Jump to content

Tetting av vindu

Rakkstingen

Recommended Posts

Det "pippler" inn noen dråper vann ved BB sidevindu. Oppdaget det først nå etter at skumgumming under skinntrekket hadde fylt seg med vann. Sikkert pågått en stund. Noen som har forslag på hvordan få tettet dette. Må vel kanskje ha ut hele vinduet, ser jo at det er nye lister å få kjøpt på Saga sin nettbutikk, men der står det følgende: Vinduspakning med låselist (ca. 45 m pr. sett)

Tetningslist for vindu, rull à 15 m (Alu-vindu)  og    Vindusrutelist U-profil (Alu-vindu)   
Nå har jeg jo Alu. lister rundt vinduene på både innsiden og utsiden, så lurer da på (hvis jeg må kjøpe nye lister) om det er Tetningslist for vindu  eller  Vindusrutelist U-profil jeg må ha...? Hvordan får jeg i såfall av den Alu-listen på utsiden, på innsiden sitter den jo med skruer... Takknemlig for svar og gode råd som alltid kommer her i forumet...

Kjøp avtagbar rutelim. Den selges hos alle som driver med bilglass osv. Ta ut ruten, rengjør og ta på et lag med tetningsmasse rundt hele veien.

Ikke prøv å tett uten å ta ut ruten, det holder som regel ikke.

Her er et eksempel på den tetningsmassen jeg mener: http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi/karosseri-og-motortettemasser/vindustetningsmasse

Ikke bruk Sikaflex e.l. som blir harde, de er beregnet til å lime fast ruten, det trenger ikke du når du har lister som holder ruten på plass.

Ikke prøv å tett uten å ta ut ruten, det holder som regel ikke.

Jeg vil faktisk anbefale det motsatte;-)

Om du tar ut ruten vil du mest sannsynlig oppleve at mange av de små skruene knekker pga korrosjon i skruehullet. Da sitter du tilbake med en vindusramme som ikke lar seg montere igjen. Å borre ut små skruer i aluminiumsrammen er bortimot umulig, i beste fall mye arbeid.

Jeg har tettet flere ruter med rutetening av den typen som ikke herder. Ved å maskere flaten presser man lett inn en stripe mellom glass og gummi og evt mellom ramme og overbygg. Da blir det tett, og skruer og rammer er fortsatt intakte;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har samme erfaring som de ande over her. Å ta ruten ut av rammen kan føre til mye ekstrajobb, skruer som knekker, gummilister som ryker etc.

Captain Tolleys fungerer bra, men det ser ikke ut til å være noen permanent fix, bør gjentas hver sesong.

Det er ikke sikkert gummilistene dine er så dårlige at de bør byttes. Jeg trengte ikke det på min Nidelv fra -77. Det var heller ikke gummilistene som var problemet, lekkasjen var mellom glassfiber og aluminiumsramme. Jeg løste dette med å legge en fuge med Sika mellom glassfiber og ramme:

bilde

Jeg har også god erfaring med tetningsmassen fra Wurth som er linket til over her, da for tetting om du tar ut vinduet. Lett å jobbe med, herder ikke, holder seg tett og det er meget enkelt å fjerne overflødig masse.

Jeg har akkurat byttet gummilist; U profilog og tetningslist på et vindu i akterkabinen.

Står beskrevet i Sagaforumet: http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1462&start=180

Kjøpte lister og pakning fra Saga og NB! Det står ikke i linken under, hvor jeg fant info fra en eldre tråd i Sagaforumet, men bruk den gummilisten som er på vinduet som mal når du kutter til den nye, skal være like lang og selv om den virker alt for stor så skal den være det, skal "dyttes" på plass etter montering av vinduet i rammen.

http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=327&sid=68bbd2b3a97dc64b675c5c472ba55734

Her er arbeidsbeskrivelsen jeg fikk fra Saga:

"Skru av rammen innvendig og ta ut vinduet. Om nødvendig,

bruk en tapetkniv for å skjære løst mellom ramme og glassfiber utvendig.

Ta bort restene etter den gamle pakningen som ligger igjen på ramme

og glassfiber utvendig, vask grundig rent med f.eks. aceton før ny list

festes på rammen.

Løsne glasset og fjern den gamle U-listen. Mål opp og kapp ny list.

Endene på denne limes sammen med "lynlim". Når listen settes på glasset,

plasseres skjøten midt oppe på glasset.

Så er det bare å sette sammen igjen."

For å "dytte" gummilisten på plass etter å ha montert tilbake vinduet så brukte jeg en fastnøkkel og med det runde hodet presset jeg forsiktig.

Har vært potte tett siden  :yesnod:

Har prøvd capt. Tolley, uten at det hjalp (men jeg måtte rette (pusse og sparkle) en ujenvhet i glassfiber som gjorde at vann kom inn).

Jobben tar litt tid, men nå vet jeg hvordan det skal gjøres, så oppdager jeg lekkasje på annet vindu så er jeg ikke redd for å gjøre samme jobben der. Og om noen har strammet for mye på de innvendige skruene slik at de ikke tar tak så kjøp en størrelse større, 4,2 mm (må da borre opp litt større hull i innerrammen) fikk jeg tips om av Saga. Fantes ikke tegn på korrosjon eller knekte skruer som nevnt over her, veldig enkelt å skru ut og demontere er min erfaring.

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

For å unngå knekte skruer.

Når en skal skru ut en skrue I aluminiums-rammen må en ha hjelp på utsiden med en med slegge som mot-hold.

Sett bitsen i skruen slegge på utsiden og gi bitsen et passe kakk med hammeren, det beste er en slag trekker.

Sett de inn med syrefri-vaselin ved montering. 

Skulle en skrue knekke så gi skruen en kakk til når liste er ute det hender den slipper da.

Hvis ikke bor og for-senk et nytt hull på hver side av den knekte og lim hode på den knekte skruen fast der den knakk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

På Saga 27 er det ikke behov for noen på utsiden for å skru ut de innvendige skruene, Elsi som er fra 1987 var det ikke noe problem å skru ut skruene (alt var så ut som om det var nytt) av type plateskrue med en stjerneskrutrekker, bare pass på å legge litt press på skrutrekker når du skrur så den ikke glipper. Er den først løsnet så er det easypisy. Da var det bare å dytte på ruta og den ytre rammen fra innsiden og det løsnet fra skroget uten noen mas. Viktig når du monterer alt tilbake er å ikke stramme skruen for hardt, da vil den glippe over og miste festet og større skrue må benyttes. Når vinduet skal skrus fast i båten så må du han en på utsiden som passer på at rammen kommer der den skal og holder den på plass mens du på innsiden skrur den fast. Jeg byttet gummilister og pakning i april før skuta ble sjøsatt og det gikk overraskende lett.

PS! Rakkstingen, jeg har fortsatt noen meter igjen av både U-list og tetningslist, send meg en PM om det er av interesse.

Vil det ikke hjelpe å spraye med litt Multi-Olje før demontering ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Trengte ikke spraye noe som helst, løsnet med en gang på min gamle Saga - så på dette designet som brukes på Saga 27 hvor skruene er av type plateskruer (spisse) er min erfaring at det ikke noe problem å løsne, problemet er hvis man skrur til for hardt så mister skruen feste og strammer ikke som den skal, og har de ikke noe feste er det fortsatt ikke noe problem å løsne rammen da skruene ikke holder igjen. Så forsiktig håndkraft er det man skal bruke på disse, noe annet er overkill, og det er fort gjort å stramme for hardt, og det merker man fort ved at man mister motstand på skruen...

Joda, jeg vet at det er skrudd fra innsiden. Jeg gjorde samme jobb på Fjorden jeg hadde tidligere og opplevde at en og annen skrue knakk og at de skruene som var der hvor det hadde vært lekkasje hadde store saltansamlinger(hvitt pulver) i gjengepartiet. Det er Ertec som i sin tid leverte disse vindusløsningene og de ble benyttet av de aller fleste Norske båtprodusenter etter de gikk bort fra bare gummilist, Saga også.

Det er vel blandingen aluminiumsprofiler og syrefaste skruer fint sauset inn i saltvann som gir utfordringen her.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker for alle gode tips og råd. Ser ut til at jeg må ut med vinduet/vinduene da,gett... :yesnod: Får ta jobben og bli ferdig med den, for det høres jo ut til at det er det eneste som er holdbart over tid. Sender en rapport når jeg blir ferdig. Kan jo ta litt tid ettersom er avhengig av oppholdsvær, og det ser jo dårlig ut her akkurat nå ihvertfall, men får jo håpe sommer kommer snart... :thumbsup:

Sanztra, Kan være intressert i listene du har til overs hvis jeg trenger å bytte, kommer tilbake til deg i såfall.....

Om skruene løsner greit kan nok det være den beste løsningen, men det er litt jobb...

Det er vel heller ikke sikkert du trenger å demontere glass fra aluramme, om dette ser tett ut og gummi er bra? (Glasset med gummi er klipset fast i rammen.) Det ser du jo når du demonterer.

Ser på linken over her at det er brukt Sika i rammen, det bør du styre unna! Sika herder og fester, som gjør det til en stor jobb å få det bort. Det er vel også utfordringer med å få sika til å feste til gummilisten.

Jeg har gode erfaringer med Vindustetningsmasse fra Würth.

Vet også at butyl er mye brukt, Terostat er en mulighet. Biltema har også, usikker på kvaliteten på denne.

Jula selger sugekopp til en hundrings, den letter jobben mye!

Hvor har du båten?

En liten generell advarsel om liming/fuging rett på glass.

Ingen MS eller Hybridpolymer vil ha langvarig heft mot glass. Disse produktene tåler IKKE UV-stråler mot adhesjonsiden(det blir det når man limer/fuger rett på glasset).

Det som skal benyttes for liming/fuging rett på glass er silikon.

Dette kan man se dokumentert bak på tubene. Hvis det på CE merkingen ikke står følgendende kode er produktet ikke godkjent for bruk mot glass: EN 15651-2:2012: TYPE G-(CC: KLASSE 25LM) det som står innenfor klammene trenger ikke nødvendigvis å stå der, det står for: Cold Climate 25% bevegelsesevne og lavmoduløs masse og er tilleggsytelser som kreves i noen tilfeller. Type G står for at produktet er godkjent for bruk mot glass.

Det er krav om denne CE merkingen for elastiske herdende fugemasser, kravet kom for et år siden. 

Redigert av VannTro (see edit history)

Liten kommentar til Sika i rammen, Den er der som en pakning og skal herde/tørke slik at den IKKE limer seg til gummilisten, gummilisten monteres i rammen etter at Sika har blitt tørr/ikke hefter, men fortsatt er mykt og fleksibel. Nå skal det sies at Saga sier det ikke skal brukes Sika eller annet ved bytte lister på vinduene, men siden det var en tynn stripe med Sika der fra før når jeg demonterte (var ikke limt til gummilist eller glass, kun til aluramme), så slang jeg på en tynn stripe jeg også. Er potte tett nå.

Liten tillegsoplysning, men siden det er mange år siden så har eg ikkje navn på produkta. Sika har produkter for liming av glass med bruk av primer på glasset. Dette er produkt som blei brukt til å lime glass rett på overbygg i passasjerbåt uten bruk av klemlister.

Dette er ikkje relevant for jobben i denne tråden.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Helt riktig Sæbø og den primeren er farget og beskytter for UV-bestråling gjennom glasset :-)

Uten primer er det bare silikon som vil ha heft i lengden.

Vinduene på min Naver 24 fra '79 hadde jeg ingen problemer med å få skrudd opp - men, det skal sies at noen av skruhullene hadde vokst, samt at noen av skruene allerede var byttet ut med skruer av en større dimensjon. Hm.

Jeg har oppdatert Båtwiki-artikkelen om tetting av vinduer basert på denne tråden - men jeg føler at jeg ikke er helt i mål mtp anbefalt materialvalg:

Fugemasse: Sikafleks er mindre optimalt over vannlinja. Terostat 2759 er anbefalt mellom vindusramme og båtskrog[5]. Tec7 kan brukes. Butyltape er et annet alternativ. Biltemas butyltetning er muligens også brukbart[6]. Mellom glass og vindusramme er svart Casco MS Marin&Technic anbefalt - eller enda bedre, nye gummilister[7]. "Avtagbart rutelim" fra Wurth[8] er også anbefalt[9]. For klistring mot vindu, sjekk at produktet har CE-merking med koden EN 15651-2:2012: TYPE G-(CC: KLASSE 25LM)[10].

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...