Jump to content

Impregnere kalasjen på kveldstid


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har impregnert den engang, noe som ikke ble nok. Skulle det by på problemer å gjøre dette på kveldstid jeg tenker da på temraturen som er 4-5 grader nattestid og en smule duggfall. Påvirker dette resultatet mon tro???. Det så veldeig lovende ut etter første gang da imp veska så ut til å trekke gjenom duken over det hele. Kanskje jeg nå blir straffet for å ha kjøpt billigste sort fra Maritim??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har også brukt billigste type, impreg-x fra Maritim. Den fungerer bra og holder det tett.

Når jeg impregnerte så var det heller ikke særlig varmt, men det er viktig at det tørker skikkelig før det begynner å regne.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Da er det samme type. Når jeg smurte inn første gangen gjorde jeg det om morgenen og det var sol hele dagen så tøreke gjorde det. Men det jeg lurer på er om jeg kan smøre en gang til nå når det blir kveld. Det blir jo nødvendigvis litt fukt da.?? Hvis ikke dette går blir det jo helg før jeg får smøre på ny

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar de var akkurat de man ønsket seg, fikk ikke gjort noe igår da det kom en regnskur og fuktet kalesjen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte ny kalesje hos kalesje maker (på forrige båt), fikk jeg beskjed om å ikke VASKE kallesjen i sterkt solskinn, men foreta slikt i overskyet vær/kveld. (Usikker på hvorfor).

 

Kan det være at det ikke er bra å impregnere i for sterkt solskinn også, att det tørker for fort, eller noe?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På flasken står det at dette kan utføres i solskinn.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte ny kalesje hos kalesje maker (på forrige båt), fikk jeg beskjed om å ikke VASKE kallesjen i sterkt solskinn, men foreta slikt i overskyet vær/kveld.  (Usikker på hvorfor).

 

Kan det være at det ikke er bra å impregnere i for sterkt solskinn også, att det tørker for fort, eller noe?

 

Erik.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg fikk beskjed om ikke å impregnere hvert år. Ble anbefalt normal vask og at skikkelig rengjøring + impr. (hos leverandøren) ble gjort hvert 3-dje år. Dette fordi impregneringen sliter på stoffet. Fulgte rådet, kalesjen holdt tett og etter proffvasken så de veldig pen ut igjen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg bestiltre hos www.maritim.no men enhver båtutstyr forettning vil vel kunne selge deg dette og muligens sportsbutikken

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...