Viknes 6BY Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Gents, Har endelig tatt meg tid til å montere min glomex tv antenne. Dette var stor suksess, med krystallklart tv. Har hatt antenne og tv liggende i 2 år, men ting tar tid når det skal gjøres skikkelig. Type antenne: Tv er krystallklart, med alle tilgjengelige kanaler og radio. Siden jeg har en flott dab radio (alpine bilstereo), hvor jeg idag tar signal fra en vindus dab antenne som ligger hardtopp og ikke er gir 100% signal. Gjorde jeg som følgede: splittet fm signal og innvisterte i følgende sak: Denne har som vist øverst i bilde, en liten plugg som passet i dab radio inntaket mitt. Problemet er at jeg ikke får noen lyd i dab med denne via glomex antennen min. Er det noe jeg ikke har forstått? Skal ikke en glomex antenne ta samme frekvens som dab? Glomex dekker(40/890 mhz) Så nå ønsker jeg å bruke glomex til dab radio, men med dårlig resultat.. Dette skulle funke ifølge lokal forhandler. ? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Finner radioen noen DAB-kanaler, da? Hva skjer når du foretar et DAB kanalsøk? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Viknes 6BY Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Dab radio er forhåndstilt etter at jeg har hatt vindus antenne i hardtopp. Skulle vel ikke være nødvendig å søke disse opp på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
hpd Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Normalt skulle ikke et nytt søk være nødvendig da. Jeg kjenner ikke den splitteren, men kan det være at den trenger 12V og at det som ser ut som en blå ledning skal brukes til det? HPD Sitér dette innlegget Link to post
hpd Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg leste det du skrev litt nøyere. Mulig Glomex utgangen for FM filtrerer bort andre frekvenser. Du må bruke en utgang som inneholder ca 170 - 240 MHz. Med en vanlig piskantenne for FM uten noe filter kunne du splittet slik. HPD Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Bruker løs DAB antenne, ikke for vindusmontasje. Har montert den bak spilleren, inne i et skott. Virker veldig bra! Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg bruker samme løsning, dog ikke samme antenne adapter. Mitt oppsett fungerer helt topp, men som andre skriver er adapteren aktiv og må ha 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma to Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Den splitteren( antenne adapter) du har kjøpt er vell til FM antenne? Har samme båt som deg montere en antenne adapter rett på den gamle fm antennen, fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Har jo en antenne forsterker på 12v. Må jeg ta ut dab signalene før denne? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Hva slags antenne har du Bonus?. Jeg kjøpte en enkel en på Seatronic, men den fungerer veldig dårlig så jeg har tenkt å prøve en annen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bonus Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Hva slags antenne har du Bonus?. .. så jeg har tenkt å prøve en annen. Har installert denne, Framtida: Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 takk :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
svendmb Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Dab- adapteren plasseres så nærme radioen som mulig, og etter forsterkeren. Kom på en ting du kan prøve; jeg opplever flere steder at jeg må ha antenne forsterkeren på fullt for å få inn tv, men at jeg må dempe signalet for å få inn Dab. Opplever også at i områder med svake signaler kan elektrisk utstyr i båten forstyrre og faktisk helt overdøve signalene. Spessiellt har jeg noen fastmonterte usb ladere som jeg ikke kan bruke når jeg hører Dab i områder med dårlig dekning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Har installert denne Det var en sinnsvak pris, Kr.995,- for en enkel antenne uten forsterker. Den består jo kun av et rør med en antennepisk inni, en spole, kanskje en kondensator, kontakt og litt kabel! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Siglo Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 (redigert) Jeg har samme splitter. Må ha 12V på den blå ledningen, ellers gir den ikke noe signal på DAB. Vindusantenne montert inne i skapet bak radioen ga bra signal i min båt, så verdt et forsøk det også. Redigert 2.Juni.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Bonus Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Det var en sinnsvak pris, Kr.995,- for en enkel antenne uten forsterker ... Enig i det, Lars H. Men, erfaringen så langt er at den gir veldig stabil og god DAB signalkvalitet der jeg ferdes. Og, da kan jeg "se litt bort fra prisen" Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jepp, koblet blå til + og vips dab dekning. Selger innsistere på at jeg ikke skulle ha + på blå ledning. Takk B.P. Medlemmer!!!! Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Kunne du linket til det du har kjøpt til antennen din for å få DAB til å virke? Jeg har en Glomex Talitha antenne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.