KongKing Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 (redigert) Kunde på besinstasjon: kan du ta en titt på forgasseren min? Ansatt på stasjonen: Det gjør jeg gjerne. Men da må du peke på den for meg.... Kjøp av båt er for mange et møte med en verden som man ikke behersker. De fleste kan se overfladisk på innredning og skrog, men har ikke forutsetning for å gjøre en vurdering av så mye mer. Vedlikehold av bil settes bort til verksteder, og verkstedet har historikk, det er servicebok som følger bilen. Vil man ha en objektiv vurdering har NAF bruktbiltester der de går gjennom bilen i følge en lang sjekkliste. Ved båtkjøp har man ingen informasjon, ut over det selger sier. Og selger kan være en som ikke har filla peiling på båt og vedlikehold. Jeg ønsker meg en "takstmann" som kan gå gjennom hele båten. En som vet hva han skal se etter og som vet hva som er symptomer på trøbbel. Jeg betaler gjerne noen tusen på en slik gjennomgang dersom jeg skal investere noen hundre tusen i ny båt. Takstmannen skal ikke vurdere prisen på båten, men bare avdekke tilstanden til båten. Jeg vet kongelig norsk båtforening (?) har folk man kan bruke, men jeg vet ikke hvor grundig han går til verks. Hva tror dere? Er det marked for båt-takstmenn? En slik takst vil være et veldig godt salgsargument om du kan legge ved dette ved annonsering/salg av båt. Så en tidligere post på BP der sjekkliste ved båtkjøp er listet opp. Dette er alt for mye for menigmann å sette seg inn i og gjennomgå. https://baatplassen.no/i/topic/49236-sjekkliste-ved-kjøp-av-bruktbåt/ Kk Redigert 1.Juni.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Eg trur det absolutt et marked for dette. Problemet er vel ofte at ein "gjennomgang" av heile båten på ein objektiv og god måte gjerne tar opp mot ein dags arbeid, kanskje fleire; dersom det er snakk om 40-50ft, med motor, opp på land og sjekk av eventuell rigg osv. Dette gjer at sjekken nødvendigvis blir tilsvarande dyr. Eit anna spørsmål er objektiviteten til ein slik takstmann, køpt og betalt av "kjøper" men ofte anbefalt av meglar? Dersom takstmann stadig finn store kostnader med båtar vil kanskje meglar kvie seg for å la slike slippe til for inspeksjon? Siste ankepunkt for min del er rett og slett ein del kunnskapsløyse blant såkalla "fagfolk." Ein båt er etterkvart eit ganske komplisert stykke arbeid som omfavnar stadig fleire fagfelt (Mekanikk, lakk finish, Elektronikk, Software, kompositter, kjølekretser, rigging, seil +++ ) Du skal vere meget engasjert for å vite om alle potensielle fallgruver og på ein rimelig måte formidle desse til kjøpar etter ein relativt hurtig inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Det er da sikkert båtverksteder som tar slike takster eller tilstandsrapport. Ta telefon til et verksted nær deg.. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Det er sikkert noen verksteder som tar på seg oppdrag, men da sikkert begrenset til f.eks motorsjekk e.l. Men det er jo det som er problemet.... Men det er ikke det at alle rundt om skal sjekke med et lokalt verksted som kanskje kan ta et slikt oppdrag jeg er på jakt etter. Jeg vil at en slik takstmann skal være enkelt å få tak i, en naturlig del av et båtkjøp og at det er en sjekk av hele båten som gjøres. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) I løpet av en time eller to greier nok de fleste fagfolk evt. fanatisk båtinteresserte å vurdere om båtens tilstand er rimelig god eller fryktelig dårlig, iallefall. Uten at enhver detalj er gransket inngående kan man danne seg et inntrykk av tingenes tilstand, grovt sett. Redigert 1.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bertramsen Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 http://osloyachtservice.no/Taksering/index.html :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
David_K Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har selv fått meget god hjelp fra Are Wiig (http://batogtakst.no/) -- anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ifølge Svigerfatter finnes slike personar du saknar Som regel er dei innhyra eller ansett i større meglarfirma eller forsikringsselskap & foretar ei verdivurdering ifb med fks kjøp/sal & skade Problemet EG ser er dei tilfelle der du som kunde bestille ein takst & der det til dømes etter 4 månader & XXX timars bruk kjem fram feil&manglar som ikkje taksten har fastsett. Kven har då hovudet i slynga?? Et trur NEPPE at nokon seriøs aktør (takstmann) legg hovudet på hoggestabben for nokre tusen kronar i det private marknaden. Dei som har nytta takstmenn kan truleg sei meir om dette Eg har sjølv "berre" nytta takstmenn ifb fast eigedom & bil...... Interesant nok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.