Jump to content

Kjøpe båt fra Sverige

Supermario

Recommended Posts

Har funnet noe info om dette, men ikke alt jeg lurer på, og det er sikkert noe her som har peiling på slikt, så jeg lager en tråd.

Jeg har funnet en båt i Sverige, en 20 fots 76. modell med V8 innenbords. Den er tatt inn fra USA til Sverige for to år siden.

Han vil ta min båt i bytte pluss mellomlegg, min er en 16 fots 86 mod.

Jeg har jo henger med norske skilt. Kan jeg da bare kjøre over grensa uten problemer ?

Også hengeren hans med båten på har svenske skilt, det går godt og bare kjøre den over grensa?

Har tenkt og lage en kvittering på mye lavere pris enn hva jeg egentlig gir for å unngå så mye moms. Det går vel godt?

Må jeg varsle om at jeg skal ta inn en båt noen plass før jeg gjør det, eller er det godt nok og informere om det når jeg kommer på grensa?

Mye spørsmål her.. men håper noen har vært borti lignende.

Kommentar fra moderator: Det er ikke tillatt å diskutere metoder for å omgå norske lover og avgiftsregler.

Hvis Tollerene finner det usansynlig at du har betalt så lite som kvitteringen sier, kan de begynne og snoke, sjekke bankuttak osv.. De tar båten din og gir deg straffe toll og bot.

Som Sand Baltic sier, her er det vel bare snakk om småpenger, så hvorfor lage så mye trøbbel ut av det? Veldig lurt og skrive på et forum at du har tenk å svindle norske myndigheter...

Redigert av Førstefender (see edit history)

Det få ting som straffes så hardt som og lure AS Norge for kroner relativt til almen oppfattelse av alvorlighetsgraden til lovbruddet.

En annen ting er CE merking i og med at den er tatt inn fra USA etter 1998.

En CE prosessen er dyr, vanskelig og tidkrevende og i endel tilfeller av eldre båter og motorer umulig.

Vet det er strandet endel USA båter i Sverige som ikke er lønnsomme/ mulig å få CE merket da Gøteborg ofte var ankomsthavn.

Så sjekk det, ellers er båten per def ulovlig både og omsette og bruke.

Mvh. SAP

hehe. Joda, det er ikke snakk om noen voldsomme summer. Men tenkte å spare der en spare kan.

Men det er jo bare og droppe det da. Jeg har ikke snøring på å ta inn ting, så lurte på om dette var vanlig. Men det er sikkert ikke lurt ;)

Det var dette med CE merking greia jeg tenkte en del på. At den er tatt inn etter 1998.. 

Men svensken skriver at: Om modellen fantes i et ESS land før 1998 så er den godkjent.   

Jeg vet ikke hva han mener med det, og om dette gjelder i Norge?

Hengeren han har er en slik original henger som fulgte båten, men denne har han ikke skilt på. Den kan kjøres i sverige, med max fart 30 km/t sier han, men når jeg kommer til grensa da og skal innom tollen.. får jeg kjøre videre i Norge uten skilt da? hmm

Du vil nok få skikkelige problemer med CE merking her, mest sannsynlig må du skifte motor og betale for CE merking av båten. Den originale amerikanske hengeren kan du nok bare glemme å få registrert i Norge, så den har ingen verdi. Så jeg er redd for at du ender opp med mer problemer enn båt i dette tilfellet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

CE-Merking er ikke noe problem for denne båten. Den er så gammel at det ikke er krav til CE-Merking. Så det å ta inn selve båten er ikke noe problem. 

Dessuten kan den ikke CE-merkes i ettertid heller fordi motoren ikke tilfredstiller dagens utslippskrav.

Når det gjelder hengeren kan du ikke kjøre en eneste meter i Norge med denne uten skilt. Jeg regner med at dette er en amerikansk bygget henger, og da får du ikke skilt på denne uansett, uten å bygge om bremser og lys. Dette vil i så fall bli så kostbart at det er billigere å kjøpe ny henger i Norge. En slik henger kan du regne som en opplagshenger her til lands.

Det er mulig du kan leie prøveskilt, men jeg tviler også på at du får dette på en slik henger.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg spurte Statens vegvesen... Jeg kan få prøveskilt på hengeren, om jeg har et chassinummer å referere til!

Men da er det ikke lov å ha båt oppå...   så da er jeg like langt da..

Dersom dette er en opplagshenger har den nok ikke bremser eller lys. da tror jeg heller ikke biltilsynet vil gi deg prøveskilt. Det er mulig at du i Sverige kan trekke opplagshengere langs offentlig vei dersom du merker slepet med "EPA skilt" og maksimalt kjører 30 km/t.

Er båt så fryktelig mye billigere i Sverige da?
Har nå hatt campingvogna mi stående i Sverige i 9år, og de lokale svenskene vi kjenner der med båt har stort sett kjøpt sine båter i Norge eller andre land da de mener båt er dyrt i Sverige.
En annen ting, å jukse med kvittering er vel heller ikke blant det lureste man gjør, for ser tollen at denne er usansynlig billig, ber de om dokumentasjon for betaling i form av bankoverføring og eller uttak i minibank.
Her snakker vi vel heller ikke om de alt for store verdiene så MVA på denne er vel ikke det værste man kan betale for å få denne drømmebåten din inn til Norge.
Hengeren, kan du fint ta med inn til Norge, men da som opplagshenger, du har ikke lov til å ha noen nyttelast på denne ved bruk av prøvekjennetegn uansett om den har bremser og lys eller ikke, for å kunne få prøvekjennetegn på denne må du fremvise ett chassisnummer på denne hengeren.
Så skal du hente båten og frakte den på Norske veier må du nok skaffe deg en egnet henger som du setter båten på, så får du heller vurdere om du øsnker å hente den andre hengeren senere, ha med deg en venn som kjører egen bil som kan ta med seg hengeren på samme turen eller bare la tidligere eier beholde denne.
I Sverige så er de aller fleste hengere uten skilt lovlig å bruke langs mange veier (langt fra alle veier), da de går under reglene for EU-kjärre (eller LFG) som vil si at toppfart vil være max 30km/t.
Jeg ville nok ha tenkt meg litt nøye om før jeg gikk til innkjøp og innførsel av denne båten mtp måten du her viser at du er villig til å omgå norsk lovgivning ihht mva osv.
beklager men jeg blir litt provosert når folk viser at ønsker å "gjøre seg til kjeltring" for max en 500 lapp eller to, som sikkert ville blitt summen på mva forskjellen ved juksing av salgkontrakt / kvittering

Ha en fin dag

Svart (redigert)

Blir ikke noe av ser det ut for. Det har skjedd noe rart i tullen i Sverige så båten har kommet seg igjennom uten å kreve CE merking.. men den skal egentlig ha CE merking.

Så da går det ikke å ta den inn hit på lovlig vis.

Det er ikke prisen det er snakk om GlennIversen, det er båttypen jeg vil ha, har ikke sett en eneste slik til salgs i Norge før, men det dukker opp en og annen i Sverige forstår du. :)

Her var jo et meget fint eksemplar da.

http://www.socaljetboats.com/index.php?action=dlattach;topic=15257.0;attach=89186;image

Redigert av Supermario (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...