Jump to content

LS Naley, losskøyte fra Skudeneshavn, bygget 1897 i Porsgrunn


Skudenes

Recommended Posts

Ankom Askvoll kl. 21.00 og vi hadde tilbakelagt 46 nm på 7 1/2 time. Her ligger vi fortøyd i regnet.

bilde

 

Da vi skulle gå dagen etter, fant vi ut at hovedstrømbryteren var gåen. Gubben tok en tur til Askvoll city og fikk fatt i en ny.

 

Så kom vi oss avgårde, litt forsinket.

Stoppet innom Dingja landhandel for bunkring. Fylte 93 l diesel før seilasen gikk videre til Feste.

 

bilde

 

Da vi ankom Feste kl. 21.00 etter 50,5 nm på litt over 9 timer lå Fuseldampen å ventet på oss. :smiley:

 

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Fuseldampen måtte bli igjen på Feste, enda mange mente vi burde tatt den på slep hjem  :giggle:

 

Gjennom Alverstraumen hadde vi god medstrøm og var oppe i 9 knop av og til.

 

bilde

 

Ikke lett å se på bildet, men vi gikk forbi Georgernes verft "Dikkedokken" der Skudenes ble bygget i 1900. (omtrent midt i bildet)

 

bilde

 

Vi bunkret på Hjellestad marina før vi tok en avstikker til Fanahammeren for å få komlemiddag hos svigers.

 

Det er viktig å fendre skikkelig :thumbsup:  :giggle:

 

bilde

 

 

Naley fortøyd i Fanahammeren, mens mannskapet koste deg med raspeballer/komler.

 

bilde

 

På vei ut Fanafjorden gode og mette.

 

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Her passerer vi Korsneset med kurs mot Stord.

 

bilde

 

Været ble nydelig og vi fikk en ufrivillig stopp i Langenuen. Overopphetet motor, men fylte på vann og frostvæske så var det avgårde igjen. Vi gikk til Nord-Huglo siden vi skulle til Skorpo ved Uskedalen dagen etter. Der skulle vi hente den nye klyverbommen til Skudenes. Ankom Nord-Huglo kl. 22.30 etter å ha tilbakelagt 61,3 nm.

 

bilde

 

Avgang 10.05 med kurs mot Skorpo.

 

Trollet hilste oss velkommen.

bilde

 

En liten stopp i Skorpevågen, og der var den nye klyverbommen på plass. Den er over 7 meter lang!

 

bilde

 

Så gikk vi til Vestvikvåg i Auklandshamn for å få en kaffekopp.

Der ble vi mottatt med norske flagg og heiarop. :thumbsup:

Her ligger Naley sammen med Vågen.

 

bilde

 

Etter vi gikk ut fra Vestvikvåg stod Sande og vinket til oss. 

 

bilde

 

Sletta la seg flat for Naley. Ryvarden fyr.

 

bilde

 

 

 

Mannskapet på fergen Hordaland var riktig så interessert i Naley, så morgenen etter tutet Hordaland for å hilse da hun la til på fergekaien. :thumbsup:

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Nalen ombord i Naley fikk hvile de siste etappene.  :giggle:

 

bilde

 

Tonjer fyr i innseilingen til Karmsundet.

 

bilde

 

Endelig vannet fra Karmsundet under kjølen igjen :thumbsup:  :smiley:

 

bilde

 

Vi gikk gjennom Smedasundet, og der ble vi møtt av vinking og flagg og bilder ble tatt. :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

Vi møtte Stavern i sundet.

 

bilde

 

bilde

 

Måtte innom og hilse på mannskapet ombord i Hellarnes :smiley:

 

bilde

 

Under Karmsund bro fikk vi medstrøm, så vi var oppe i 9 knop. Mulig det var fordi Naley hadde det travelt med å komme til sin nye hjemmehavn :wink:

 

bilde

 

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Det var mange som fulgte oss på FB og på AIS. Her er enda et bilde som er tatt i Karmsundet.

 

bilde

 

Ved kaia lå Skudenes og ventet....

 

bilde

 

Det var en veldig spesiell følelse å sige inntil Skudenes. Det er 71 år siden de to gamle damene gikk sammen i los og redningstjeneste i Skudefjorden.

Ble rørt av synet av Skudenes og Naley sammen igjen. Det føltes så riktig å få Naley "him" igjen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Turen har vært helt fantastisk, Naley har gått som en drøm, og vi har hatt en heiagjeng som har fulgt oss hele veien.

 

Nå er henteturen over, og det virkelige arbeidet begynner, jeg gleder meg! 

 

P.s. Har fått snusen i at LS22 Beiningen er til salgs......

 

Gammelt bilde av LS21 Skudenes, LS22 Beiningen og LS23 Naley. (Dette er nye Naley, som erstattet vår Naley i 1939)

Nå er to av tre hjemme igjen :thumbsup:

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Ble så nostalgisk da jeg skrev forrige innlegg at jeg glemte å få med at vi ankom ny hjemmehavn på Avaldsnes kl. 23.30 fredag kveld.

Vi har gått ca 250 nm :-) Volda-Avaldsnes.

 

Og jaggu meg kom det en fra BP ned på kaia i dag, han holdt på med trebåten sin og hadde fulgt med oss her.  :smiley:

Svaap tok seg en tur for å kikke også, veldig hyggelig :thumbsup:

Redigert av Skudenes (see edit history)

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Fortsetter med oppdateringer i denne tråden.

 

Har fått motorproblemer. Det er vann i motoren. Vi skrudde av toppdekselet og tok ut injektorene, og prøvde å kinne. Woff sa det og vi fikk en geysireffekt. Spruten stod opp i hyttetaket. 

Ombord står (ligger) det en Ford 2703 130 hk. Mulig det er sprekk i eksosmanifolden og vi må nok skifte topp-pakning.

 

Nå er vi i tenkeboksen om vi skal bytte ut Forden med en mindre motor. 

 

Ellers har vi byttet hovedstrømkabel og jordingskabel og hun har fått 2 nye batterier.

 

I oktober går hun til Ryfylke trebåtbyggjeri for å få reparert stormskadene. 

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
  • 1 måned senere...

Fredag 25 september hadde vi kranbil på kaia som løftet mastene i land.

bilde

 

Lørdag 26 september gikk vi til Ryfylke trebåtbyggjeri på Finnøy. Siden motoren gikk på 5 sylindre valgte vi å få med oss en som kunne gå med Skudenes som følgebåt.

bilde

 

Her er Naley fortøyd på Judaberg.

 

bilde

 

Mandag ble hun slippet.

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
  • 1 måned senere...

Det har skjedd litt siden sist.

Alle spantetopper på BB er byttet. Milebrent tjære og eikenagler.

 

bilde

 

Kne og forstevn hadde sett sine bedre dager. Nå benyttet vi sjansen til å få et mer originalt utseende tilbake på forstevn.

 

bilde

 

bilde

 

Dette ser mye bedre ut!

 

bilde

 

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Nye bjelkeveier, og skandekk.

 

bilde

 

bilde

 

Det var skrudd og limt plank utenpå eika i hyttesiden. Den måtte av, ellers vil det ikke bli mulig å drive skikkelig etter dekket blir lagt.

Vi vil beholde eika, men den er det er sprekk i som vil bli luset.

bilde

 

Forbannet Tec7 og andre nymotes produkter!!!

bilde

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Mmmm, kan lukte gammel trebåt helt hit! Er det en blanding av furu og eik i skrogplankene? For mange herrans år siden snakket jeg med en gammel båt-gubbe. Han fortalte at da de byttet ut hudplank på gamle eikebåter, la de inn furu. Grunnen var at etter som båtene/skutene ble gamle og vasstrukne, gikk de for mye. La man inn eik, hadde denne lett for å knekke. Derfor brukte man furu, som var mykere og tålte mer bevegelse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...