Jump to content

Mercury 50 4 stroke "stopper etter 20 min"

faleide

Recommended Posts

Noen som har hatt tilsvarende problem, eller kan hjelpe meg med noen gode tips?

Har en påhengsmotor av typen 50HK 4takt fra 1996/97, typen med forgasser så det er sagt. Motoren kommer rett fra Service men nå er det noe tull som jeg ikke finner ut av.

Motoren starter lett, går veldig fint, og går som ei kule på sjøen, ingen fusking av noe slag. Men ca etter 20 min, så stopper motoren brått, da mener eg at motoren kutter og stopper, ingen fusking i forrkant før den stopper. Venter jeg 10 min, så starter den igjenn og går heilt fint.

Jeg mistenker temperatur eller temp.sensor, men jeg vet ikke om motoren skal stoppe ved f.ek.s for høg temp. Men motoren virker ikke noe spesielt varm heller. Noen som veit om der er sensorer på denne typen motor som skal kutte motoren ved feil?

Kjølerør i stammen vart skiftet på service, samt forgassere vart overhalt med rep.sett, skiftet stator, skiftet coiler, skiftet plugger+++. Men som sagt motoren går veldig fint, og er mye krefter i motoren, men etter ca. 20 min er det stopp (da kjører jeg ca 80-90% effekt).

Noen med samme problem eller noen som kan hjelpe med gode tipps?

Høres ut som vår 4t 40 hk mercury - 2000-og-noe. Der er det en enkel motorstyring som stanser den pga varmgang. Helt uten forvarsel. Det bare kutter. Men etter ca samme tid som din.

Problemet var da pakningen/overgangen under blokka mellom blokk og kjølerøret nedover i stammen. Det irrer og gror igjen som også forskyver paningen og tett kjøling som resultat. Får ikke kjøling og stanser, men går helt fint før den bare kutter tenning. Hoster ikke, bare kutter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...