Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Ankom Askvoll kl. 21.00 og vi hadde tilbakelagt 46 nm på 7 1/2 time. Her ligger vi fortøyd i regnet. Da vi skulle gå dagen etter, fant vi ut at hovedstrømbryteren var gåen. Gubben tok en tur til Askvoll city og fikk fatt i en ny. Så kom vi oss avgårde, litt forsinket. Stoppet innom Dingja landhandel for bunkring. Fylte 93 l diesel før seilasen gikk videre til Feste. Da vi ankom Feste kl. 21.00 etter 50,5 nm på litt over 9 timer lå Fuseldampen å ventet på oss. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Fuseldampen måtte bli igjen på Feste, enda mange mente vi burde tatt den på slep hjem Gjennom Alverstraumen hadde vi god medstrøm og var oppe i 9 knop av og til. Ikke lett å se på bildet, men vi gikk forbi Georgernes verft "Dikkedokken" der Skudenes ble bygget i 1900. (omtrent midt i bildet) Vi bunkret på Hjellestad marina før vi tok en avstikker til Fanahammeren for å få komlemiddag hos svigers. Det er viktig å fendre skikkelig Naley fortøyd i Fanahammeren, mens mannskapet koste deg med raspeballer/komler. På vei ut Fanafjorden gode og mette. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Her passerer vi Korsneset med kurs mot Stord. Været ble nydelig og vi fikk en ufrivillig stopp i Langenuen. Overopphetet motor, men fylte på vann og frostvæske så var det avgårde igjen. Vi gikk til Nord-Huglo siden vi skulle til Skorpo ved Uskedalen dagen etter. Der skulle vi hente den nye klyverbommen til Skudenes. Ankom Nord-Huglo kl. 22.30 etter å ha tilbakelagt 61,3 nm. Avgang 10.05 med kurs mot Skorpo. Trollet hilste oss velkommen. En liten stopp i Skorpevågen, og der var den nye klyverbommen på plass. Den er over 7 meter lang! Så gikk vi til Vestvikvåg i Auklandshamn for å få en kaffekopp. Der ble vi mottatt med norske flagg og heiarop. Her ligger Naley sammen med Vågen. Etter vi gikk ut fra Vestvikvåg stod Sande og vinket til oss. Sletta la seg flat for Naley. Ryvarden fyr. Mannskapet på fergen Hordaland var riktig så interessert i Naley, så morgenen etter tutet Hordaland for å hilse da hun la til på fergekaien. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Nalen ombord i Naley fikk hvile de siste etappene. Tonjer fyr i innseilingen til Karmsundet. Endelig vannet fra Karmsundet under kjølen igjen Vi gikk gjennom Smedasundet, og der ble vi møtt av vinking og flagg og bilder ble tatt. Vi møtte Stavern i sundet. Måtte innom og hilse på mannskapet ombord i Hellarnes Under Karmsund bro fikk vi medstrøm, så vi var oppe i 9 knop. Mulig det var fordi Naley hadde det travelt med å komme til sin nye hjemmehavn Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Det var mange som fulgte oss på FB og på AIS. Her er enda et bilde som er tatt i Karmsundet. Ved kaia lå Skudenes og ventet.... Det var en veldig spesiell følelse å sige inntil Skudenes. Det er 71 år siden de to gamle damene gikk sammen i los og redningstjeneste i Skudefjorden. Ble rørt av synet av Skudenes og Naley sammen igjen. Det føltes så riktig å få Naley "him" igjen. Turen har vært helt fantastisk, Naley har gått som en drøm, og vi har hatt en heiagjeng som har fulgt oss hele veien. Nå er henteturen over, og det virkelige arbeidet begynner, jeg gleder meg! P.s. Har fått snusen i at LS22 Beiningen er til salgs...... Gammelt bilde av LS21 Skudenes, LS22 Beiningen og LS23 Naley. (Dette er nye Naley, som erstattet vår Naley i 1939) Nå er to av tre hjemme igjen Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Ble så nostalgisk da jeg skrev forrige innlegg at jeg glemte å få med at vi ankom ny hjemmehavn på Avaldsnes kl. 23.30 fredag kveld. Vi har gått ca 250 nm :-) Volda-Avaldsnes. Og jaggu meg kom det en fra BP ned på kaia i dag, han holdt på med trebåten sin og hadde fulgt med oss her. Svaap tok seg en tur for å kikke også, veldig hyggelig Redigert 13.Juni.2015 av Skudenes (see edit history) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Hva skjedde med alle bildene? Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 24.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 Fortsetter med oppdateringer i denne tråden. Har fått motorproblemer. Det er vann i motoren. Vi skrudde av toppdekselet og tok ut injektorene, og prøvde å kinne. Woff sa det og vi fikk en geysireffekt. Spruten stod opp i hyttetaket. Ombord står (ligger) det en Ford 2703 130 hk. Mulig det er sprekk i eksosmanifolden og vi må nok skifte topp-pakning. Nå er vi i tenkeboksen om vi skal bytte ut Forden med en mindre motor. Ellers har vi byttet hovedstrømkabel og jordingskabel og hun har fått 2 nye batterier. I oktober går hun til Ryfylke trebåtbyggjeri for å få reparert stormskadene. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Framtia Svart 24.August.2015 Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 gleder meg til å følge prosjektet! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Skudenes Svart 24.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 24.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 Det er trangt å komme til. Her er det bytte av strøm og jordingskabel på gang. De gamle hadde gjort sitt. Her er toppdekselet. Her har spruten stått i taket. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Fredag 25 september hadde vi kranbil på kaia som løftet mastene i land. Lørdag 26 september gikk vi til Ryfylke trebåtbyggjeri på Finnøy. Siden motoren gikk på 5 sylindre valgte vi å få med oss en som kunne gå med Skudenes som følgebåt. Her er Naley fortøyd på Judaberg. Mandag ble hun slippet. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Tirsdag dro vi ned og startet rivningsarbeidet. Forrige helg var jeg på Gjøvik i årsmøtet til Norsk forening for fartøyvern. Gubben dro til Finnøy og jobbet på Naley. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Framtia Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 jeg er imponert over pågangsmotet :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Skudenes Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Takker så mye Framtia. Man er vel ikke helt vel bevart når man holder på med gamle trebåter Nå har de begynt å jobbe med spantene. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Det har skjedd litt siden sist. Alle spantetopper på BB er byttet. Milebrent tjære og eikenagler. Kne og forstevn hadde sett sine bedre dager. Nå benyttet vi sjansen til å få et mer originalt utseende tilbake på forstevn. Dette ser mye bedre ut! Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Naley har fått sin egen hjemmeside. http://www.ls23naley.com/ Naley på FB https://www.facebook.com/groups/1432499450405181/ Skudenes på FB https://www.facebook.com/groups/262478890520224/ Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Nye bjelkeveier, og skandekk. Det var skrudd og limt plank utenpå eika i hyttesiden. Den måtte av, ellers vil det ikke bli mulig å drive skikkelig etter dekket blir lagt. Vi vil beholde eika, men den er det er sprekk i som vil bli luset. Forbannet Tec7 og andre nymotes produkter!!! Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Skudenes Svart 5.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Har skrapet og skrapet, og når hvitmalingen forsvinner finner man mye som ikke er helt som det burde være. Det blir nok midlertidig reparasjoner her. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
På svai Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Gleder meg til å følge fortsettelsen. Godt jobbet! Spennende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 ...Den som pirker i en gammel trebåt.... Blir mye fint og nytt treverk i henne etterhvert da Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Sant det, skummelt å pelle for mye Ja det blir mye mer bra, enn dårlig når hun kommer fra Ryfylke trebåtbyggjeri. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Svaap Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Kanskje det blir igjen litt furu til meg og da? :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Mmmm, kan lukte gammel trebåt helt hit! Er det en blanding av furu og eik i skrogplankene? For mange herrans år siden snakket jeg med en gammel båt-gubbe. Han fortalte at da de byttet ut hudplank på gamle eikebåter, la de inn furu. Grunnen var at etter som båtene/skutene ble gamle og vasstrukne, gikk de for mye. La man inn eik, hadde denne lett for å knekke. Derfor brukte man furu, som var mykere og tålte mer bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Ja, det er en lett blanding av eik og furu. Vi går for furu nå. Svaap, det blir nok noe til deg også ;-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.