Jump to content

Stereo i båt med utenbordsmotor...


WithVital

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt ny stereo til montering i båt. Jeg har aldri hatt bil, og er forholdsvis blank på dette med lading og strøm i 12v-kretser. I båten står et "starter-batteri" på 60Ah/12v, og jeg trodde jeg kunne koble f.eks. stereo rett på denne kilden. Har senere lest at mange har kompliserte kretser med releer, seriekoplede batterier og egne ladere og dynamoer... Finner ingen grunnleggende informasjon om dette på nettet, og spør derfor her:

 

1: Batterikapasitet...

a) hva er minste krav til batteri for å få lyd i anlegget? -Hvis anlegget trenger 5A, og genererer max 4x50 Watt?

 

b) batteriet gir 60Ah, -hvor lang tid tar det før batteriet er tomt ved bruk av stereo uten lading? (på batteriet står det: "5timer ved 48Ah" (eller "5HR48AH")

 

c) Stereo er ny fra forhandler. Batteriet er "halvfullt" (ladet) -hvorfor får ikke stereoen strøm? -må batteriet være fulladet for å drive stereoen? (-har testet vannpumpa på batteriet, og dette går så det suser... -aner ikke hvor mange A pumpa trekker...)

 

2: Anlegget har flere ledninger på seg enn jeg tror jeg trenger.. (minne-backup, bl.a) -holder det å kople til +/- samt høyttalere?

 

3: har alle utenbordsmotorer dynamo til lading av batteri? -og hvis ikke: -hva gjør jeg da for å oppnå lading når motor er i gang? (motor er en evinrude 35HK fra 1977, el-start :-)

 

-mye rart man lurer på når man aldri har eid båt før... -den som tar seg tid til å svare vil bli rikelig belønnet i himmelen eller noe sånnt... :-)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.Det er egentlig bare å koble i vei pluss (rød,evnt gul,orange inkl.minneledning) og minus (sort evnt brun.) Batteriet ditt har nok strøm til å drive stereoen din ihvertfall 12-24 timer og allikevel ha nok startkapasitet til motor.Det forutsetter selvfølgelig at batteriet er "friskt" og oppladet og at du ikke "blåser" på full mugge med volum.Jo mer volum,desto mer strøm forbrukes.Har du derimot hovedstrømbryter ombord og vil at radioen skal bevare lydinstillingene og radiokanalene bør minneledning kobles direkte til batteri pluss med sikring imellom.Lykke til.

Link to post
Share on other sites

-takk! -men skal stereoen _ikke_virke_ uten minneledning? -har ikke prøvd _med_ den enda, men med kun pluss, minus og høytt.  er det stille som i graven... -ingen sikringer har gått, har en 10A på hovedledning, og en 5A før stereo. -lensepumpa funker fortsatt på samme ledninger...

 

-hjeeelp... -stereoen er jo flunk ny... -er det noe annet jeg har glemt?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

-heeey! -nå funker det!!! -med minneledningen på Pluss :-) :cryin:

 

-tusen takk!!!

 

Claus

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...