Jump to content

Jeg savner en "takstmann" som kan bistå ved båtkjøp.

KongKing

Recommended Posts

Kunde på besinstasjon: kan du ta en titt på forgasseren min?

Ansatt på stasjonen: Det gjør jeg gjerne. Men da må du peke på den for meg....

Kjøp av båt er for mange et møte med en verden som man ikke behersker. De fleste kan se overfladisk på innredning og skrog, men har ikke forutsetning for å gjøre en vurdering av så mye mer.

Vedlikehold av bil settes bort til verksteder, og verkstedet har historikk, det er servicebok som følger bilen. Vil man ha en objektiv vurdering har NAF bruktbiltester der de går gjennom bilen i følge en lang sjekkliste.

Ved båtkjøp har man ingen informasjon, ut over det selger sier. Og selger kan være en som ikke har filla peiling på båt og vedlikehold.

Jeg ønsker meg en "takstmann" som kan gå gjennom hele båten. En som vet hva han skal se etter og som vet hva som er symptomer på trøbbel. Jeg betaler gjerne noen tusen på en slik gjennomgang dersom jeg skal investere noen hundre tusen i ny båt. Takstmannen skal ikke vurdere prisen på båten, men bare avdekke tilstanden til båten.

Jeg vet kongelig norsk båtforening (?) har folk man kan bruke, men jeg vet ikke hvor grundig han går til verks.

Hva tror dere? Er det marked for båt-takstmenn? En slik takst vil være et veldig godt salgsargument om du kan legge ved dette ved annonsering/salg av båt.

Så en tidligere post på BP der sjekkliste ved båtkjøp er listet opp. Dette er alt for mye for menigmann å sette seg inn i og gjennomgå.

https://baatplassen.no/i/topic/49236-sjekkliste-ved-kjøp-av-bruktbåt/

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Eg trur det absolutt et marked for dette.  

Problemet er vel ofte at ein "gjennomgang" av heile båten på ein objektiv og god måte gjerne tar opp mot ein dags arbeid,  kanskje fleire; dersom det er snakk om 40-50ft,  med motor,  opp på land og sjekk av eventuell rigg osv.   Dette gjer at sjekken nødvendigvis blir tilsvarande dyr. Eit anna spørsmål er objektiviteten til ein slik takstmann,  køpt og betalt av "kjøper" men ofte anbefalt av meglar?  Dersom takstmann stadig finn store kostnader med båtar vil kanskje meglar kvie seg for å la slike slippe til for inspeksjon? 

Siste ankepunkt for min del er rett og slett ein del kunnskapsløyse blant såkalla "fagfolk."  Ein båt er etterkvart eit ganske komplisert stykke arbeid som omfavnar stadig fleire fagfelt (Mekanikk, lakk finish, Elektronikk, Software, kompositter, kjølekretser, rigging, seil +++ )  Du skal vere meget engasjert for å vite om alle potensielle fallgruver og på ein rimelig måte formidle desse til kjøpar etter ein relativt hurtig inspeksjon.  

Det er sikkert noen verksteder som tar på seg oppdrag, men da sikkert begrenset til f.eks motorsjekk e.l. Men det er jo det som er problemet....

Men det er ikke det at alle rundt om skal sjekke med et lokalt verksted som kanskje kan ta et slikt oppdrag jeg er på jakt etter. Jeg vil at en slik takstmann skal være enkelt å få tak i, en naturlig del av et båtkjøp og at det er en sjekk av hele båten som gjøres.

Kk

I løpet av en time eller to greier nok de fleste fagfolk evt. fanatisk båtinteresserte å vurdere om båtens tilstand er rimelig god eller fryktelig dårlig, iallefall.

Uten at enhver detalj er gransket inngående kan man danne seg et inntrykk av tingenes tilstand, grovt sett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Ifølge Svigerfatter finnes slike personar du saknar

Som regel er dei innhyra eller ansett i større meglarfirma eller forsikringsselskap & foretar ei verdivurdering ifb med fks kjøp/sal & skade

Problemet EG ser er dei tilfelle der du som kunde bestille ein takst & der det til dømes etter 4 månader & XXX timars bruk kjem fram feil&manglar som ikkje taksten har fastsett. Kven har då hovudet i slynga??

Et trur NEPPE at nokon seriøs aktør (takstmann) legg hovudet på hoggestabben for nokre tusen kronar i det private marknaden.

Dei som har nytta takstmenn kan truleg sei meir om dette

Eg har sjølv "berre" nytta takstmenn ifb fast eigedom & bil...... Interesant nok :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...