faleide Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Noen som har hatt tilsvarende problem, eller kan hjelpe meg med noen gode tips? Har en påhengsmotor av typen 50HK 4takt fra 1996/97, typen med forgasser så det er sagt. Motoren kommer rett fra Service men nå er det noe tull som jeg ikke finner ut av. Motoren starter lett, går veldig fint, og går som ei kule på sjøen, ingen fusking av noe slag. Men ca etter 20 min, så stopper motoren brått, da mener eg at motoren kutter og stopper, ingen fusking i forrkant før den stopper. Venter jeg 10 min, så starter den igjenn og går heilt fint. Jeg mistenker temperatur eller temp.sensor, men jeg vet ikke om motoren skal stoppe ved f.ek.s for høg temp. Men motoren virker ikke noe spesielt varm heller. Noen som veit om der er sensorer på denne typen motor som skal kutte motoren ved feil? Kjølerør i stammen vart skiftet på service, samt forgassere vart overhalt med rep.sett, skiftet stator, skiftet coiler, skiftet plugger+++. Men som sagt motoren går veldig fint, og er mye krefter i motoren, men etter ca. 20 min er det stopp (da kjører jeg ca 80-90% effekt). Noen med samme problem eller noen som kan hjelpe med gode tipps? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Høres ut som vår 4t 40 hk mercury - 2000-og-noe. Der er det en enkel motorstyring som stanser den pga varmgang. Helt uten forvarsel. Det bare kutter. Men etter ca samme tid som din. Problemet var da pakningen/overgangen under blokka mellom blokk og kjølerøret nedover i stammen. Det irrer og gror igjen som også forskyver paningen og tett kjøling som resultat. Får ikke kjøling og stanser, men går helt fint før den bare kutter tenning. Hoster ikke, bare kutter. Sitér dette innlegget Link to post
faleide Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Ok. Har fått tips om denne overgangsplata tidligere, men siden kjølerøret er skiftet, så trodde jeg at denne plata var demontert... Men er ikke så sikker lenger... Spørs kanskje om jeg bare skal begynde å skru og sjekke denne plata.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hørte om et lignende problem. Her var det tenningen som kortsluttet når motoren ble varm Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Lest en plass at ladespenningen er for høy på noen av desse motorene, og motor stopper etter en tid. Sjekkes m multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
faleide Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Skiftet stator.... Er ikke det den som bestemmer ladespenningen da? Sitér dette innlegget Link to post
faleide Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Noen som veit om denne overgangsplate må av, for å skifte kjølerøret i stammen? Sitér dette innlegget Link to post
faleide Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.