Kain Startet 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2015 Merk: Dette er en 14 fots jolle som blir på sjøen bare under bruk, akkurat nå står den i hagen på hengeren. Bunnstoff er kjenning som knop tyv, men vurderte å male skroget med 2komp (glatt og fin) Logikken mener det vil gi ekstra fart! Som idag gir båten 25knop maks, har gammel bunnstoff pluss epoxy-prim på enkelte steder, motoren bruker stock propellen (30HK). Noen som har fasiten med bunnstoff kontra 2komp? Det vil komme tid hvor båtn blir ca 8 dager på havet, men trur nok 2komp vil forhindre vannet med å flakne inn i fiber. Egentig alt av tips ønskes! må få høyere fart Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 bunnstoff er kun for å forhindre groe så det kan du godt sløyfe Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Tror ikke du merker forskjell. Over 50 knop har det litt å si, men hardt bunnstoff som er pusset er ikke stor forskjell fra ny gelcoat (eller hva du mener med 2komp) som er pusset like slett. Hvis det er ruglete etter mange lag bunnstoff som har flakket av vil du merke det hvis du gjør en jobb, men aner ikke om det er målbart på en så liten båt i 25 knop. Kommer slim etter 3 dager i vannet. En uke er maks av hvor lenge den kan ligge på vannet uten å vaske, og når du tar opp må du vaske over. Lar du den ligge lenger begynner groen å sette seg slik at det er vanskeligere å vaske rent. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg kjører blankpolert bunn (gelcoat) på RIB'en da den kun ligger på sjøen fast på sommerstid og det er lett å dra den opp på brygga for vask annenhver uke. Gror ikke merkbart på verken potonger eller bunnen så lenge jeg også smører på litt voks (Biltema flytende). Eneste plassen det kan komme noe grønnt er på akterspeilet, der blir det ikke rare vannstrømmen når båten ligger i plan. Vurderte bunnstoff en stund, men ser at de 27 knopene med 15hk bakpå da blir uoppnåelig. Bunnstoff vil, med mindre du bruker hardt og sliper glatt overflate på dette, være økt friksjon i forhold til blankpolert. For din del; får du vekk alt gammelt bunnstoff, sliper bunn, primer med epoksygrunning for så kjøre "topcoat" til slutt vil jeg tro du ikke vil angre på dette så lenge du ikke lar båten ligge for lenge om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Hvorfor ser den sånn ut? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Anders_K Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg fjernet bunnstoffet på en vernøy 430 jeg hadde, farten økte når jeg var alene i båten. Jeg skrapte hele båten ren til gelcoat under, vasket den med aceton og polerte den sikkelig. Så skal du droppe bunnstoffet anbefaler jeg deg å skrape den ren og polere den under.. da får du den også glatt under, med mindre det er skader/sår i gelcoaten. Da må du evt sparkle de med gelcoatsparkel. Da får du det glatteste resultatet Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Anngående golfball, mye raskere med ru overflate. Raskere å vannslipe med 400 papir enn å vokse. Men det er bare første dagen, etter det så gror det mye raskere, og groe er ikke symetrisk slik at det blir mer friksjon. Anbefaler derfor å vokse. Både olympiatoppen og NTNU Maritim har forsket på dette, vi klarte ikke å få målbare effekter av produktene vi testet for de. For noen år siden var det ikke noe kommersielt tilgjengelig som fungerte. Usikker på hva som er på markedet i dag. Americas cup har garantert brukt en masse millioner på dette (det ser blankpolert ut). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Har noen kjent på sånt tøy som konkurransesvømmere bruker? Hvorfor er haien som sandpapir å ta på? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Golfballen er vel ruglete primært for å redusere dragsuget i bakkant. Det er en helt annen effekt enn det vi snakker om her. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Golfballen er vel ruglete primært for å redusere dragsuget i bakkant. Det er en helt annen effekt enn det vi snakker om her. Samme effekt, har noe med hvor mye vann båten drar med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kain Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 (redigert) Jeg kjører blankpolert bunn (gelcoat) på RIB'en da den kun ligger på sjøen fast på sommerstid og det er lett å dra den opp på brygga for vask annenhver uke. Gror ikke merkbart på verken potonger eller bunnen så lenge jeg også smører på litt voks (Biltema flytende). Eneste plassen det kan komme noe grønnt er på akterspeilet, der blir det ikke rare vannstrømmen når båten ligger i plan. Vurderte bunnstoff en stund, men ser at de 27 knopene med 15hk bakpå da blir uoppnåelig. Bunnstoff vil, med mindre du bruker hardt og sliper glatt overflate på dette, være økt friksjon i forhold til blankpolert. For din del; får du vekk alt gammelt bunnstoff, sliper bunn, primer med epoksygrunning for så kjøre "topcoat" til slutt vil jeg tro du ikke vil angre på dette så lenge du ikke lar båten ligge for lenge om gangen. Stor RIB evt vekt? 27 knop med 15hk var bra! Vet du hva du tjente i knop med å droppe bunnstoff? Jeg fjernet bunnstoffet på en vernøy 430 jeg hadde, farten økte når jeg var alene i båten. Jeg skrapte hele båten ren til gelcoat under, vasket den med aceton og polerte den sikkelig. Så skal du droppe bunnstoffet anbefaler jeg deg å skrape den ren og polere den under.. da får du den også glatt under, med mindre det er skader/sår i gelcoaten. Da må du evt sparkle de med gelcoatsparkel. Da får du det glatteste resultatet Takker for tips! surt jeg akkurat har smort på epoxi primer, men trur jeg skal gjøre dedt slikt! Fikk i allefall målt farten med bunnstoff. Redigert 2.Juni.2015 av Kain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Dimplene på golfballen lager et lite sjikt med turbulens rundt ballen. Da går den lengre og rettere. Drar jeg til en sånn ball med wedge går den ca. 90 m. En helt glatt ball går 60 m. Når jeg seilte jolle var det før sjøsetting et rask omgang med vannslipepapir. Så på vannet. Race rundt stolpene. Over mål. Og så rett på land så fort som f---. Tenk en glassfiberplate som er speilblank på den ene delen og vannslipt på den andre. Ta en dråpe vann på hver. Gi den en liten vinkel. Hva skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Takker for tips! surt jeg akkurat har smort på epoxi primer, men trur jeg skal gjøre dedt slikt! Fikk i allefall målt farten med bunnstoff. Bare husk å bruke en skrape med avrundede kanter, da slipper du å lage nye riper og sår Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Hakkannen Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Stor RIB evt vekt? 27 knop med 15hk var bra! Vet du hva du tjente i knop med å droppe bunnstoff? Nå prøvde jeg ikke med bunnstoff, så vanskelig å si, men RIB'en veier 45kg og er på 9 fot. Motoren er en Yamaha VMax Jr. 15hk og han ombord veier litt i overkant av 0,1 tonn Motoren er tiltet ut til hakket rett under at båten "galopperer" når jeg sitter helt akter og bruker derfor lengre tid på å komme opp i plan enn ved å ha den tiltet inn et hakk og to. Farten målte jeg ifjor sommer med en iPhone 5s, tok en tur den ene veien for så å snu og ta samme rute tilbake igjen for å ikke bli lurt av eventuell tidevannsstrøm den ene veien. Mulligan: Nå er jeg ikke verken båtkonstruktør eller professor på NTNU, så ta det ut fra hva det er Når det gjelder polert overflate kontra ruglete overflate kommer vel dette litt an på om skroget skal fortrenge vannet (deplasementskrog) eller slippe vannet (planende skrog)? Kan være med på at et skrog med ruglete overflate (der ruglenes dybde/diameter/hyppighet er tilpasset skrogfarten) kan være fordelaktig på et deplasementskrog, noe som man også visste før i tiden der enkelte klinkerbygde skrog var raskere enn kravellbygde, selv om skrogform/spanteriss var den samme. Hang også sammen med at en klinkerbygget båt fikk mer løft av luft som ble presset ned langs suene, men min erfaring er at klinkerbygde båter også slipper vannet på en annen måte enn et tilsvarende slettbygget skrog. Har vel også vært noen forsøk med planlagt ruglete skrog innen seilsporten der det viste seg å ha en viss effekt. Når det gjelder planende skrog; var med på noen byggeprosjekter av planende kaldbakte båter for noen år siden. Disse var på omlag 17-18 fot og gikk i overkant av 60 knop med riktig motor og oppsett. Båter med et step og med notch (innhykk i skroget rett før påhengsmotoren). Disse ble jo forsåvidt stoffet, men med hardt bunnstoff som ble vannslipt så det nesten kom glans i det (etter instruksjon fra konstruktøren såvidt jeg forsto). Hadde vært interessant å prøvd om det var merkbar forskjell mellom polert skrog akter og et skrog med golfballstruktur på disse båtene. Noen som ofrer en RIB eller lignende for formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Min 18-foter har aldri vært primet/stoffet og skal aldri stoffes. Det grønne som kommer på på akterspeilet er jo lett å koste av når båten ligger i sjøen. Ukentlig bruk av båten, ca månedlig opptak og vask av bunnen, samt relativt lite groing der båten ligger avgjorde saken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Det er testet hvilken mikrostruktur på skrog som gir høyest hastighet gjennom vannet - av universiteter som driver med slikt. Jotun har vært med på disse studiene som også andre bunnstoffprodusenter. Og med høyere hastighet skal mikrostrukturen være mindre "ruglete" for å være optimal. Så med saktegående skrog rundt 30 knop mener jeg at vannslip 3600 korn var rett finhet - om jeg husker rett. Jeg sjekket hva dette vil si med 50 knop og det var så liten mikrostrukturer over 40 knop at selv gelcoat som er polert er alt for ruglete. I forhold til optimalt. Jeg har ikke lenger regnemodellen som var utviklet ettersom det for meg allerede var kjørt.. mhp at gelcoat i seg selv er for ruglete/porete i overflaten...i min hastighet... Men alt som kommer så nær som mulig vil selvsagt være bedre enn det motsatte. Så om jeg husker rett (igjen) vil jeg tro at seiljoller med opp til 12-15 knop kan ha finslipt overflate som da skal være bedre enn polert. Men husker ikke nå hvor finslipt som var optimal. Skal se om jeg kan finne rapporten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Visste ikke at det fantes 3600 korning på slipepapir engang Lurer på hva korningen er i Autosol blandet med vann? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 . Og med høyere hastighet skal mikrostrukturen være mindre "ruglete" for å være optimal. Så med saktegående skrog rundt 30 knop mener jeg at vannslip 3600 korn var rett finhet - Men alt som kommer så nær som mulig vil selvsagt være bedre enn det motsatte. Så om jeg husker rett (igjen) vil jeg tro at seiljoller med opp til 12-15 knop kan ha finslipt overflate som da skal være bedre enn polert. Men husker ikke nå hvor finslipt som var optimal. 3200 var finere enn jeg trodde. Mest kritiske farten for en seiljolle er 5-6 knop. Starten er viktigst, den er (nesten) alltid mot vinden. Da går det ikke fort, og alt optimaliseres mot første del av regattaen. Hadde vært gøy å få en teoretisk beregning. Vi jobbet med en hinne på utsiden av vanlig gelcoat. Var ikke involvert i forskningen, vi testet kun. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Visste ikke at det fantes 3600 korning på slipepapir engang Lurer på hva korningen er i Autosol blandet med vann? Har bare testet denne en gang, og opplevde autosol som ett sted mellom 2000 og 3000. Slipte en del, men ble ikke matt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Med andre ord; et polert skrog vil da være bedre enn skrog med rullemalt bunnstoff i rundt 30 knop? Sliping med korning 3600 blir jo ikke så veldig langt fra helt glatt? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Med andre ord; et polert skrog vil da være bedre enn skrog med rullemalt bunnstoff i rundt 30 knop? Sliping med korning 3600 blir jo ikke så veldig langt fra helt glatt? Vann preller av på voks, og hindrer vannets bevegelse rundt skroget. Så rubbet er mye bedre enn polert. Men ett rullemalt bunnstoff er katastrofe friksjonsmessig. På båter vi hadde bunnstoff på ble de før hver regatta heist på land og vannslipt med 400 papir. Vi vurderte å ikke stoffe båten, og ha den på land mellom hver trening eller regatta (båt på over 40 fot). Total arbeidsmengde hadde blitt ganske lik, for da hadde vi sluppet å vannslipe båten 10 ganger per år. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 OBS det var dette med hastighet da. Man har polert stål propell og såkalt lab finish propell som er en matt overflate. Det er ikke påvist at i disse hastihetene som en propell snurrer i vannet at det gir noen forskjell i det hele tatt. Fordi her er det ikke stående vann i overfalten som minsker friksjon som på den seilbåten du nevner. Der ligger det vann mot skroget som ligger stille hele tiden. Og friksjonen mellom vann og vann er "liten". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.