Jump to content

Dab radio i båt, signal via glomex antenne

Viknes 6BY

Recommended Posts

Gents,

Har endelig tatt meg tid til å montere min glomex tv antenne. Dette var stor suksess, med krystallklart tv. Har hatt antenne og tv liggende i 2 år, men ting tar tid når det skal gjøres skikkelig.

Type antenne:

bilde

Tv er krystallklart, med alle tilgjengelige kanaler og radio.

bilde

Siden jeg har en flott dab radio (alpine bilstereo), hvor jeg idag tar signal fra en vindus dab antenne som ligger hardtopp og ikke er gir 100% signal. Gjorde jeg som følgede: splittet fm signal og innvisterte i følgende sak:

bilde

Denne har som vist øverst i bilde, en liten plugg som passet i dab radio inntaket mitt. Problemet er at jeg ikke får noen lyd i dab med denne via glomex antennen min. Er det noe jeg ikke har forstått? Skal ikke en glomex antenne ta samme frekvens som dab? Glomex dekker(40/890 mhz)

Så nå ønsker jeg å bruke glomex til dab radio, men med dårlig resultat.. Dette skulle funke ifølge lokal forhandler. ?

Dab- adapteren plasseres så nærme radioen som mulig, og etter forsterkeren. Kom på en ting du kan prøve; jeg opplever flere steder at jeg må ha antenne forsterkeren på fullt for å få inn tv, men at jeg må dempe signalet for å få inn Dab. Opplever også at i områder med svake signaler kan elektrisk utstyr i båten forstyrre og faktisk helt overdøve signalene. Spessiellt har jeg noen fastmonterte usb ladere som jeg ikke kan bruke når jeg hører Dab i områder med dårlig dekning.

Har installert denne

Det var en sinnsvak pris, Kr.995,- for en enkel antenne uten forsterker. Den består jo kun av et rør med en antennepisk inni, en spole, kanskje en kondensator, kontakt og litt kabel!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...