BOBO II Startet 2.Juni.2015 Del på Facebook Startet 2.Juni.2015 Nå er jeg litt i tvil.. har jeg for høyt oljetrykk eller er det instrumentene som ikke har god nok jording. Årsaken er at jeg får den kjente feilen med for lavt oljetrykk på SB Motor når jeg drar av etter litt hard kjøring dvs 2200 omdreininger over litt tid. Temp ligger på 85gr ikke noe unormalt men det er 5gr høyere en BB Motor. Må også opplyse at dette er ikke under belastning bare når jeg ruser motor. Bilde i midten er oljetrykket når motor er varm etter tomgangskjøring. bilde nr tre er tatt oppe på flybridge. instrumentene viser noe avvik i fra de nede. ladingen er heller ikke noe og skryte av, men ved måling på dynnamo + og minus er lading på 26.9V. Noe tips for hva som kan være feil. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
autohelm Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 (redigert) Trykket bør jo være innom spesifikasjonene for nemt motor.Oljetrykket bør selvfølgelig ikke bli for høyt da dette kan skade lager. Hvis motor er slitt detter gjerne oljetrykket pga lager klaring etter kjøring men det kan også være en ventil som ikke fungerer som den skal og dumper oljen tilbake i bunnpannen. Vet ikke helt eksakt hvordan dette er på din type motor. Det er lurt å måle trykk med mekanisk manometer. Dynamonen din kan jo være slitt siden du måler 26,9v men lav spenning over instrument kan nok være spennings fall. Dette er kun ment som en liten hjelp og ikke en fasit. Håper du får det fikset :) lykke til Redigert 2.Juni.2015 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Du kan sjekke om du har dårlig kontakt noe sted ved å måle med voltmeter/multimeter mens motoren går. Det gjelder både voltmeteret og oljetrykksindikatoren. Du trenger lange ledninger på multimeteret så du kan måle spenningsfallet i hele lengden av hver ledning. Du kan f.eks. ha dårlig jording eller dårlig spenningsforsyning til instrumentene. Spenningen kommer fra motorens hovedkontakt til tenningsbryteren, via en sikring til samtlige instrumenter. Det er slett ikke uvanlig med dårlig kontakt enten på tenningsbryteren eller sikringsholderen på instrumentbrettet. Når det gjelder ladespenningen så gjelder det å ha litt turtall når du måler. Spenningen er som regel ikke like høy på tomgang da belastningen blir for høy for at dynamoen skal greie det. Så må du vite hvilken spenning regulatoren er satt til å gi, samt hvor hen denne måler. Vanligst er at den enten er koblet direkte til dynamoens utgang eller at den måler på starteren. Har du litt mer avansert ladesystem måler den på batteripolene eller på kontaktene på et ladeskillerelé. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Var i båten i kveld for å måle spenningen på oljetrykks indikatoren spenningen inn her var på 28v. Voltmeteret fikk kun 26,9 men dynamoen gir 27,5 v. Har lest litt at noen av laderegulator er satt til 27,5v. Er det mulig og justere dette opp eller må jeg kjøpe nye med som gir noe høyere ladespenning? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
DieselDahl Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Regulatoren kan ikke justeres, den må evt byttes men hvis du måler 27,5V på dynamoen er denne i orden. Voltmeteret i cockpit viser som sagt spenningen her framme. Hvis du har dårlig kontakt et sted så viser den mindre enn reell ladespenning. Du må måle ut om det er på pluss- eller minussiden du har spenningsfall. Dersom du har skilledioder og voltmeteret måler på batteriet har du forklaringen der. Da kan du "lure opp" ladespenningen ved å sette inn en diode på sense-ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.