Torsen67 Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Vel, nå klagde jeg selv om garantien på arbeidet var utgått. Jeg mente at et velkjent båtfirma må kunne gjøre bedre jobb enn som så. Mer må man faktisk forvente når man setter bort jobben. Hvis ikke kunne man bare fikle med alt sjøl, uansett om man har greie på det eller ikke. Man betaler for en tjeneste man regner med at fagfolk kan og leverer. I denne sammenhengen så betalte altså forrige eier for dette. Det var noe jeg hadde ført opp på sjekklista mi før det ble kjøp. I denne sammenhengen så blåser jeg i jus og rettigheter som nevnt over. Jeg konfronterte verkstedet direkte vedr denne monteringen og spurt om de virkelig kunne stå inne for denne jobben? Nei, det kunne de ikke. Derfor betaler de halve kostnaden på delene. Det er greit med jus og lover, men i blandt må man også tenke selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Vel, nå var vel neppe "garantien" på arbeidet utløpt. Loven sier at du skal reklamere så snart som mulig. Den formelle hovedregel er at reklamasjoner i tillegg må skje innen to år. Men, det er unntak for arbeid hvor resultatet av arbeidet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Da er den absolutte fristen 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) Torsen67: min kommentar var ikke til deg og din sak, der verkstedet klart burde rette opp feilen, juss eller ei. Mitt innlegg var en generell betraktning der mange forventer seg gull når de kjøper gråstein... :-) Kk Redigert 19.Juni.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) Når en privatperson selger en båt "som den er" til en annen privatperson, så er det som helt klart som hovedregel kjøper som må ta risikoen for ukjente mangler som måtte dukke opp etter kjøpetidspunktet. På gammel båt er det forventelig - men allikevel, dersom selger bevisst holder tilbake opplysninger om kjente betydelige mangler, så kaller jeg det "svindel", uansett om båten selges "som den er" eller ikke - og som kjøper har man i slike situasjoner rett på avkortning av kjøpesummen eller heving av kjøpet (hvis jeg har forstått det riktig). Nå vil det jo alltid være rom for tvil om hvorvidt selger faktisk kjente til forholdene eller ikke, så teori og praksis er ikke nødvendigvis samsvarende. Redigert 19.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Herman Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) Det er en formulering i lovverket som sier noe om at hvis salgsummen og forholdene forøvrig tilsier at noe har en viss standard, kan det reklameres selv om det har blitt solgt med formulering "selges som besiktiget" el.l. Det betyr at hvis du kjøper en båt til markedspris for tilsvarende båter, og motoren skjærer seg på grunn av tæring etter 5 minutter kan du klage selv om den er "solgt som den er". Men man må nok opp i kanskje 20% av salgssum i rep-kostnad før det er noe å hente. Redigert 19.Juni.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.