Jump to content

Penta md5 vil fremdeles ikke starte


Rune Væting

Recommended Posts

Nå står jeg virkelig fast...har en md5 som ikke vil starte uansett. Den får diesel ut av dysa, Dysa er trykktestet. Kompresjonen er god. Akkurat byttet stempelringer. Ingen dieseldyr, ikke noe vann i systemet. Luftet mer enn godt nok(ellers hadde jeg vel ikke fått diesel ut av dysa?) Tenner på startgass men ikke antydning til tenning på diesel. Ventiler er rett justert og ventilene er tette og gode såvidt jeg kan forstå. Står virkelig fast her folkens. Noen som kan hjelpe eller kanskje vet om en snekkeguru i området rundt Høvåg/Lillesand som ville vært villig til å ta en titt uten at jeg blir flådd(lommeboka er syltynn)

Har googlet og lest 100 tråder om startproblemer uten å bli stort klokere

 

Sette stor pris på alle råd nå!!

Link to post

Jeg har samme motor, den kan være litt vanskelig å få fart i den også, spesielt på vinteren når det er kaldt.

Min startrutine når det er kaldt er:

Ta av kompresjon med dekompresjonshendelen. kjøre motor på starter ca 10 sek. for å få olje rundt i systemet.

På med kaldstart og full gass. Kjører opp fart på motoren uten kompresjon, slår over dekompresjonshendelen og drar gradvis av på gassen mens jeg kinner.

Når gassen er nesten av, hoster og harker den litt de par første gangene. Etter tre-fire forsøk starter den. Jeg kinner kanskje 10-15 sek per forsøk.

 

 

En fin måte å sjekke om kompresjon er bra nok er å dra rundt svinghjulet med håndmakt. På kald motor kan jeg dra gjennom kompresjonstakten med litt makt.

Jeg hører luften sive ut gjennom ventiler.

 

Når du kinner, ser du antyding til eksos? 

Link to post

Om du har tilgang på strøm kan varmepistol eller hårføner rett ned i innsuget mens du prøver å starte være til god hjelp. Og selvsagt litt olje, som anbefalt mange ganger før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 9 år senere...

En typisk ting er den lille stempellignende regulatoren  (langsgående riller, ca. 25 mm cm lang,, og 8 mm tykk) som sitter på toppen av dieselpumpen. Selve pumpen er ganske integrert i blokka. Skru løs dieselrøret, da ser du den. Den lille dingsen er lett å ta ut, og lett å miste. Under den sitter det en fjær. Ta ut den lille dingsen, tørk godt av den ev. bruk gjerne fin smergel først og drypp gjerne noen dråper diesel eller olje på den. Den har en tendens til å henge seg opp på MD5. Hvis den henger seg opp kan ikke motoren starte. Det hele tar ca. 10 minutter.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...