Jump to content

Lading av startbatteri når en er tilknyttet landstrøm


Titicaca

Recommended Posts

På min D6 350 er det en Volvo ladefordeler som fordeler ladestrøm fra generator til forbruks- og startbatteri. Jeg erfarer problem med å få generator til å lade startbatteriet og jeg har mistanke om at dette skyldes at jeg er tilknyttet landstrøm. Jeg har målt spenningen fra laderen som er tilknyttet forbruksbatteriet  som relativt høy (14,8 V) Dette er vel høyere spenning enn den som generatoren normalt lader med. Startbatteriet er ikke tilknyttet lading fra landstrøm. Kan dette resultere i at generatoren ikke lader i det hele tatt og da heller ikke forbruksbatteriet når den senser den høye spenningen på forbruksbatteriet

Link to post

Det kan det, men kun når du er tilkoplet landstrøm. Underveis burde du jo ha lading. Men om senseledningen (den gule) fra generator er koplet til forbruksbank så senser den kanskje at det er rimelgi fullt allerede? Startbatteriet vil fortsatt lades litt, men ikke like fort som ellers kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis laderen din klarer å produsere  noe spenning av 14,8V målt på batteriene (samtidig det bare går lite strøm/Ampere) da er batteriene fulle allerede.
Betyr at du har ikke noe ladeproblem, sånt sett.

Alt som regulerer har noe setpoint.
Setpointen er det som er maksimal spenning som regulatoren er villig til å tillate, og den vill så av straks spennigen økes over det.
Dette gjelder like for regulatoren på dynamoen, landstrømlader, solarregulator, vindgenerator, mm.

Hvis en regulator har laver setpoint enn regulatoren av en annen kilde da vill den med laver setpoint slå seg av først.

Hvis det nå er dynamoen som har laver setpoint enn landstrømladeren da bare slutter dynamoen å lade når sin egen setpoint er nådd.

Volvo "ladestrømfordeler" pleier å være noe normal skillediode ("enveisventil").
Hvis dynamoen senser på forbruk (som nesten "vanlig") og den registrerer høyere spenning der enn sin egen setpoint er
da slutter den bare å lade.

Med det er det også slutt med ladestrøm fra dynamoen til start, enkelt siden "kranen er stengt".

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

jeg har en vippebryter som kan paralellkoble start og forbruksbank.

I tilfeller hvor forbruksbanken er oppladet mens startbatteriet er nedladet, vil forbruksbanken begynne å lade startbatteriet når vippebryteren legges inn. Da vil laderen merke at spenningen på forbruksbanken synker og dermed vil batteribankene begynne å trekke strøm fra laderen som da i all hovedsak vil bli tillført startbatteriet.

 

En annen fordel er at om man mot all formodning har klart å tømme startbatteriet mens man ligger i utehavn, kan man koble batteribankene sammen og starte motoren på den samlede banken.

 

Denne vippebryteren passer man selvfølgelig på at kun er innslått når man ønsker. Normalt skal lading fra dynamo ved motorkjøring være nok til å holde startbatteriet oppladet.

 

(Obs, VHF, lensepumper og ankervinsj (om denne ikke har eget batteri) er som regel koblet rett på starbatteri utenom hovedstrømsbryter)

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...