Jump to content

Skade på båt, er dette kritisk?


KarmaZ

Recommended Posts

Og det bør ikke være avskrekkende vanskelig eller kostbart.

Det finnes mye råd her på Båtplasen og ellers på nettet om metodene.

:)

 

Prinsippet er å slipe rent på baksiden og støpe inn flere lag med glassfiber + slipe en fordypning på utsiden, glassfiber-sparkle sprekken og avslutte med gelcoat.

Link to post

Tok et par bilder til, håper dette er mer til hjelp. Saken er at båten står i en annen kommune, og spørsmålet er om den er såpass ødelagt at jeg kan spare meg og transportere den 5-6 mil... Det er fra toppen "hytta" til under fenderlist sprekken er. Men den er sprukket på forskjellige plasser på hver av sidene..

 

Men over fenderlist så er det såpass tynt lag glassfiber at når jeg trykker der, så presser jeg siden såpass inn. Men under fenderlist er det hardere..

 

 

Babord side

bilde

 

 

Styrbord side

På det siste bildet er det ikke lett og se sprekken, men det er iallefall et svakere punkt etter skaden.

bilde

 

bilde

 

 

 

 

 

Jeg vet det at båten blir aldri så sterk som den engang var. Men går det an og demontere topp fra selve båten? Ser ut som at hvis jeg tar av fenderlist så kan jeg ordne skroget lettere.. Men jeg kan vel alltids hvis arbeidet blir gjort skikkelig, få en ok båt her??

 

Link to post

Jeg vet det at båten blir aldri så sterk som den engang var. Men går det an og demontere topp fra selve båten? Ser ut som at hvis jeg tar av fenderlist så kan jeg ordne skroget lettere.. Men jeg kan vel alltids hvis arbeidet blir gjort skikkelig, få en ok båt her??

 

om du gjør jobben skikkelig, så vil jeg si du kan få båten vel så sterk som ny.  Ulempen blir jo at det kan bli endel jobb, samt økt vekt. 

 

Høres jo ut til at overbygget er tynt i støpen  - det gjør en viktig jobb med å stive av skroget.  Overbygg og skrog kan være naglet ihop, støpt sammen eller begge deler. Kan feks deles med en slik feinsag 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Svart (redigert)

Forrige eier var ikke mer interessert i båten. Den trenger en skikkelig oppgradering innvendig/oppi.. Men han fikk nok kanskje også skrekken pga. sprekkene. En papegøye hadde jo selvsagt idag måttet flytte båten med hjullaster, så den lå på hodet når jeg kom på arbeid idag. Så nå har jeg nettopp hatt en redningsaksjon med graver, så nå har jeg fått snudd den. Men den har fått enda et par skader, som følge av at den ble snudd..

 

Var på hengende håret at jeg heller vraka hele båten, men så kom det en kar som trodde man fortsatt hadde god båt her.

Her er den nye skaden/hullet i bunn av båten. Men jeg syntes båten er så stilig at jeg klarer heller ikke og vrake den før jeg har forsøkt iallefall :p

 

bilde

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Link to post

Glassfiber er veldig greit å jobbe med.

Masse glassfiberduk og polyester+ endel jobb så kan du få denne bra igjen :)

 

Driver selv med en Askeladden 14 som ble heist opp fra bunnen med gravemaskin,store sprekker flere steder.

Pusser du ned gelcoaten slik at kun glassfiberen står igjen,går det fint å bygge opp igjen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...