel, eller når han måtte vite det. Loven har kanskje blitt endret, for jeg finner lovteksten du refererer til i paragraf 19, ikke 17: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27#KAPITTEL_4 Paragraf 19a og 19b er vel godt forklart på side tre på Tangedals blog. Paragraf 19c er ikke relevant ifht denne tråden. Jeg tror fortsatt at http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbater verd å lese igjennom ifbm bruktbåtkjøp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chris284 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 BIldet viser at det kan være lekk i gjengene på slangetilkoblinger. Om tanken forøvrig er ok, kan du ordne dette med f.eks Loctite 272 gjengetetting.. Tøm nok av tanken til at du kan skru ut og rens og vask med f.eks aceton for å få det tørt. Jeg hadde lekkasje på et diesel filter og fikk det tett med Loctite. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Torsen67 Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 (redigert) Da refunderer faktisk firmaet som monterte denne tanken halve kostnaden dette har påført meg. Dette selv om all garanti er utgått! Ikke værst;-) Og jeg sier meg fornøyd med det. Redigert 17.Juni.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Kanskje JUDICIUM DA bør lese Forbrukerkjøpsloven én gang til? Jeg tror du skal lete lenge etter noen som har lest og studert på den loven mer enn forfatteren av artikkelen du viser til, i alle fall så langt det gjelder båtjuss. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mizar Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Kjeles, skrev den 01 Jun 2015 - 10:11:Kanskje JUDICIUM DA bør lese Forbrukerkjøpsloven én gang til? Kanskje JUDICIUM DA bør lese Forbrukerkjøpsloven én gang til? Kjeles, skrev den 01 Jun 2015 - 10:11:Kanskje JUDICIUM DA bør lese Forbrukerkjøpsloven én gang til? Jeg tror du skal lete lenge etter noen som har lest og studert på den loven mer enn forfatteren av artikkelen du viser til, i alle fall så langt det gjelder båtjuss. @Skipper Worse: Litee opplysende kommentar vedr. lesing av Forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet er jo: Vil det være nok at selger tar forbehold om at en båt "selges som forevist", så har han fraskrevet seg enhver feil eller mangel... Dette er det interessant å ha en klar formening om, enten man er kjøper eller selger. Men da mister vel advokatstanden en del inntektsmuligheter, kanskje. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Dersom det kan sannsynliggjøres at selger har hatt kjennskap til eller burde visst om en mangel så hjelper det lite å lure kjøper til å skrive fra seg sine rettigheter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mizar Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 (redigert) @Sæbø: Jeg vet ikke om det alltid er gangbar juss (og denne tråden har ikke vært veldig avklarende), og jeg tenker absolutt ikke på at dette handler om at noen skal "lures". En slikk avtale kan være ok for begge parter. Det kan for eksempel være en som ønsker å kjøpe et båtprosjekt, der selger umulig kan innestå for at alt er i orden, eller ha kjennskap til/opplyse om alle feil eller mangler som følger båten. Jeg trodde at hvis selger og kjøper avtaler overtagelse i "forevist stand" eller avtalen nevner spesielt at "risiko for skulte feil og mangler overtas av kjøper på vertagelsestidspunktet", så bør det være en gyldig avtale mellom to likeverdige parter (nb: når ingen av avtalepartene er profesjonelle aktører.) Hvis kjøper overtar risikoen for feil eller mangler på denne måten, må det samtidig gjenspeiles i en betydelig lavere pris enn ellers, og dette kan det vel også være fornuftig å enes om først, og gjerne også nevne i kontrakten at man har avtalt en pris som tar høyde for feil eller mangler som kunne følge med. Hvis det ikke avtales "kjøp som forevist", forutsettes vel uten at det sies, at selger opplyser om alt han har kjennskap til som er av betydning for verdsettelsen, slik Sæbø sier. Men jeg har ennå ikke hørt noe bastant fra juridisk kompetent hold, om at en fraskrivelse av ansvar for tilstanden kan omstøtes. Tidligere var dette mulig selv ved huskjøp. Jeg kjøpte selv et stort hus billig i 1980 på slike betingelser. Og jeg solgte dette huset videre på samme betingelser, men med en viss motstand fra megler om å ta det inn i avtaleteksten. -Når det gjelder eiendom, er vel lovgivningen nå at selger har et objektivt ansvar for skulte feil i et antall år etter salg, og at dette er en ufravikelig lovtekst. Men jeg tror ikke det er slik regulering av objektivt ansvar for skjulte feil/mangler når det gjelder salg av fritidsbåt mellom vanlige folk (som ikke driver profesjonelt salg). Det vil likevel være en del nedfelt generelt i lovverket om opplysningsplikt ved inngåelse av avtaler (Avtaleloven). Den krever vel at selger skal opplyse kjøper om objektets tilstand etter beste evne, dersom det ikke er avtalt noe annet. Jeg sier bare hva jeg tror, og skulle veldig gjerne sett noe mer håndfast om disse tingene fra kompetent juridisk hold. Mine juskunskaper er kanskje foreldet nå. Når det kjøpes bruktbåt fra en profesjonell forhandler, følger vel det meste av Forbrukerkjøpsloven, fordi kjøper da automatisk regnes som en svakere part, som loven derfor gir litt særskilt beskyttelse. -Men mellom likeverdige parter, mener jeg man kan avtale omtrent hva det skal være? Redigert 18.Juni.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
KongKing Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Man kan vel klage til selger dersom båten er i vesentlig dårligere forfatning enn det man kan forvente ved kjøpstidspunktet. Men da er altså ikke en saltvannskjølt motor fra 80-tallet, som har skjulte feil som selger ikke kunne vite om, en vesentlig mangel, etter min mening. Når du kjøper ting som er 20-30-40 år gammelt så er det ikke uvanlig at noe av utstyret har feil/mangler eller slutter å virke kort tid etter kjøp. Generelt sett så har man sjelden noe å klage på når det er en skjult mangel på så gamle ting. Skal du sikre deg mot det; kjøp nytt fra forhandler. Men dette har vel "BPs båtadvokat" skrevet fler artikler om? Kan sikkert søkes opp. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Propell1, --- i UTGANGSPUNKTET. Men loven -- kjøpsloven § 19 (1) -- har tre unntak fra dette UTGANGSPUNKTET. Dessuten skal selvsagt det avtalte overholdes.Hvis du leser HELE denne artikkelen, kommer du sikkert nærmere en riktig forståelse. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.