Rune Væting Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Nå står jeg virkelig fast...har en md5 som ikke vil starte uansett. Den får diesel ut av dysa, Dysa er trykktestet. Kompresjonen er god. Akkurat byttet stempelringer. Ingen dieseldyr, ikke noe vann i systemet. Luftet mer enn godt nok(ellers hadde jeg vel ikke fått diesel ut av dysa?) Tenner på startgass men ikke antydning til tenning på diesel. Ventiler er rett justert og ventilene er tette og gode såvidt jeg kan forstå. Står virkelig fast her folkens. Noen som kan hjelpe eller kanskje vet om en snekkeguru i området rundt Høvåg/Lillesand som ville vært villig til å ta en titt uten at jeg blir flådd(lommeboka er syltynn) Har googlet og lest 100 tråder om startproblemer uten å bli stort klokere Sette stor pris på alle råd nå!! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Er batteriet godt nok slik at det får nok fart på starteren? En dieselmotor må ha en viss starthastighet for å utvikle tilstrekkelig varme i kompresjonsrommet til at luft/diesel-blandingen antenner. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Ut fra det du skriver, kan det være at timingen på dieselpumpa er feil? Det fungerer jo omtrent som tenningen på en bensinmotor bortsett fra at det er dieselspruten fra dysa som times istedenfor gnisten på pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Festina Lente skreiv noko om olja inn i luftfilteret, for å forbetra kompresjonen på ein VP som hadde stått lenge. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg har samme motor, den kan være litt vanskelig å få fart i den også, spesielt på vinteren når det er kaldt. Min startrutine når det er kaldt er: Ta av kompresjon med dekompresjonshendelen. kjøre motor på starter ca 10 sek. for å få olje rundt i systemet. På med kaldstart og full gass. Kjører opp fart på motoren uten kompresjon, slår over dekompresjonshendelen og drar gradvis av på gassen mens jeg kinner. Når gassen er nesten av, hoster og harker den litt de par første gangene. Etter tre-fire forsøk starter den. Jeg kinner kanskje 10-15 sek per forsøk. En fin måte å sjekke om kompresjon er bra nok er å dra rundt svinghjulet med håndmakt. På kald motor kan jeg dra gjennom kompresjonstakten med litt makt. Jeg hører luften sive ut gjennom ventiler. Når du kinner, ser du antyding til eksos? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Har du stoppspaken ute? Har du luftet alle luftepunktene? Dieselreturen går tilbake i dieselfilteret, så kan være litt vrien å lufte. Du bør gi litt gass nå du skal starte Jeg har md5b i min seilbåt, og den starter med en gang uansett. Det mener jeg den bør gjøre og. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
index Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Om du har tilgang på strøm kan varmepistol eller hårføner rett ned i innsuget mens du prøver å starte være til god hjelp. Og selvsagt litt olje, som anbefalt mange ganger før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 vet ikke om denne kan vare til hjelp http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bull Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 En typisk ting er den lille stempellignende regulatoren (langsgående riller, ca. 25 mm cm lang,, og 8 mm tykk) som sitter på toppen av dieselpumpen. Selve pumpen er ganske integrert i blokka. Skru løs dieselrøret, da ser du den. Den lille dingsen er lett å ta ut, og lett å miste. Under den sitter det en fjær. Ta ut den lille dingsen, tørk godt av den ev. bruk gjerne fin smergel først og drypp gjerne noen dråper diesel eller olje på den. Den har en tendens til å henge seg opp på MD5. Hvis den henger seg opp kan ikke motoren starte. Det hele tar ca. 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.