KarmaZ Startet 2.Juni.2015 Del på Facebook Startet 2.Juni.2015 Hei! Har en båt av typen ArrowSport 150 som har litt skade i baugen. Det jeg lurer på er om dette er noe som kan ordnes, eller er det bare å skrote hele båten? Den har tydelig fått en knekk, men det er fra topp og litt nedover. Ikke i kjøl.. Kan legge ved bedre bilder senere hvis ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Det går seg nok ikke til.... Sannsynligvis vil sprekken utvikle seg. Du kan reparere den med glassfiber og epoksi fra baksiden og så reparere utvendig. Du trenger å lese deg opp på glassfiberreparasjon. Båtutstyrsbutikker selger det du trenger og har info om riktig metode. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Og det bør ikke være avskrekkende vanskelig eller kostbart. Det finnes mye råd her på Båtplasen og ellers på nettet om metodene. :) Prinsippet er å slipe rent på baksiden og støpe inn flere lag med glassfiber + slipe en fordypning på utsiden, glassfiber-sparkle sprekken og avslutte med gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Tok et par bilder til, håper dette er mer til hjelp. Saken er at båten står i en annen kommune, og spørsmålet er om den er såpass ødelagt at jeg kan spare meg og transportere den 5-6 mil... Det er fra toppen "hytta" til under fenderlist sprekken er. Men den er sprukket på forskjellige plasser på hver av sidene.. Men over fenderlist så er det såpass tynt lag glassfiber at når jeg trykker der, så presser jeg siden såpass inn. Men under fenderlist er det hardere.. Babord side Styrbord side På det siste bildet er det ikke lett og se sprekken, men det er iallefall et svakere punkt etter skaden. Jeg vet det at båten blir aldri så sterk som den engang var. Men går det an og demontere topp fra selve båten? Ser ut som at hvis jeg tar av fenderlist så kan jeg ordne skroget lettere.. Men jeg kan vel alltids hvis arbeidet blir gjort skikkelig, få en ok båt her?? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Med den innstillingen til jobben, ligger det an til å bli bra. Rep-områdene blir trolig de sterkeste delene på skutan... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Litt skremmende skade, vet du hvordan det har oppstått? Kollisjon? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg vet det at båten blir aldri så sterk som den engang var. Men går det an og demontere topp fra selve båten? Ser ut som at hvis jeg tar av fenderlist så kan jeg ordne skroget lettere.. Men jeg kan vel alltids hvis arbeidet blir gjort skikkelig, få en ok båt her?? om du gjør jobben skikkelig, så vil jeg si du kan få båten vel så sterk som ny. Ulempen blir jo at det kan bli endel jobb, samt økt vekt. Høres jo ut til at overbygget er tynt i støpen - det gjør en viktig jobb med å stive av skroget. Overbygg og skrog kan være naglet ihop, støpt sammen eller begge deler. Kan feks deles med en slik feinsag Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KarmaZ Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Forrige eier var ikke mer interessert i båten. Den trenger en skikkelig oppgradering innvendig/oppi.. Men han fikk nok kanskje også skrekken pga. sprekkene. En papegøye hadde jo selvsagt idag måttet flytte båten med hjullaster, så den lå på hodet når jeg kom på arbeid idag. Så nå har jeg nettopp hatt en redningsaksjon med graver, så nå har jeg fått snudd den. Men den har fått enda et par skader, som følge av at den ble snudd.. Var på hengende håret at jeg heller vraka hele båten, men så kom det en kar som trodde man fortsatt hadde god båt her. Her er den nye skaden/hullet i bunn av båten. Men jeg syntes båten er så stilig at jeg klarer heller ikke og vrake den før jeg har forsøkt iallefall :p Redigert 3.Juni.2015 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Glassfiber er veldig greit å jobbe med. Masse glassfiberduk og polyester+ endel jobb så kan du få denne bra igjen :) Driver selv med en Askeladden 14 som ble heist opp fra bunnen med gravemaskin,store sprekker flere steder. Pusser du ned gelcoaten slik at kun glassfiberen står igjen,går det fint å bygge opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.